A Huawei az idén és 2020-ban is 100 milliárd dollár körüli éves forgalmat prognosztizál. A vállalatot irányító Zsen Cseng-fej hétfőn nyilatkozott az amerikai kereskedelmi szankciók várható hatásairól, amiből kiderült, hogy a kínai multinál legközelebb csak 2021-re várják a növekedés újbóli beindulását.
A 100 milliárdos nagyságrendet összefüggésbe helyezi, hogy a Huawei 2018-ban valamivel több mint 104 milliárd dollárnyi bevételt termelt, ami azonban 19,5 százalékos fejlődést jelentett a 2017-es eredményekhez képest. A társaság alapító vezérigazgatója ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a kutatás-fejlesztésre szánt forrásokat a nehezebb körülmények között sem fogják csökkenteni.
A Huawei-nek rosszabb, de másoknak se jó
Mint ismeretes, a Huawei az Egyesült Államok kormányának feketelistájára került, így formálisan nemzetbiztonsági kockázatokra hivatkozva sem az amerikai állami szervezetek, sem a piaci vállalatok nem üzletelhetnek vele. A szankciókhoz különböző mértékben több szövetséges ország is csatlakozott, elsősorban az 5G távközlési infrastruktúra kiépítése kapcsán.
Mivel az amerikai korlátozások nem csak a megrendelésekre vonatkoznak, az utóbbi időben egy sor nagyvállalat közölte, hogy kénytelen-kelletlen felfügeszti együttműködését a Huawei-jel. Erre példa az ARM technológiák licencelése, a Google Android rendszerének és alkalmazásáruházának használata vagy a félvezetőgyártók szállításai.
Nem véletlen, hogy a Huawei amerikai kereskedelmi partnerei, mint a Google, a Qualcomm vagy az Intel, már a szankciók enyhítéséért lobbiznak. A világ legnagyobb telekommunikációs eszközgyártójától kieső megrendelések őket is kifejezetten érzékenyen érintik: a Huawei tavaly 70 milliárd dollár értékben rendelt komponenseket, ebből pedig 11 milliárd közvetlenül az amerikai cégekhez folyt be.
Az enyhülésre egyelőre kevés esély látszik. A Reuters részletes beszámolója szerint az amerikai kormányzat és a Huawei között megszűnt az érdemi kommunikáció. Bár a kereskedelem befagyasztását jelölő, eredetileg május 20-ig szóló határidőt az USA némileg kitolta, hogy a hazai társaságoknak legyen módja a sorok rendezésére, a Broadcom már be is jelentette, hogy a szankciók várhatóan 2 milliárd dolláros léket ütnek idei bevételein.
Biztos, hogy nem az idén érnek fel a csúcsra
A Bloomberg eközben arról is beszámolt, hogy a Huawei-nél a nemzetközi okostelefon-értékesítések 40-60 százalékos visszaesésére számítanak. A Honor 20 készülékek néhány nap múlva esedékes európai bemutatkozására ettől még sor fog kerülni, de a vállalatnál már felkészültek rá, hogy kiugróan gyenge kereslet esetén befagyasszák a szállításokat.
A nemzetközi értékesítés beszakadása összességében azt eredményezheti, hogy a Huawei 40-60 millió darabbal kevesebb okostelefont adhat el ebben az évben. Összehasonlításképpen, a társaság 2018-ban nagyjából 206 millió készüléket szállított le, vagyis a Play Store és az alapvető Google-alkalmazások hiánya önmagában is hatalmas hendikepet jelent az európai, japán és latin-amerikai piacokon.
A Bloomberg riportja ugyanakkor arra is kitér, hogy a Huawei a hazai piacon továbbra is ambiciózus célokat követ. Bár abból az év eleji jóslatból már semmi sem lesz, hogy a kínai vállalat még az idén a világ legnagyobb okostelefon-gyártója lehetne, odahaza a teljes piac felét is megszerezheti 2019-ben.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak