Az Amazon 2020 nyarán vásárolta fel a Zoox nevű amerikai-ausztrál startupot, így az 1,3 milliárd dollár értékű üzlet nyomán a vállalthoz került a Zoox saját tervezésű, teljesen autonóm járműve, amelynek fejlesztése a saját gyártókapacitás hiánya és a világjárvány nyomán vakvágányra került. Ehhez képest az Amazon önálló leányvállalataként tovább működő cég már az év végén bemutatott egy robottaxi-szolgáltatás felépítését célzó elektromos járművet, amelyben nem hogy sofőr, de még kormány sem kapott helyet, négy utast képes egyszerre szállítani, és 16 órán át működhet egyetlen feltöltéssel.
A legújabb mérföldkőről tegnap számoltak be az önvezető autó történetében, amikor a Zoox közölte, hogy február 11-én sikeresen tesztelt egy robotaxit a közúti forgalomban. A jármű utasai a társaság saját alkalmazottai voltak, akiket két, egymástól mésfél kilomérette lévő létesítmény között szállítottak a Zoox kaliforniai főhadiszállásán. Mindez egy most induló, ingyenes munkavállalói transzferszolgáltatás legelső járata volt, amelynek fő célja, hogy az ott gyűjtött tapasztalatokat is felhasználják a technológia finomításában.
Próbálnak megfontoltan haladni
A bejelentés kapcsán arra nem tértek ki, hogy milyen ütemtervvel rendelkeznek a technológia kereskedelmi bevezetésére, amelyhez további kormányzati engedélyekre lesz szükségük. A jármű közúti bemutatkozását mindenesetre fontos indikátornak nevezték a "különböző követelményekhez való hozzáállásunk igazolásában", és azt is egyértelművé tették, hogy nem kezdtek volna bele a tesztbe, ha nem gondolkodnának a Zoox taxik kereskedelmi forgalomba való bevezetésében.
A Reuters beszámolója emlékeztet rá, hogy az automatizált járművek szegmense az elmúlt években nem fejlődött olyan gyorsan, mint ahogy azt eredetileg várták, így több nagy gyártó is leállította ilyen irányú fejlesztéseit, hogy a gyorsabb megtérülést ígérő vezetéstámogató rendszerekre összpontosítson. Az Amazon és a Zoox az olyan piaci szereplők közé tartozik, akik a szoftver és hardver egységes fejlesztésében gondolkodnak, vagyis lényegében a semmiből próbálják felépíteni a teljes autonómiával működő járműveket, szemen például az Alphabet-Waymo bármilyen járműtípusban használható technológiájához.
A kamatemelések, a gyengülő fogyasztói kereslet és a globális recessziótól való félelem sok autógyártót és techvállalatot kényszerített költség- és létszámcsökkentásre, de a hírügynökség szerint a Zoox már korábban is óvatosan haladt előre, így a továbbiakban is növekedéssel számol: terveik szerint 2023 elejétől az év végéig sikerül majd 2 ezerről 2500-ra emelnie alkalmazottainak számát.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak