Célegyenesbe ért a japánok nagyszabású repülő taxis projektje. Szinte már a menetrendje is megvan az új közlekedési formának. A tervek szerint a 2025-ös oszakai világkiállítás alatt a kiállítási területet ugyanis a forradalmian új (féltömeg)közlekedési szolgáltatással kötnék össze nyolc célponttal több, előre meghatározott útvonalon. Az egyfajta iránytaxiként működő járatok óránként indulnának a végállomásaikról.
Mint korábban a Bitport is megírta, a japán kísérletnek van egy racionális magyarázata is: amellett, hogy a szervezők tervei szerint a repülő taxik lesznek az expó fő attrakciói, a világkiállítás területe egy Oszaka melletti mesterséges sziget, Jumeshima lesz, amit egy kétszer kétsávos híd köt össze a várossal. A repülő járművekkel azonban gyorsabban és kényelmesebben megközelíthetővé tehető. A járatok elsősorban a repülőtereket kötik majd össze a szigettel, de lesznek kifejezetten turisztikai látványosságokra koncentráló útvonalak is.
Arról, hogy milyen áron lehet élvezni a repülést, egyelőre nincs információ: a viteldíjakról majd az útvonalak pontos kijelölése után tárgyalnak az üzemeltetők és a kormány expóért felelős szervezetei. (Eddig egyetlen fejlesztő árai ismertek: a német Volocopter az első ezer jegyét egy 15 perces repülésre 300 euróért hirdette meg 2020-ban.)
Az idén meglesz, hogy ki szállhat be
És hogy kik lesznek az üzemeltetők? Egyelőre csak találgatni lehet, de még az idén – a szabályozás kialakításával párhuzamosan – kiválasztják azokat a piaci szereplőket, melyeket a japán állam be kíván vonni a projekt megvalósításába. Itt nem csak a repülő autók szállítóiról van szó; idén választják ki azokat a közreműködő vállalatokat is, amelyek majd a le- és felszállóhelyeket felépítik és üzemeltetik.
A japán projektre esélyes az ANA Holdings, amely egy amerikai startuppal, a NASA-val is közösködő Joby Aviationnel fogott össze – ebben az együttműködésben áttételesen a Toyota is érintett mint a Joby Aviation befektetője.
Szintén a startvonalnál áll a Japan Airlines, amely a Volocopterrel kooperál, hogy saját szolgáltatást indíthasson (utóbbinak Szöulban is van egy nagyszabású projektje, amelyben egy ún. urban air mobility vagy UAM vezérlő rendszert tesztelnek, aminek az éles startja szintén 2025 lenne). De ott van még a tokiói SkyDrive is.
Nem kis kockázatot jelent egy ekkora projektbe beszállni úgy, hogy a szabályzási keretek még nagyon vázlatosak. Valószínűleg új szabványokat kell kialakítani a repülőterek építésére, és figyelembe kell venni, hogy a légi forgalom irányítása is sokkal bonyolultabbá válik a a jelenleginél, hiszen egy olyan légteret kell szabályozni, amelyben a repülőgépekkel, helikopterekkel már nem csupán drónok, de hamarosan repülő autók is osztoznak, hívja fel a figyelmet a Nikkei.
A japán állam a szabályozási kereteket 2023-re, de legkésőbb 2024-re szeretné kidolgozni.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak