Árat emelnek az ukrajnai háború miatt az akkumulátorgyártók, és közben az orosz nyersanyagforrások kiváltását tervezik, írja a Nikkei. A Nissannak autóakkukat szállító Envision AESC Group például kb. 10 százalékos emelést tervez. Az ok: drágult a lítium-ion akkumulátorok kulcsfontosságú alapanyaga, a lítium-hidroxid, mert miközben folyamatosan nő a kereslet, akadoznak a szállítások a globális termelés 6 százalékát adó Oroszországból.
Az elektromos járművek akkumulátoraiba kerülő nagy tisztaságú lítiumból akkora a hiány, hogy ára a tavalyi évhez képest közel tízszeresére emelkedett, de drágult a nikkel és a réz is. Az áremelkedés már olyan mértéket öltött, hogy a gyártók kénytelenek áthárítani vevőikre, így mind az autógyártók, mind az elektronikai eszközgyártók hamarosan szintén (újabb) áremelésekre kényszerülhetnek.
Az elektronikai ipart egyébként közvetlenül is sújtja a ritkaföldfémek és a különböző ritka gázok hiánya, melyeknek szintén a konfliktusban közvetlenül érintett térség az egyik legfontosabb szállítója. A félvezetőgyártásban globálisan felhasznált kriptonnak például a 80 százalékát állítják elő Oroszországban és Ukrajnában.
Egy csipgyártó a Nikkeinek azt nyilatkozta, hogy ők viszonylag szerencsések, mert már 2014-ben, a Krím megszállásakor átálltak alternatív beszerzési forrásokra, így Ukrajna lerohanása számukra nem okozott ellátási gondokat. Az árak azonban itt is elszállhatnak, ha elhúzódik a háború. Az ipari gázokat gyártó vállalatok ugyan világszerte növelik a termelésüket, de egyelőre az ipar nem tud lemondani az ukrán és orosz beszerzési forrásokról, még ha azok bizonytalanok is.
Mint a Nikkei összeállításából kiderül, a nyersanyaghiány minden iparágban okoz nehézséget. A repülőgép-testek egyik nélkülözhetetlen eleme a titánium: a globálisan felhasznált mennyiség 40 százalékát Oroszország termeli. Ugyanennyi az ország részesedése a világ palládiumtermeléséből, ami az autókatalizátorokhoz nélkülözhetetlen. A palládium ára ráadásul annak ellenére emelkedik, hogy nem vonatkoznak rá szankciók. A beszállítók túl nagy politikai kockázatnak tartják az oroszországi beszerzést, de az alternatív ellátási láncok kiépítése átmeneti szállítási nehézségekhez, ezáltal áremelkedéshez vezet.
Nő az újrahasznosítás iránti igény
A hiány miatt nőtt az igény a fémek újrahasznosítására. Az erre szakosodott hagyományos vállalatok növelik a kapacitásaikat, a befektetők pedig nagy lehetőséget látnak olyan startupokban, melyek gazdaságos módszerrel képesek az elektronikai hulladékból kinyerni az értékes alapanyagokat.
Egy japán vállalkozás, a tokiói Emulsion Flow Technologies például ígéretes eljárást dolgozott ki arra, hogy az elektromos autók akkujából visszanyerje a fémeket és a ritkaföldfémeket. Módszerével állítólag százszor gyorsabban lehet kinyerni az elhasznált akkukból az értékes alapanyagokat, mint az eddigi leghatékonyabb módszerekkel.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak