A közösségi platform összeomlásának egy lehetséges forgatókönyvéről elmélkednek a rendszert jól ismerő mérnökök. CIO-k számára is tanulságos lehet...

Mi lesz a Twitterrel? A kérdés nem csak abból a szempontból érdekes, hogy a közösségi oldalt átvevő Elon Musk finoman szólva is radikális döntései milyen eredménnyel járnak. Az eredmény tanulságos lesz valószínűleg minden hasonlóan bonyolult platform számára, hogy egy-egy átfogóbb módosítás milyen kockázatokat hordoz. A MIT Technology Review-nak két, a rendszert jól ismerő mérnök (egy volt és egy jelenlegi Twitter-alkalmazott) vázolt fel egy lehetséges forgatókönyvet.

Egy olyan hatalmas és sok egymástól függő részből felépülő platformnál, mint amilyen a Twitter, az egyes apró részletek fokozatos leépülése jelenti a legnagyobb veszélyt, mondta a korábban a cégnél dolgozó mérnök, Ben Krueger a lapnak. Szerinte nem is lesz igaza azoknak, akik valamiféle látványos összeomlásra számítanak, a Twitter-típusú rendszerek fokozatosan omlanak össze.

Egy lassú leépülés forgatókönyve

A felhasználók csupán azt érzékelik – ha, érzékelik... –, hogy rosszul vagy lassan jelennek meg a tweetek, retweetek, hibás a követőszámló, eltűnnek egy tweetre adott reakciók. Azaz kezd a rendszer megbízhatatlanná válni. Ezt egy a cégnél jelenleg is állományban lévő (legalábbis saját ismeretei szerint még ott dolgozó) mérnök is megerősítette, aki szerint az ilyen jellegű hibák egyre szaporodnak, és szép lassan összeadódnak. És mivel a csapatot, amelynek az oldal zavartalan működését kellene biztosítania, megtizedelték (vagy inkább megfelezték), gyorsan elszaporodhatnak a hibajelenségek.

A Twitternél maradt mérnökök feladata lenne, hogy biztosítsák az oldal stabil működését, miközben kezelniük kellene az új tulajdonos termékekkel és funkciókkal kapcsolatos, kívülről zaklatottnak tűnő ötletelését is. Krueger szerint az ilyen helyzetek egy közösségi oldal esetében különösen problematikusak, mert nehezen jósolható a felhasználói forgalom és érdeklődés, ami akár egy váratlan hír/poszt hatására is nagy mértékben megugorhat. Krueger az online kiskereskedelmi oldalakat hozza ellenpéldaként, amelyeket fel lehet készíteni egy black friday-rohamra. De egy olyan közösségi oldalnál, mint a Twitter, bármelyik pillanatban indulhat egy black friday.

A megmaradt csapat azonban ennek a helyzetnek a kezelésére kevés, a Musk diktálta nyaktörő tempó a maradék csapattal a technikai hiányosságok kritikus szint fölé szaporodását fogja eredményezni. A Twitter név nélkül nyilatkozó mérnöke szerint ezt csak az elbocsátottak visszavételével lehetne orvosolni.

A folyamatot lecsupaszítva a következőképpen lehet elképzelni: 1. szaporodnak a problémák, a karbantartási feladatok és javítások listája egyre hosszabb lesz; 2. az elmaradt javítások miatt egyre gyakoribbak lesznek a problémák; 3. aztán ezek a hibák egyre hosszabb időre maradnak; 4. közben egyre súlyosabb hibák fognak fellépni, amíg aztán az egész rendszer úgy ahogy van, használhatatlanná válik.

Ez a folyamat elhúzódhat, de már egyértelműen elkezdődött, mondta a mérnök: apróságok észlelhetők a kliens oldalon, a backendben stb. Ezek még csak legfeljebb apró bosszúságok, de ha elszaporodnak, sok embert elriasztanak. Krueger szerint a felhasználók jó ideig csak egyedi problémákat fognak tapasztalni: nem töltődnek be tweetek, fiókok tűnnek el, lassulnak a folyamatok, amik adatokat írnak a backendben stb. Ezeknek a hibáknak a gyökerét felkutatni és megoldani azonban egyre több és több energiát emészt majd fel. És ez alapvetően munkaerő-probléma: ha nincs elég mérnök, nem kezelhető.

Krueger szerint a megmaradt mérnökcsapat legfeljebb tüzet olthat. De mivel Musk a felhős infrastruktúrán is igyekszik spórolni, jelentős kiesések is várhatók.

Elveszik a belső tudás

A fejetlen leépítés azt eredményezte, hogy olyan embereket veszített el a vállalat, akik 10-11 éve dolgoztak a Twitternél, "és velük együtt eltűnt a rendszer működésével kapcsolatos évtizedes tudás is", mondta a jelenleg is a vállalatnál dolgozó mérnök.

Ha szaporodnak a technikai malőrök, szaporodik a kommunikációs feladatok száma is. Eddig 80-100 fő dolgozott a közösségi oldal kommunikációs osztályán, amit állítólag kétfősre csökkentettek. Az MIT Technology Review megkereste a Twittert is a cikkhez, ám levelükre nem érkezett válasz.

Közösség & HR

Kínában sem megy simán a robotaxik bevezetése

Az önvezető konkurencia megjelenését meglehetősen rossz néven veszik az érintett területeken dolgozó taxisok.
 
Általános jelenség a hazai nagyvállalatok körében, hogy a szükségesnél jelentősen többet költenek nyilvánosfelhő-szolgáltatásokra. Utánajártunk, mi a pontos helyzet, és mit lehet tenni a költségek optimalizálásáért.

a melléklet támogatója a 4iG Nyrt.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.