Holnaptól lép érvénybe az NMHH március végén kiadott rendelete.

Március végén a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) alaposan átalakította a hírközlési szolgáltatókra vonatkozó fogyasztóvédelmi rendeletét. Az új rendelet, amelynek legtöbb pontja szeptember 1-jétől lép életbe, egyszerűbb és a fogyasztók számára is átláthatóbb.

Egyedi ügyfeleknek, mikro- és kisvállalkozásoknak

Ahogy azzal lapunk is foglalkozott, az új rendelet megnehezíti a szolgáltatók áremelését, legalábbis trükkösebb eszközökhöz kell nyúlniuk: például drágább szolgáltatások felé terelik az ügyfeleiket. Ha teljesen nem is fagyasztja be a piacot, az áremelés mindenképpen nehézzé válik. Kérdés, hogy a felhasználókért folytatott küzdelem elindít-e egy árcsökkentési versenyt a szolgáltatók között, hogy a nagyobb felhasználói bázissal ellensúlyozzák a helyzetet.

Az új fogyasztóvédelmi szabályok az egyedi ügyfeleknek, valamint a kötött szolgáltatáscsomagokat igénybe vevő mikro- és kisvállalkozásoknak a helyzetén javít.

A nagyvállalatok egészen más lapra tartoznak – fogalmazott lapunknak korábban egy távközlési szakértő. Ők ugyanis a nagy flották – az olykor több ezer előfizetés – miatt rugalmasan tudják alakítani a szerződések feltételeit. Abban a körben szinte teljes a szerződési szabadság.

Ezek változnak holnaptól

1. Átláthatóbb ÁSZF. A szolgáltatóknak ilyen Általános Szerződési Feltételeket kell adniuk az előfizetőiknek. Az internetszolgáltatáshoz emellett egységes és összehasonlítható, táblázatos formában kell közölni az egyes szolgáltatások jellemzőit és árait.

2. A hűségidő mindkét felet kötelezi. A jövőben a hűségidős szerződéseket csak a szerződő felek egyező akarata szerint lehet módosítani. Ráadásul a korábbi gyakorlattal ellentétben – amit a Telenor és a Telekom nyári árkorrekciója is példázott – az előfizetőnek kellett nyilatkoznia arról, hogy nem kívánja elfogadni a módosítást. A módosítás most viszont abból indul ki, hogy a felhasználó nem akar többet fizetni. Azaz a szolgáltatónak az emeléshez kell hozzájárulást kérnie az ügyfelétől.

3. Csak indokolt esetben lehet árat emelni. A határozatlan idejű szerződések díjait csak akkor emelhetik a szolgáltatók, ha azt a szolgáltatás nyújtásának költségei (magasabb műsor-szolgáltatási díj, infláció) indokolja. Az infláció mértéke nem lehet magasabb, mint a Központi Statisztikai Hivatal által az emelést megelőző évre kiadott fogyasztói árindexének mértéke.

4. Van 14 nap próbaidő. A fogyasztóknak méltányosabb szabályok vonatkoznak a mobil távközlési és a digitális tévészolgáltatásokra. Különösen jó a kvázi próbaidőszak bevezetése. Ha az adott szolgáltatás – mobil (telefon és internet) műholdas és földfelszíni digitális tévé – a szerződésben megjelölt helyszínen nem vagy nem megfelelően működik, az előfizető a szolgáltatásnyújtás megkezdésétől számított 14 napon belül felmondhatja a szerződést. Az addig igénybe vett szolgáltatást természetesen ki kell fizetnie. Ezért semmilyen költség nem terheli, csak akkor, ha a szerződés az ő hibájából szűnik meg.

5. Több lehet a kötbér. Korábban csak akkor kellett ktbért fizetnie a szolgáltatónak, ha egfy hibát nem tudott elhárítani a szerződésben meghatározott időtartam alatt. Holnaptól viszont már akkor is fizet, ha a hiba sikeres elhárításáról nem értesíti az előfizetőt.

Piaci hírek

A törvényhozóknak sem tetszik, hogy már a gondolatokból is árucikket faragnak

Nem újdonság, hogy folyamatosan gyűjtik és értékesítik az emberek személyes adatait azok a cégek, amelyeknek az alkalmazásait használják, de még ebben is szintlépést jelenthet, amit a neurotechnológiai vállalatok művelnek.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.