A terv az, hogy óránkénti járatokkal legalább nyolc célpontot kötnének össze az oszakai világkiállítás területével.

Célegyenesbe ért a japánok nagyszabású repülő taxis projektje. Szinte már a menetrendje is megvan az új közlekedési formának. A tervek szerint a 2025-ös oszakai világkiállítás alatt a kiállítási területet ugyanis a forradalmian új (féltömeg)közlekedési szolgáltatással kötnék össze nyolc célponttal több, előre meghatározott útvonalon. Az egyfajta iránytaxiként működő járatok óránként indulnának a végállomásaikról.

Mint korábban a Bitport is megírta, a japán kísérletnek van egy racionális magyarázata is: amellett, hogy a szervezők tervei szerint a repülő taxik lesznek az expó fő attrakciói, a világkiállítás területe egy Oszaka melletti mesterséges sziget, Jumeshima lesz, amit egy kétszer kétsávos híd köt össze a várossal. A repülő járművekkel azonban gyorsabban és kényelmesebben megközelíthetővé tehető. A járatok elsősorban a repülőtereket kötik majd össze a szigettel, de lesznek kifejezetten turisztikai látványosságokra koncentráló útvonalak is.

Arról, hogy milyen áron lehet élvezni a repülést, egyelőre nincs információ: a viteldíjakról majd az útvonalak pontos kijelölése után tárgyalnak az üzemeltetők és a kormány expóért felelős szervezetei. (Eddig egyetlen fejlesztő árai ismertek: a német Volocopter az első ezer jegyét egy 15 perces repülésre 300 euróért hirdette meg 2020-ban.)

Az idén meglesz, hogy ki szállhat be

És hogy kik lesznek az üzemeltetők? Egyelőre csak találgatni lehet, de még az idén – a szabályozás kialakításával párhuzamosan – kiválasztják azokat a piaci szereplőket, melyeket a japán állam be kíván vonni a projekt megvalósításába. Itt nem csak a repülő autók szállítóiról van szó; idén választják ki azokat a közreműködő vállalatokat is, amelyek majd a le- és felszállóhelyeket felépítik és üzemeltetik.

A japán projektre esélyes az ANA Holdings, amely egy amerikai startuppal, a NASA-val is közösködő Joby Aviationnel fogott össze – ebben az együttműködésben áttételesen a Toyota is érintett mint a Joby Aviation befektetője.

Szintén a startvonalnál áll a Japan Airlines, amely a Volocopterrel kooperál, hogy saját szolgáltatást indíthasson (utóbbinak Szöulban is van egy nagyszabású projektje, amelyben egy ún. urban air mobility vagy UAM vezérlő rendszert tesztelnek, aminek az éles startja szintén 2025 lenne). De ott van még a tokiói SkyDrive is.

Nem kis kockázatot jelent egy ekkora projektbe beszállni úgy, hogy a szabályzási keretek még nagyon vázlatosak. Valószínűleg új szabványokat kell kialakítani a repülőterek építésére, és figyelembe kell venni, hogy a légi forgalom irányítása is sokkal bonyolultabbá válik a a jelenleginél, hiszen egy olyan légteret kell szabályozni, amelyben a repülőgépekkel, helikopterekkel már nem csupán drónok, de hamarosan repülő autók is osztoznak, hívja fel a figyelmet a Nikkei.

A japán állam a szabályozási kereteket 2023-re, de legkésőbb 2024-re szeretné kidolgozni.

Mobilitás

Kínában eltüntetnék a netről a pénzükkel villogó influenszereket

A kínai kormányzat újra fazonra nyírja a közösségi médiát, a túl nagyra hízott piaci cégek után a túlzott gazdagságukkal kérkedő felhasználók is nehéz időszak elé néznek.
 
Az Európai Unió kibervédelmi direktívájának való megfelelés nem annyira bonyolult feladat, mint amilyennek elsőre látszik.

a melléklet támogatója a Balasys IT Zrt.

Hirdetés

Biztonságos M2M kommunikáció nagyvállalti környezetben a Balasystól

A megnövekedett támadások miatt az API-k biztonsága erősen szabályozott és folyamatosan auditált terület, amelynek védelme a gépi kommunikáció (M2M) biztonságossá tételén múlik.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.