Lejárt a világ legnagyobb technológiai platformszolgáltatóinak szabott július 3-i határidő, amelyen belül értesítseniük kellett róla az Európai Bizottságot hogy a digitális piacokról szóló törvény (DMA) értelmében kapuőröknek (gatekeeper) számítanak-e. A DMA azokat a vállalatokat sorolja ide, amelyek piaci kapitalizációja meghaladja a 75 milliárd eurót, és legalább 45 millió havi felhasználóval vagy 10 ezer aktív üzleti felhasználóval bíró közösségi platformokat és alkalmazásokat üzemeltetnek. Ezek a cégek értelemszerűen jól megalapozott pozícióval rendelkeznek az online gazdaságban, és erős közvetítői szerepet látnak el nagy számú fogyasztó és kereskedő összekapcsolásával.
Az új szabályok kötelezettségeket és korlátozásokat határoznak meg a kapuőrnek minősülő vállalatok számára: bizonyos esetekben például átjárhatóságot kell biztosítaniuk a saját és a harmadik felek szolgáltatásai között, lehetővé kell tenniük, hogy az üzleti felhasználók hozzáférjenek a platform használata során létrehozott adataikhoz, vagy módot kell ré teremteniük, hogy a hirdetők és a kiadók önállóan ellenőrizhessék az ott megjelenő hirdetéseiket. A társaságok beadványait az EU szeptember 6-ig ellenőrzi, és kijelöli a DMA hatálya alá eső kapuőröket, akiknek további hat hónapjuk lesz rá, hogy megfeleljenek a digitális piacokról szóló törvény rendelkezéseinek.
Nem csak a gonoszok vannak heten
Az Európai Bizottság szerint hét szolgáltató ismerte el hivatalosan, hogy megfelel a fenti kritériumoknak: ezek az Alphabet (Google), az Amazon, az Apple, a ByteDance (TikTok), a Meta (Facebook, Instagram, Whatsapp), a Microsoft és a Samsung voltak. A Reuters jelentése szerint ugyanakkor a TikTok anyavállalata, a Bytedance vitatta a listán való elhelyezését, ezen felül a Booking.com arról tájékoztatta az uniós hatóságokat, hogy várhatóan jövőre felkerül a listára. A DMA megsértése esetén az EU a globális forgalmuk 10 százalékáig (a visszaesőket 20 százalékáig) terjedő pénzbírsággal sújthatja majd, sőt "strukturális korrekciós intézkedéseket" is elrendelhet velük szemben.
A DMA új fejezetet nyithat a technológiai óriások közötti versenyben is. Az Apple, amelynek álláspontja szerint a törvény felesleges adatvédelmi és biztonsági réseket hoz majd létre a felhasználóira nézve, állítólag már tavaly azt tervezte, hogy bizonyos korlátozásokkal engedélyezi a harmadik felek által működtetett alkalmazásboltokat az iOS 17 alatt. A Meta ugyancsak az európai szabályozás változására reagálva nemrég jelentette be, hogy lehetővé teszi az európai felhasználóknak az alkalmazások Facebook-hirdetéseken keresztül való letöltését, míg a Microsoft a hírek szerint mobil játékokra szabott áruházzal igyekszik konkurenciát teremteni a többieknek.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak