A technológiai ágazatokban, a pénzügyi területen vagy a médiában is a gazdasági körülményekre hivatkozva szüntetik meg a munkahelyeket, egy stanfordi professzor szerint azonban arról van szó, hogy a döntéshozók vakon másolják a többieket.
Hirdetés
 

A technológiai nagyvállalatok körében hosszú ideje zajló elbocsátási hullám több százezer alkalmazottat érint, az idén szinte nem is telt el olyan hét, amikor ne jelentettek volna be több ezres leépítéseket a kedvezőtlen gazdasági környezetre és a pandémia lecsengésével tapasztalt keresletcsökkenésre hivatkozva. A Busines Insider hétvégi cikkében azonban a Stanford Egyetem szervezeti viselkedéssel foglalkozó professzora azt is felveti, hogy ezeknek a döntéseknek a jó része egymás követéséből fakad, vagyis az emberi természetnek abból a sajátosságából ered, hogy hajlamosak vagyunk utánozni a többieket, mint piros lámpánál először meginduló gyalogosok esetében.

Jeffrey Pfeffer szerint a vállalatok nem szokták kihajigálni a termelőeszközeiket abban a pillanatban, amikor a piac lelassul, az utóbbi időszakban tapasztalt felvételi és elbocsátási hisztéria pedig ugyanilyen drága mulatság: végkielégítéseket fizetnek, utána szükség szerint újra megjelennek a piacon, és kifizetik a toborzókat meg a bónuszokat, hogy újra odacsábítsák a megfelelő szakembereket.Ehhez hasonló többletkiadások pedig fel sem merülnek olyan helyeken, ahol hosszú távú elképzelések vannak a szükséges létszámot illetően. Mint ahogy akkor sem mennének csődbe, ha nem indítanák be a fűnyírót, vagyis a dolog nem szükségszerűség, hanem választás kérdése.

Amikor jól megy, akkor másik lemezt játszanak

A professzor úgy látja, hogy egyfajta önbeteljesítő jóslatról is beszélhetünk, amennyiben az elbocsátások a vásárlóerő és -aktivitás csökkentésével éppen azt a hanyatlást segítik elő, amelyik ellen állítólag szólnak. A kereslet visszaesésének egyik oka is éppen a közösen beindított pánik, ami például azzal jár, hogy kevesebbet hirdetnek a Google-nél vagy a Metánál, ténylegesen csökkentve azok forgalmát. A cégek árrésének miden áron való fenntartása közben óriási emberi áldozatokat követel: a cikkben idézett kutatások szerint mérhető, hogy milyen pusztító hatásai vannak a stressznek vagy a munkahelyekhez kapcsolódó identitás és emberi kapcsolatok meggyengülésének.

Az elbocsátások egészségügyi következményeit így a társadalom fizeti meg, miközben nem világos, hogy a leépítések növelnék a cégek nyereségességét, vagy érdemben csökkentenék a költségeiket. Pfeffer szerint ironikus, hogy ugyanezek a szervezetek még egy évvel ezelőtt is a legfontosabb vagyonukként hivatkoztak az alalmazottaikra, most pedig e-mailben bocsátják el őket, vagy egyik pillanatról a másikra visszavonják hozzáférésüket a céges rendszerekhez. A mostani lépések is a vállalatok értékrendjét tükröző döntések, és a professzor szerint most arról van szó, hogy "középső ujjat mutattak" a dolgozóiknak.

Arról, hogy a pazarlónak tűnő kiadások és a túlfizetett, nagyra hizlalt állomány mennyire tükröz rossz vezetői döntéseket, itt foglalkoztunk részletesebben, egy másik alkalommal pedig ugyancsak a BI véleménycikkét szemléztük azzal kapcsolatban, hogy a félremenedzselt big tech vállalatoknál a legbefolyásosabb és legjobban fizetett vezetők mennyire nem vállalnak részt a kudarcokból.

Közösség & HR

Jól vizsgázott üzletfolytonosságból az ukrán techszektor

Az orosz támadás megindulásakor Harkivban 511 informatikai cég volt. Közülük 500 ma is működik, pedig a munkatársak többsége elköltözött a harcokat közvetlen közelről megszenvedő városból.
 
Az alábbiakban körbejárjuk az Enterprise Service Management fogalmát, és megmutatjuk azt is, miben különbözik az ITSM-től.

a melléklet támogatója a Meta-Inf Kft.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.