Egy német nyelvterületen készült felmérés szerint az ottani cégeknél is gondokat okoz a digitális átállás levezénylése.

A digitális átalakulás és az azzal óhatatlanul együtt járó kihívások kezelése már nálunk is egy jó ideje téma. Nem véletlen, hogy idei CIO-rendezvényeink központi motivumát is a digitális transzformáció adta. Azt gondolhatnánk, a fejlettebb régiókban mindez már korábban felmerült, és előrébb járnak az úton. Ehhez képest az IFUA Horváth & Partners idevágó friss felmérésének eredményei nem ezt mutatják.

Máshol sincs kolbászból

A tanácsadó cég közel kétszáz vállalati döntéshozót kérdezett meg Németországban, Ausztriában és Svájcban. A válaszok alapján úgy tűnik, az ottani IT szervezetek túlnyomó többsége jelenleg nem képes arra, hogy a digitalizáció motorjává váljon. A jövő lehetőségei és a jelen valósága között tátongó szakadékot jól szemlélteti, hogy a megkérdezettek 96 százaléka szerint az informatika jelentősége nagyon megnő az elkövetkező három évben, ugyanakkor a válaszolók 77 százaléka szerint náluk az IT jelenleg pusztán technikai feladatokat lát el.

A döntéshozók azt várják az IT-szervezettől, hogy 2-3 éven belül a többi szakterület üzleti partnerévé váljon, ehhez pedig szükség van, vagy legalábbis lenne a proaktív megközelítésre az informatikai részleg oldaláról. A felmérést végző tanácsadó cég IT területért felelős magyarországi vezetője szerint ez a meglévő kompetenciákkal többnyire nem lehetséges, az IT területeknek erősíteniük kell az új, digitális kompetenciáikat. A technológia gyors fejlődése és a szakemberhiány miatt ugyan nem lehet mindent belül felépíteni, de ha az IT erős szállítómenedzsment képességgel rendelkezik, akkor a szükséges külső szakértőket mindig hatékonyan az üzlet szolgálatába tudja állítani - kommentálta a felmérést Tanács Zoltán. (A kompetencia kérdéskörét tavalyi összeállításunkban részletesen is körüljártuk.)

A digitális átalakítás megkívánná, hogy az IT ügyfélbarát szolgáltató szervezetté váljon, de a felmérés kimutatta, hogy jelenleg ez csak minden tizedik cégnél van így. Ugyanilyen arányban mondták a vállalatvezetők, hogy náluk az IT képes rugalmasan reagálni a különböző szakterületek igényeire, ami meglehetősen lelombozó arány.

Magad uram...

Mindössze a vállalatok 6 százalékánál fordul elő, hogy az IT proaktív módon dolgoz ki innovációkat a többi szakterületnek. Így nem meglepő, hogy német nyelvterületen a vállalatok 61 százalékánál a különböző szakterületek is fejlesztenek informatikai megoldásokat a maguk számára. A tanácsadó cég szakértője szerint ez itthon is egyre gyakrabban előforduló probléma, mivel az üzlet képtelen bevárni az IT-t és igyekszik maga választ találni a fejlesztési igényeire. 

Ez pedig természetszerűleg elvezet a shadow IT elburjánzásához, azaz olyan megoldásokat kezdenek a kollégák használni, amelyekről a belső informatikának tudomása sincs, és így értelemszerűen kontrollálni, tervezetten menedzselni sem képes azokat.

Tanács Zoltán szerint a CIO-k előtt két út áll. Az egyik az, hogy "előremenekülve" egyfajta Chief Digital Officerként (CDO) vagy a CDO technológiai szakértőjeként a teljes vállalati digitalizáció hajtóerejévé válnak, és egészséges feladatmegosztást alakítanak ki az ügyviteli és az üzemviteli IT között. A másik az, hogy egyre inkább jelentőségüket vesztik, mert még jobban elszakadnak a digitális natívok által vezérelt üzlettől és hagyományos üzemeltetési feladataik nagy részét profi külső szolgáltatók veszik át.

Cloud & big data

Döbbenet: a Facebookról megint elszivárgott némi személyes adat

A közösségi oldalnak megint nem sikerült összehangolni a saját házirendjét a saját alkalmazásprogramozási eszközeivel, és sokadszor is olyan fejlesztőknek biztosított hozzáférést a felhasználói adatokhoz, akiknek nem kellett volna. Aggodalomra semmi ok, a Facebook eddiginél is keményebb munkája eredményes lesz.
 
Hirdetés

Ez az igazi versenyelőny a turizmusban

A koronavírus-járvány miatt visszaesett vendégforgalom lehetőséget is rejt magában. A szállodaipar korán ébredő szereplői a jövőbe fektetve informatikai fejlesztésekkel tehetik vonzóbbá és biztonságosabbá szolgáltatásaikat.

Már Budapesten is van olyan előadás, amit wifihálózat és mobiltelefon segítségével tettek interaktívvá.

a melléklet támogatója a TP-Link Magyarország

Hirdetés

Hatékonyabb kommunikáció Magyarország legforgalmasabb vasútvonalain

Sikeresen befejeződött a magyarországi GSM-R hálózat kiépítésének első fázisa.

Nem általában a távmunkáé, hanem a mostani tipikus távmunka-helyzeteké. A szervezetek arra nem voltak felkészülve, hogy mindenki otthonról dolgozik.

Alapjaiban kell megújítani a biztonságról kialakított felfogásunkat

Mi köze az IBM licencszerződések apró betűs kitételeinek ahhoz, hogy a Microsoft Windows Server 2008 életciklusának végéhez ér? Rogányi Dániel (IPR-Insights) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2020 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.