Bár sok kérdőjel és rizikófaktor akad a Lyft üzleti modelljét és eddigi pénzügyi eredményeit vizsgálva, a befektetőket láthatóan jobban izgatja a szektorban még bőven benne lévő növekedési potenciál. A 2013-ban beindult vállalkozás tegnap este tette közzé, hogy mennyiért kínálja első körben a péntektől nyilvános kereskedésben is elérhető részvényeit. Az előjegyzés lezárásánál közölt számokból arra lehet következtetni, hogy az érdeklődés a korábbi legoptimistább forgatókönyvnél is élénkebbnek bizonyul.
Az Alibaba óta nem volt ilyen mesés nyitás
Az autómegosztós alkalmazásával Észak-Amerika megannyi nagyvárosában jelen lévő Lyft a parkettre lépést (IPO) megelőző befektetői roadshow során még azzal turnézott, hogy 30,77 millió részvényt kívánt piacra dobni, darabonként 62-68 dollár közötti árfolyamon. Ezt sikerül az előkészítő szakasz zárásakor feltornászni 32,5 millió darab, 72 dolláros részvényre. Ennek következtében az amerikai piac 40 százalékát magáénak tudó Lyft 2,34 milliárdnyi forrást tud bevonni, a cég értéke pedig eléri a 24,3 milliárd dollárt.
Hogy milyen jelentős IPO-ról beszélünk, azt jól szemlélteti, hogy ilyen impresszív értékeléssel bíró belépőre az Alibaba bombasztikusra sikerült 2014-es tőzsdére lépése óta nem volt példa a techszektorban. De a 24,3 milliárdos cégértékeléssel a Lyft történelmi viszonylatban is a legjobbak között van, hiszen ennél szerényebbre értékelték a befektetők mondjuk a Google-t 2004-ben (23 milliárd USD), vagy a Twittert 2013-ban (14,2 milliárd USD).
Szakértők a néhány óra múlva esedékes pénteki nyitástól az árfolyam további emelkedését várják. Az egyéves célárfolyamra pedig 80 dollár körüli szintet emlegetnek. Ez pedig mindenképpen biztató hír a cégnek (és a korai befektetőknek), hiszen a tavalyi utolsó privát befektetési körben még "csak" 15 milliárdos értékelés mellett lehetett tulajdonrészt vásárolni a vállalkozásban.
Nincs minden rendben
Ettől függetlenül nem minden móka és kacagás a cégnél, hiszen a pénzügyi mutatók között bőven akad szemöldökráncolást kiváltó tétel. Az egyik legfontosabb ilyen a profitabilitás. A Lyft egyelőre csak égetni tudja a pénzt. A 2017-es 688 millió dolláros mínuszt tavaly egy 911 milliós bukóval sikerült megfejelni, és jelenleg nem igazán látszik, mikor és hogyan lehetne ezen a tendencián komolyan változtatni.
Egyes kommentárok azt is negatívumként említik, hogy ellentétben a nagy rivális Uberrel, a Lyft nem csinált házon belül önálló önvezető autózással foglalkozó divíziót, hanem partnerségekkel igyekszik megfelelően felkészülni arra az időszakra, amikor robotpilóták uralják majd az utakat. Más kérdés, hogy az Uber esetében sem beszélhetünk sikersztoriról a témában, elég csak az egy évvel ezelőtti, tragikus kimenetelű balesetet említeni.
Egyelőre azonban úgy tűnik, a szektor növekedési kilátásai képesek feledtetni a befektetőkkel ezeket a problémákat. Így a Lyft jó nyitása az Uber számára is meghozhatja a sikert. A globálisan is aktív, nagyobbik amerikai vállalat ugyanis vélhetően még áprilisban követni fogja a parkettre riválisát. Előzetes becslések szerint az Uber tőzsdére lépése bőven 100 milliárd dollár fölé lövi majd be a cég értékét.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak