A vevő a kínai Lenovo, aki közel 3 milliárd dollárt fizet ki a nagy múltú mobilgyártóért.

A mobil piac átrendeződése tovább folytatódik és a Nokia után ismét egy ikonikus, nagy múlttal rendelkező gyártó kerül új kezekbe. Ezek a kezek azok, amelyek az utóbbi időszakban szorgosan és rendkívül hatékonyan alakítottak ki egy olyan termékportfóliót, amellyel abban a piaci környezetben is képes volt növekedést elérni, ahol mindenki más csak szenved.

Egyszer ez már bevált

A felvásárlás tényét egész sokáig sikerült titokban tartaniuk a feleknek, így hazai idő szerint csak tegnap éjjel, a hivatalos bejelentés előtt pár órával szivárgott ki, hogy valami nagy készül a Lenovo és a Google között. Az azóta publikussá vált hivatalos közlemények közül talán Larry Page, a Google CEO-jának szövege a legőszintébb és egyenesebb, ami azzal a legfontosabb ténnyel indul, hogy a Google 2,91 milliárd amerikai dollárért eladja a Lenovónak a Motorola Mobility részleget, amit a keresőcég 2012-ben azzal a nem titkolt céllal vásárolt meg, hogy fontos szabadalmakhoz jusson hozzá.

Page szerint azóta a Motorola fantasztikus munkát végzett, a Moto X, illetve G készülékek rendkívül sikeresek, de az iparág olyan felfokozott iramot diktál, amit a Google nem tud tartani, így a világ legnagyobb és leggyorsabban fejlődő PC-gyártója valószínűleg jobb munkát fog végezni ezen a területen. Page azt is leszögezi, hogy a Motorola értékesítése nem jelenti azt, hogy a vállalat elfordulna a hardverek világától, mivel a hordható eszközök (Glass), vagy az otthonok (Nest) továbbra is fontos fejlődési területet jelentenek a Google számára.

A megállapodás részletei egyelőre nem ismeretek, de a cégek különböző sajtóközleményeiből, illetve az azóta megtartott konferenciahívásból kiderült, hogy a Lenovo a 2005-ben végrehajtott IBM-es PC-felvásárláshoz hasonlóan megtartja a Motorola márkanevet, azt a jövőben is használni fogja, és minden olyan piacon maradnak a készülékekkel, ahol eddig is jelen voltak. Ez elsősorban az Egyesült Államokat (és egyéb nagyobb piacokat) jelenti, mivel a Lenovo számára ez a terület mindig is kiemelt jelentőséggel bírt, csak éppen saját márkanévvel nem sok esélye volt megvetni a lábát.

A Lenovo vezetői előszeretettel húztak, húznak párhuzamot a ThinkPad márkanév kezelésével és sikerességével, szerintük a Motorola a PC-s termékcsaládhoz hasonlóan sikeres lesz a jövőben. A Motorola vezetősége marad a helyén, a Lenovo pedig azt tervezi, hogy a bevásárlás elsődleges következmény az lesz, hogy tovább erősíthetik harmadik helyezésüket az USA területén.

Papíron veszteség, a gyakorlatban talán nyereség

A szabadalmak sorsra talán a legérdekesebb kérdés ebben az ügyletben, amivel kapcsolatban csak néhány részinformáció áll rendelkezésre. Larry Page úgy fogalmaz, hogy a szabadalmak nagy részét a Google magánál tartja, hogy segítségükkel tovább tökéletesíthesse az Android rendszert. Az említett konferenciahívás során 2000 átadott szabadalomról esett szó, ami azt jelenti, hogy a szellemi tulajdon nagy részét a Google valóban megtartotta magának. Ahogy a Project Ara kapcsán elhíresült, a jövőbeli technológiákat kutató és fejlesztő Advanced Technology csoport is marad a Google-nél.

Moto G: valószínűleg az utolsó Motorola készülék a Google gondozásában

Az elemzőket és a piacot magán az adásvételen túl elsősorban az foglalkoztatja, hogy mekkorát bukott, ha bukott egyáltalán a Google, hiszen ha csak a számokat nézzük, akkor jelentős veszteséget termelt a Motorola kapcsán. Az amerikai gyártó 2012-es, 12,5 milliárd dolláros felvásárlási árával, majd a set-top-box üzletág 2 milliárd dolláros eladásával számolva a Google most 7,5 milliárd dollárnyi veszteségnél tart, ami még akkor is tetemes, ha tudjuk, hogy a Motorola szabadalmainak nagy részét nem adja ki a kezéből. A veszteség még fájóbb akkor, ha tudjuk, hogy a Motorola szabadalmi csomagja nem különösebben értékes, a Google 2012 óta esélytelenül próbálta bevetni azokat a különböző jogi viták során. 

A Motorola Mobility veszteséges üzemeltetése már jó ideje téma volt a Google vezetősége és befektetői között, így egyértelmű vált, hogy gyorsan szabadulni kell a ballaszttól. A mobil így a Google számára innentől ismét csak a bérgyártókat és Nexus vonalat jelenti, hardverfronton pedig folytatódik az a felfedező út, amit jelenleg a robotgyártás, a moduláris telefon, illetve az intelligens otthon fémjelez. 

Mobilitás

A társkeresés és a ruhavásárlás is forradalom előtt áll

Elméletben korlátlanok a lehetőségek a virtuális és a kiterjesztett valóság előtt, de a gyakorlatban még mindig nem találta meg a helyét a két technika. A közeljövő azonban formabontó szolgáltatásokat ígér.
 
Hirdetés

A gyártóipar digitális ébredése

Hogyan teremtenek új generációs ügyfélélményt a digitális platformok?

Elméletben korlátlanok a lehetőségek a virtuális és a kiterjesztett valóság előtt, de a gyakorlatban még mindig nem találta meg a helyét a két technika. A közeljövő azonban formabontó szolgáltatásokat ígér.

a melléklet támogatója az Aruba Cloud

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2019 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.