A Google tavaly jelentette be, hogy felvásárolja a Motorola Mobilityt, amelyből fokozatosan saját mobilos divíziót farag. A legfrissebb pénzügyi jelentés alapján azonban elbizonytalanodtak az elemzők: lehet, hogy csak pénztemető lesz a reményteli ötletből?
Közel 12 milliárd dollárt költ
a Motorola Mobility felvásárlására a Google. Szép nagy összeg, amelyet természetesen a befektetők, a vállalat részvényesei is nehezen engednek ki a kezükből. Márpedig az elmúlt negyedévek csapnivaló eredményei után a legfrissebb pénzügyi jelentés is szinte minden téren elmarad az elvárásoktól: akad olyan elemzői vélemény, amely szarkasztikusan azt állítja: a Google egy hatalmas, beteg elefántot vett a hátára.
Másnak sem vált be ■ Sokan már a Google alapötletét is kétélű fegyverként jellemezték: a sokszereplős Android-ökoszisztémából kiemelni egyetlen gyártót, amely elláthatja a "bezzeg" szerepét, rizikós döntés. Persze pozitív hatása is lehet, hiszen így valamelyest "házon belülre" kerül az Android alapú telefonokhoz kapcsolódó hardveres fejlesztés is, összehangoltabbá válik a rendszer és az eszközök kapcsolata, kifinomultabb telefonok kerülhetnek ki a közös műhelyből.
A másik oldalon azonban több problémaforrás is felmerült. Egyrészt a kezdetektől figyelmeztettek a szakértők a többi hardvergyártó reakciójára: ha lesz egy kiemelt gyártó, aki első az egyenlők között, a magukat kegyvesztettnek érző többi gyártó elfordulhat a Google platformjától. Másrészt már a vásárlás pillanatában is látszott, hogy a Motorola Mobility nem épp egy egészségtől kicsattanó, szárnyaló eredményekkel zsonglőrködő vállalat, és a gondok azóta tovább mélyültek.
Az elemzők szerint nagy vonalakban kísértetiesen emlékeztet az eset a Microsoft és a Nokia kapcsolatára. A redmondi vállalat is egy zuhanófélben lévő gyártót emelt ki a sokaságból, hogy különösen kedves szövetségesként erősítse mobilos szoftverplatformját, ám a zuhanás folytatódott: a Windows phone áttörése elmaradt, a Nokia pedig tovább bukdácsol lefelé.
Hiányos számok ■ Az egyetlen pozitív változás a Motorola Mobility számaiban az összforgalomé: a tőzsdei várakozások 2,96 milliárd dollárig kúsztak fel, ám a vállalat 3,08 milliárdot könyvelhetett el első negyedéve végén. Ez azonban sajnos nem minden: az eladások, ha épphogy is, de veszteséget termeltek, a profit -0,03 százalékon ragadt. A teljes mobiltelefon-üzletág összesen 121 millió dollárt veszített, és az okostelefonok terén is egy helyben toporog a vállalat. Összesen 8,9 millió mobilkészüléket, ezen belül 5,1 millió okostelefont értékesített a Motorola, amely a tavaly ilyenkori állapotra (9,1 milló mobil, 4,3 millió okostelefon) emlékeztet annak ellenére, hogy egy év alatt óriásit nőtt a smartphone-piac.
Érdemes összehasonlítani az eredményeket a piacvezetőkkel: az 5,1 millió Motorola okostelefon labdába sem rúghat
a Samsung által három hónap alatt eladott 44,5 millió Galaxy készülék, vagy a
35 millió iPhone mellett. Tabletek terén még rosszabb lehet a helyzet, ugyanis a mostani jelentésben ezzel a területtel kapcsolatos számokat egyáltalán nem is közölt a vállalat. Tavaly mindössze egymillió fogyott az egykor iPad-verőnek kikiáltott Xoom táblagépekből, az első negyedévben 250 ezer - szakértők szerint, ha az idei Q1 tabletes számait meg sem említik, akkor még ehhez képest is jóval gyengébb lehet az aktuális eredmény. A szakértők most arra kíváncsiak, hogyan könyveli majd át az ehhez hasonló veszteségeket a Google a következő negyedévtől, amikor a Motorola már a Google belső üzletágaként működik majd.