Egy több céget is megjárt veterán szakember szerint az nem feltétlenül jelenti a menedzsment csődjét, ha a címben feltett kérdés valamennyire igaz.

Gyakorta találkozhatunk azzal a sztereotípiával, miszerint a technológiai óriásvállalatoknál csak lébecol a dolgozók jó része. A téma az utóbbi időben annak kapcsán merült fel, hogy gyakorlatilag nem telt el hét, amikor ne jelentette be volna valamelyik technológiai mamutnál komoly, több ezer állást érintő leépítést. A rosszmájúak (realisták?) szerint ugyanis így is bőven marad elég kéz a cégeknél, csak éppen értelmes munkára kéne fogni őket.

A problémakört nemrég egy ízig-vérig szakértő is körüljárta, aki korábban megfordult több big tech alkalmazásában, és mászott is néhány fokot a ranglétrán. A jelenleg többek között a Flurly digitális piacteret és egy GDPR-konform Google Analytics riválist (Beam) fejlesztő JR rögtön az elején tisztázza, hogy a sztereotípiának abban mindenképpen igazat lehet adni, hogy ezek a vállalatok messze nem működnek hatékonyan. Azon viszont már el lehet vitatkozni, hogy a pazarlónak tűnő kiadások és a túlfizetett, túlburjánzó állomány megléte mennyire tekinthetők rossz vezetői döntésnek.

A nagy számok törvénye

A blogbejegyzés szerzője több példát is hoz ennek kapcsán, de a személyi állományt leginkább kettő érinti. Az egyik, hogy ezek a szervezetek olyan hatalmasak, hogy bőven megtehetik, ha párhuzamosan működő csoportokat alkalmaznak, akik kvázi ugyanazt a célt próbálják elérni. A különálló csapatok elsöprő többsége vállalati szempontból nem fog semmiféle maradandót alkotni, és mivel munkájuk a kukában köt ki, a résztvevők és a külső szemlélők is úgy érezhetik, hogy teljesen felesleges időpocsékolással töltötték idejüket.

Ugyanakkor ha száz kísérletből csak egyetlen társaság képes valami különlegesre bukkanni, már az is bőségesen megéri a cégnek, hiszen ezt az irányt tudja kamatoztani a teljes vállalati portfólió mentén. Mindez nagyban rezonál arra, amit például az Amazon alapítója, Jeff Bezos több évvel ezelőtt konkrétan kimondott, miszerint nem kell félni a kudarctól, mert csak ezek mentén tud az ember (és a cég) is fejlődni.

Fizetett ellenségek

A másik, első ránézésre pazarló, ám összvállalati szempontból hasznos gyakorlat a tehetségek levadászása és házon belül tartása. Ha egy szervezetnek sikerül azokat a kulcsembereket azonosítani, akik üzletükre potenciálisan veszélyt jelentő megoldást jelentő ötletekkel állhatnak elő, akkor még úgy is megéri őket alkalmazni, ha a piaci viszonyokhoz képest sokszoros áron vásárolható meg a munkaidejük.

A véleményposzt példaként a Yahoo-t említi. Amennyiben az egykor domináns pozícióban lévő vállalat vezetősége kiszúrta volna a Google-alapító Brin-fívéreket, és a garázsban történő barkácsolás helyett évi 5 millió dolláros fizetéssel küldte volna őket semmit tenni, akkor lehet, hogy soha nem következett volna be a technológiai ipar egyik legdrámaibb, rengeteg dollármilliárdba kerülő cégösszeomlása.

Ha a példa sarkított is, az tény, hogy manapság nagyjából ezt játssza el a Metától kezdve az immár Alphabetnek hívott Google-ig minden domináns szereplő. Más kérdés, hogy a gazdasági nehézségek miatt elbocsátott tízezrek között könnyen lehet, hogy ott van egy új Szergej Brin, aki kvázi kényszerűségből valami olyasmit alkot, ami éves fizetésénél sokkal többe fog kerülni egykori alkalmazójának.

Közösség & HR

Már a rajtnál megmakkant Donald Trump kriptoüzlete

Korábban 300 millió dollárra számítottak a World Liberty Financial (WLFI) tokenek eladásából, első körben 12 millió jött össze belőle.
 
Hirdetés

ITSM a gyakorlatban

Három fájdalompont, amire az IT szolgáltatásmenedzsment gyors válaszokat adhat.

Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.