A RWTH Aachen Egyetem és a PwC egy tanulmánya szerint 2030-ban jön az első "döglöttakku-invázió", amiből egyébként jó biznisz lehet.
Hirdetés
 

Az elektromobilitás egyik legégetőbb problémája, hogy mi lesz az elöregedett akkumulátorcellákkal. Az egyik legkézenfekvőbb megoldás az újrahasznosítás, amit nem csak környezettudatosság, hanem sokkal inkább az akkumulátorgyártáshoz szükséges alapanyagok korlátozott hozzáférhetősége hajt. Egyre több ígéretes módszer van az újrahasznosításra – korábban bemutattunk egy japán példát, és egy német stratup, a Cylib technológiáját is –, de összességében jelentős beruházásokra lesz szükség, hogy a recycling-piac képes legyen majd feldolgozni ezeket a súlyosan környezetszennyező autóalkatrészeket.

Az RWTH Aachen Egyetem, ahol behatóan foglalkoznak a témával (a Cylib is innen nőtt ki), és a PwC egy friss tanulmánya a Handelsblatt beszámolója szerint három fontos megállapítást tett a témával kapcsolatban: (1) 2030-ig kell felkészülnünk; (2) 2035-ig mintegy 9 milliárd eurót kell beruházni az újrahasznosításba; (3) a beruházás busásan megtérül.

Koncentrált lesz a piac

A tanulmány szerint a beruházásokat már most meg kell kezdeni, bár egyelőre az újrahasznosító üzemek csak a (többek között Magyarországon épülő) giga méretű akkumulátorgyárak hulladékát dolgozzák fel. 2030 lesz a fordulópont, mert akkor kerülnek ki a forgalomból először nagyobb mennyiségben elektromos hajtású autók. Onnantól az európai akkumulátor-újrahasznosító kapacitások teljes mértékben ki lesznek használva.

A kutatók azzal számolnak, hogy 2030-tól kezdetben évente mintegy 570 ezer tonna akkumulátort kell feldolgozni. Ehhez közvetlenül mintegy 2,2 milliárd eurónyi befektetés kell. De ahhoz, hogy a recycling ipar tarthassa az ütemet az e-mobilitással, 2035-ig további 7 milliárd euró befektetésre lesz szükség.

Ez a magas beruházási költség viszont azt eredményezi, hogy ún. újrahasznosító központok jönnek majd létre, amelyekben a nagy mennyiségek miatt alacsonyan lehet tartani a fajlagos költségeket. Ennek az lesz a pozitívuma (legalábbis a beruházók szempontjából), hogy az akkuk-újrahasznosítás már 2035 előtt is nyereséges és fenntartható üzlet lesz Európában. Az más kérdés, hogy ezeknek a központoknak mekkora lesz az egészség- és környezetkárosító hatása.

Az újrahasznosításnak jelentős szerepe lesz az akkumulátorgyártásban is: 2035-ben már ebből származhat a gyártáshoz szükséges lítium, nikkel és kobalt mintegy 30 százaléka.

Ebben (sem) Európa vezet

Az akkumulátor-újrahasznosításban Dél-Korea és Kína jár az élen. Mindkét országban már évekkel kidolgoztak egy hosszú távú stratégiát. Mindkét országban az a cél, hogy az akkumulátorok 90 százalékát újrahasznosítsák.

Némi késéssel az Európai Unió is lépett. Terítéken van az Európai Bizottság egy javaslata, amely 2024-től 2024-től kötelező tenné, hogy a gyártók tegyék közzé az EU-s piacokon értékesített elektromos járműveik, közlekedési eszközeik és ipari akkumulátoraik szénlábnyomára vonatkozó adatokat, 2027-től pedig az ilyen eszközöknek meg kellene felelniük az EU-s szén-dioxid-kibocsátási határértéknek is. Szintén 2027-től kellene közzétenni az újrahasznosított nyersanyagokra vonatkozó információkat, illetve 2030-tól a gyártóknak meg is kellene felelniük azoknak az előírásoknak, melyek az újrahasznosított kobalt, lítium, nikkel vagy ólom minimális arányait szabályozzák.

Erre egyébként a német autó- és akkugyártók reagáltak a leggyorsabban: egy éve hoztak létre konzorciumot, hogy kidolgozzanak egy elektronikus "akkumulátor-útlevelet", ami minden szükséges adatot visszakövethetővé tenne.

Mobilitás

Máris megszűnik a ChatGPT automata modellválasztója az ingyenes felhasználásban

Nemcsak drága, hanem az OpenAi szerint nem is népszerű, így a bonyolultabb kérdésekre adott pontosabb válaszokhoz ismét manuális modellválasztásra lesz szükség.
 
Hirdetés

Az ötlettől az értékteremtésig – egy jól működő adattudományi szervezet alapjai

Miért bukik el annyi adattudományi kezdeményezés már az indulás után? A válasz gyakran nem az algoritmusok összetettségében, hanem az adatok minőségében és kezelésében keresendő. Stabil adatforrások, következetes feature-kezelés és egy jól felépített Feature Store nélkül a gépi tanulás ritkán jut el a valódi üzleti értékteremtésig.

Sok szervezet adatvezéreltnek tartja magát, mert van BI rendszere és heti dashboardja. A valóságban azonban ennél többről van szó; a kérdés ugyanis nem az, hogy van-e elég adat, hanem, hogy mennyire jól használják a döntések meghozatalához.

a melléklet támogatója a One Solutions

EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT MA EGY PROJEKTMENEDZSERNEK TUDNIA KELL!

Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, csapattopológiáról. Folyamatos programok három teremben és egy közösségi térben: exkluzív információk, előadások, interaktív workshopok, networking, tapasztalatcsere.

2026.03.10. UP Rendezvénytér

RÉSZLETEK »

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.