Mostantól a Business és Enterprise G Suite-csomagot használó ügyfelek mindegyike használhatja a mintegy másfél éve elindított App Makert, amellyel sablonokból, minimális kódolással lehet egyszerű vállalati célalkalmazásokat építeni. A szolgáltatást ez idő alatt is használhatta néhány kiemelt ügyfél az Early Adopter Program keretében, tapasztalataik alapján finomították a rendszert.
A Google azzal próbálja eladni az App Makert, hogy a szolgáltatás lényegében néhány kattintásra egyszerűsíti az alkalmazásfejlesztést, és így a vállalaton belül dolgozó csapatok is saját kezükbe vehetik a folyamatok hatékonyságának növelését, és nem kell az IT-ra várniuk.
Látványos számok
A Google szerint ugyanis hetente (!) közel egy munkanapnyi (7,5 óra) időt lehetne megtakarítani alkalmazottanként azzal, ha a munkafolyamatba illeszkedő egyedi mobilalkalmazásokat használnának.
Ezzel azonban kevesen élnek. A fejlesztés ugyanis rendszerint költséges: idő- és erőforrás-igényes. Amikor az IT-nak az ügyfélkezelő (CRM), vállalatirányítási (ERP) vagy az ellátásilánc-menedzsment (SCM) rendszerekre kell koncentrálnia – és a vállalatok többségénél ezek a prioritások –, akkor érthető, hogy a hangsúly is inkább ezek biztonságos üzemeltetésén van, és nem az apró-cseprő egyedi igények kielégítésén. Utóbbiakra ugyanis alapesetben ugyanúgy projektet kell indítani annak minden nehézségével, mint egy nagyobb volumenű, a vállalat alaptevékenységét valóban befolyásoló probléma megoldására.
Az App Makerrel viszont kikerülhető a bonyolult procedúra, még a fejlesztők (akár külsők, akár belsők) is kihagyhatók ebből a folyamatból, és a cégen belül dolgozó csapatok összerakhatnak maguknak napi munkájukat segítő egyszerű alkalmazásokat.
Mélyen integrálódik a G Suitbe
A felhasználók egy drag-and-drop tervezőfelületen dolgozhatnak. Munkájukat – ahogy minden ilyen szolgáltatásnál – sémák és példaappok segítik, de akár azokat is átalakíthatják saját igényeikhez.
Az alap, hogy az App Maker összekapcsolható a G Suite egyéb alkalmazásaival, például a Gmaillel, a Sheetsszel vagy a naptárral, de az Apps Script segítségével mintegy negyven további Google-szolgáltatás kapcsolható be az alkalmazásokba, sőt harmadik féltől származók is amennyiben rendelkeznek JDBC- (Java Database Connectivity) és REST-támogatással (REpresentational State Transfer). Ez biztosítja a BYODB (Bring Your Own Database) lehetőségét is, azaz a készülő appok összekapcsolhatók saját adatbázisokkal JDBC vagy REST API segítségével.
App Maker egyébként már támogatja a Cloud SQL-t is.
Kordában kell tartani az appkészítési hevületet
A lehetőség kiváló, azonban nagy a veszélye a shadow IT kontrollálhatatlan terjedésének. Az árnyékinformatika burjánzása már évek óta napirenden lévő probléma. Épp az App Makerhez hasonló felhőszolgáltatások azok, amelyek komoly feladat elő állítják az IT-irányítást. Itt annyiban korlátoz a Google, hogy a felügyeletet (pontosabban annak lehetőségét) a G Suite adminisztrátorok kezébe adja. Ők oszthatják ki az egyes munkacsoportok által létrehozott appokhoz a jogosultságokat, és ellenőrizhetik a használati statisztikákat is, amikből kiderül, ha valamelyik app teljesen fölösleges.
A Google nincs egyedül azzal az elképzelésével, hogy a vállalati alkalmazásfejlesztést közelebb vigye a felhasználás helyéhez, ami így sokkal gyorsabban elkészülhet, mert nem igényel dedikált fejlesztői kapacitást. Egy neves amerikai befektetési guru, Jesus Rodriguez már 2016-ban arról írt, hogy ez az egyik olyan trend a nagyvállalati IT-ban, amely néhány éves távlatban meghatározza a CIO-k feladatait.
Több fejlesztőcég is előállt hasonló termékkel. Ilyen például a Microsoft PowerApps, de a Salesforce Lightningot is ilyen logikával indították el.
Magyarországon is indultak hasonló kezdeményezések. Az Oriana 2012-ben indította el az Effector Platform fejlesztését, amely 2016-ban jutott el arra a szintre, hogy akár az üzleti oldalon dolgozó alkalmazottak-vezetők is össze tudjanak állítani benne egyszerűbb alkalmazásokat. A szintén magyar fejlesztésű Karma Platform pedig Excel-specifikus alkalmazás, ám mindenféle programozói ismeret nélkül lehet benne Excelre épülő egyszerűbb üzleti alkalmazásokat készíteni.
Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban
A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió. A valódi előrelépéshez olyan infrastruktúrára, szolgáltatásokra és partneri támogatásra van szükség, amelyek nemcsak technológiai válaszokat adnak, hanem üzletileg is működőképes megoldásokat kínálnak.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak