Átfogó együttműködésről állapodott meg a héten a Suzuki Motors és a Tier IV. A közösen kiadott közlemény szerint az autógyártó és a nagojai székhelyű, autonóm rendszereket fejlesztő startup partnerségének célja az "autonóm vezetési technológia által lehetővé tett innovatív mobilitási szolgáltatások létrehozása". Utóbbiakkal pedig a remények szerint ki lehet majd elégíteni "az elérhetőbb és hatékonyabb regionális mobilitási megoldások iránti növekvő igényt".
Az együttműködésről beszámoló Nikkei cikk szerencsére az általánosító és homályos PR-máz mellett némi konkrétummal is szolgál. Az ázsiai lap beszámolója alapján a Suzukinál kifejezetten a gyéren lakott vidéki régióban élőket szeretnék megcélozni egy olyan miniautóval, amelyik önvezető képességekkel rendelkezik.
Az autonóm platform fejlesztésénél jön a képbe a 2015-ben alapított Tier IV, amely egy open source alapokon nyugvó önvezető rendszerrel dolgozik. A járművek operációs rendszerének is tekinthető Autoware mögött széles szakmai közösség áll, többek között a Nagoya Egyetem és egy japán nemzeti kutatóintézet munkatársai is dolgoznak rajta.
A tervek szerint első körben egy Tier IV megoldásával felvértezett prototípus készül, amely jó alapot adhat a Suzuki autonóm rendszerekhez köthető további fejlesztéseinek is. A partnerség keretében első körben a japánban kei carként emlegetett kompakt könnyűszerkezetes miniautókat vértezik fel önvezető képességekkel. A maximum 660 köbcentis motorral szerelt járművek népszerűségének titka, hogy kedvezőbb adózási és biztosítási besorolás alá esnek. Ráadásul kis méretük miatt sokkal könnyebb velük manűverezni az ország ritkán lakott, szűk utakkal rendelkező hegyvidékes részein.
A fenti konstrukció nagy előnye lehet az is, hogy az elöregedő japán társadalom legidősebb tagjainak sem kellene így lemondani az önálló autózás lehetőségéről.
Mindenki mindenkivel
A két vállalat egyébként nem most kezdte a barátkozást. A Tier IV terveit tőkével is támogató Suzukinál két évvel ezelőtt már felszereltek egy tesztautót a startup rendszerével. A japán autógyártó ugyanakkor nem ragaszkodik a belföldi partnerekhez: néhány héttel ezelőtt jelentették be például, hogy befektetőként szállnak be a robotaxi-szolgáltatást indító amerikai Glydwaysbe.
A Tier IV a maga részéről szintén igyekszik a lehető legszélesebb együttműködői kört kialakítani. A Yamaha Motor és az Isuzu Motors egyaránt invesztált a startupba: előbbi inkább gyártási folyamatok automatizálásában, míg utóbbi a buszok működtetésében szeretne üzleti eredményekre váltható megoldásokat kapni. A technológiában és a csapat képességeiben bízó befektetők között találjuk továbbá a Sompo Holdingsot és a Mitsubishit is.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak