Akár 100 százalékos vámot is kiszabhatnak egy sor francia termékre a digitális adók miatt.

Bejelentette az amerikai kormány a hét elején, hogy akár 100 százalékos adót is kivethetnek egy sor francia termékre, köztük például a sajtra, a champagne-ra és egyéb luxustermékekre, többek között kozmetikai cikkekre – írja a Reuters. Ez az ellencsapás azért az adóért, amit a franciák az amerikai techvállalatokra szabtak.

Nem sikerült megegyezni

A franciák már januártól bevezették volna a speciális adót, de végül csak nyáron került a javaslat a francia szenátus elé. Akkor azonban még volt esély arra, hogy a két ország talál kompromisszumos megoldást. Augusztusban a biarritzi G7-csúcson a francia és az amerikai pénzügyminiszter kidolgozott ugyan egy közös javaslatot, de az nem ment át az amerikai elnök szűrőjén, így végül csak annyi maradt belőle, hogy három hónapos haladékot kapnak a franciák álláspontjuk felülvizsgálatára.

Az amerikai kormányzat egyébként már a júniusban, a francia szenátusi szavazás előtt bejelentette: vizsgálják a francia intézkedéseket az 1974-es kereskedelmi törvény 301-es bekezdése alapján, amely felhatalmazást ad az elnöknek a megfelelő lépések megtételére, ha egy amerikai iparágat egy külföldi kormányzat jogtalan intézkedése sújt. (A Kínával szembeni intézkedéseknél is ez volt a jogalap.)

A vizsgálat lezárult. Az USA külkereskedelmi megbízottjának irodája (Office Of The United States Trade Representative – USTR) szerint a francia adó ellentmond a nemzetközi adópolitika irányelveinek, és rendkívül megterhelő az érintett amerikai vállalatoknak. Az USTR nyilvános meghallgatást tart a büntetővámokkal sújtandó francia termékek és szolgáltatások listájáról, és csak utána vezetnék be az intézkedést.

Az USTR ezzel nem zárja le a vizsgálatait. Robert Lighthizer, az USTR vezetője azt nyilatkozta, hogy egyelőre vizsgálják, hogy indítsanak-e hasonló eljárást Ausztria, Olaszország és Törökország digitális szolgáltatási adóival kapcsolatban. Céljuk az, mondta  Lighthizer, hogy gátat szabjanak az EU-s tagállamok növekvő protekcionizmusának, amely méltánytalanul irányul az amerikai vállalatok ellen. A Reuters megjegyzi: az iroda vezetője a Kanadában vagy Nagy-Britanniában bevezetni tervezett digitális adókat nem említette.

Technológia ellen sajttal és pezsgővel

A büntetővámok első körben mintegy 2,4 milliárd dollárnyi terméket érintenének, elsősorban luxustermékeket. Ilyen például a champagne vagy a világ egyik legjobb sajtjának tartott gruyere, de sok kozmetikumra és a luxus kézitáskákra is kivetnék. Az intézkedések súlyosan érintenék az olyan vállalatokat, mint az amerikai piacon erős L'Oreal kozmetikai gyártót vagy a közel 70 luxusmárkát összefogó LVMH-t, amely alá tartozik többek között a Dom Pérignon és a Moët & Chandon champagne-ház, a Louis Vuitton és a Christian Dior.

A franciák szempontjából ráadásul rossz hír, hogy az amerikai politikusok pártállástól függetlenül támogatják az alapvetően Donald Trump elnöktől származó tervet. Az amerikai szenátus pénzügyi bizottságának két befolyásosabb tagja, a republikánus Charles Grassley és a demokrata Ron Wyden közös nyilatkozatban jelentették ki, hogy a franciák digitális adója észszerűtlen, protekcionista és diszkriminatív. Ugyanezen az állásponton vannak az érintett vállalatok is.

A franciák ugyanakkor tartják magukat korábbi álláspontjukhoz, mely szerint az adó nem az amerikai cégek ellen irányul, és csupán a jogtalan adóelkerülésnek akarják elejét venni. Másik érvük az, hogy csupán átmeneti jelleggel vezették be, amíg nem készül el az OECD keretein belül egy új multilaterális adózási szabályrendszer a globális cégekre.

Az EU-n belül Franciaország egyáltalán nem áll egyedül. Németország szintén szerette volna elérni, hogy az Európai Unió egységesen szabályozza a globális technológiai vállalatok uniós adózását. Végül ebben nem alakult ki egyetértés a tagállamok között, így a franciák nemzeti szinten léptek.

Piaci hírek

Hadat üzennek a Wikipedia szerkesztői az MI-szennyezésnek

Programot indítottak a Wikipédia védelmében a félrevezető, mesterséges intelligenciával generált információval szemben, ami általában is egyre nagyobb mértékben károsítja az online információs teret.
 
Hirdetés

A japán bölcsesség ereje: emberség a technológiai megoldások mögött

A globális válság súlyosan érintette az office piacot, ami a GLOBAL-UNION Kft. tevékenységét is veszélybe sodorta. A 100 százalékos magyar tulajdonban álló vállalat azonban a nehézségek közepette is megőrizte optimizmusát, és következetesen a legjobb döntéseket hozta.

A probléma szorosan összefügg a felhő miatt egyre népszerűbb mikroszerviz architektúrák és webalkalmazások, pontosabban a használatukhoz szükséges API-k terjedésével.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.