A hétfőn bemutatott elektromos járműben nem hogy sofőr, de még kormány sem lesz, négy utast szállítana, és 16 órán keresztül működne egyetlen feltöltéssel.

Az Amazon még a nyáron vásárolta fel a Zoox nevű amerikai-ausztrál startupot, melynek önvezető technológiája az autókat is besorolta az online birodalom flottájába a drónok vagy a raktárakban és a kiszállítására használható robotok mellé. A közel 1,5 milliárd dolláros üzlet nyomán az Amazonhoz került a Zoox saját tervezésű, teljesen autonóm járműve, amelyre a cég korábban még saját taxiszolgáltatást akart alapozni. Ezt már akkor sem vette mindenki komolyan, tekintve, hogy a Zoox terveihez nem járult hozzá semmilyen saját gyártókapacitás, ennek ellenére az önvezető technológiák szegmensében a legjobban finanszírozott startupok közé tartozott.

A kaput végül a Zooxnál is a világjárvány tette be, amelynek következtében alkalmazottaik tizedétől, 120 embertől voltak kénytelenek megválni, lelassítva ezzel a fejlesztéseket és a tesztelést. Bár a társaságot már legutóbbi, 2018-as befektetési körében is 3,2 milliárd dollárra értékelték, az Amazon ennek kevesebb mint a feléért szerezte meg magának, kihasználva a felvásárlásoknak kedvező gazdasági helyzetet.

Az még mindig nem teljesen világos, hogy az Amazon pontosan mit akar kezdeni a Zoox technológiájával, bár az tény, hogy saját működési költségei között az áruszállítás az egyik legjelentősebb tétel, ahol az önvezető megoldások jelentős megtakarításokkal kecsegtetnek. Ehhez képest az online multihoz önállóan működő leányvállalatként csatlakozott Zoox most egy olyan járművet mutatott be, ami inkább az eredeti, robot taxis irányvonalat képviseli.
 


A kompakt, két irányba is közlekedő eszköz négy ember szállítására alkalmas, és kifejezetten a forgalmas városi környezetekben való működésre tervezték. A belsejében egy postakocsihoz hasonlóan egymással szembenülhet két-két utas. A Zoox járműve a nagyjából 3,5 méter hosszú, vagyis rövidebb, mint egy Mini Cooper, és nem csak a sofőrülést hagyták ki belőle, de még kormány sem lesz benne, vagyis teljesen autonóm módon közlekedne.

A robot taxi óránként 75 mérföldes (nagyjából 120 kilométeres) sebességre képes, és egyik érdekessége, hogy mind a négy kereke kormányozható – erre azért van szükség, mert ez az egyik első olyan jármű, amelynek nincs eleje vagy hátulja, mindkét irányba ugyanúgy képes közlekedni. Mind a négy sarkában egy "szenzoros doboz" kapott helyet, ami különböző érzékelőknek (kamera, lidar stb.) ad helyet, egyenként 270 fokos érzékelési szöget biztosítva a dobozoknak.

A fuvarmegosztó márkákat is lenyomnák

A biztonsági felszereltséghez körkörös légzsákok is tartoznak, az operátorok pedig nem csak kommunikálni tudnak távolról az utasokkal, de szükség esetén azonnal átvehetik a járművek feletti irányítást is. A Zoox nem győzi hangsúlyozni, hogy ez a típus – szemben az egyre-másra felbukkanó koncepciómodellekkel – már a szövetséi szintű szabványnak megfelelő FMVSS törésteszteken is átment, ami a szabályozói oldalról a forgalomba állítás egyik feltétele.

Érdemes megjegyezni, hogy erre valószínűleg még évekig nem kerül majd sor (jövőre legalábbis még egészen biztosan nem), de a Zoox egy kaliforniai üzemben már így is megkezdte az elektromos autók gyártását, ami csúcsra járatva évi 10-15 ezer jármű előállítására lehet majd képes. A gyártás ebben az esetben inkább összeszerelést jelent, mivel a beszállítók már készen küldik oda az olyyan fontos elemeket, mint a vezérlőegység, a kasztni vagy az akkucsomagok.

Utóbbiakról szólva kiderült, hogy azok az egymással szemben elhelyezkedő padok alá kerülnek, és egyetlen feltöltéssel 16 órán keresztül biztosíthatják a robot taxi működését. A Zoox hétfői közleménye szerint ezeket már javában tesztelik a cég kaliforniai központjában, emellett pedig Las Vegasban és San Franciscóban is, és terveik között továbbra is szerepel a saját taxiszolgáltatás beindítása. Az Amazon feneketlen pénztárcája mindehhez megfelelő hátteret jelent, magát az önvezető taxizást pedig olyan tarifákkal lehetne majd igénybe venni, ami az Uber vagy a Lyft szolgáltatásaihoz képest is versenyképes lenne.

Piaci hírek

Van egy cég, amelyik az Nvidiánál is nagyobbat nyert az MI-őrületen

Nem valami megnyugtató, ha belegondolunk, hogy milyen tevékenységet értékelnek ilyen sokra a befektetők.
 
A software defined network már évek óta velünk él. Csak idő kérdése volt a koncepciót kiterjesztése a WAN-okra.

a melléklet támogatója a Yettel

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.