Ahogy arra már az elmúlt években többször volt példa, a levegőből szórt internet leginkább katasztrófák idején mutatja meg hasznosságát. Friss hírek szerint ugyanis javában zajlanak a munkálatok a Fidzsi-szigeteken annak érdekében, hogy Tonga vulkánkitörés miatt megszakadt internetkapcsolatát mihamarabb visszaállíthassák.
A projektet az Elon Musk nevéhez kötődő SpaceX viszi, amelynek Starlink elnevezésű műholdas internet-szolgáltatása tavaly ért olyan állapotba, hogy már elindulhatott a korai felhasználók toborzása. Őszre megoldhatóvá vált a folyamatos globális lefedettség biztosítása is, amihez a minimálisan szükséges számú szatellit már korábban pályára állt.
Ezt az infrastruktúrát igyekeznek most kiaknázni, hogy enyhítsék a problémákat Tongán, ahol január 15-én súlyos természeti katasztrófa történt. A Hunga Tonga-Hunga Ha'apai vízlatti vulkán kitörése nem csupán több száz kilométeres hamufelhővel borította be a környéket, de üzemképtelenné tette a szigetvilág egyetlen optikai kabelét is, amely a zökkenőmentes kapcsolatot biztosította Tongán.
A katasztrófát követően Musk egyébként már Twitteren jelezte, hogy a Starlink technológiája képes lehet támogatni a helyreállítási munkákat. Ugyanakkor a beszámolók alapján az nem világos, milyen időtávon belül kaphatnak a helyiek és az ott dolgozó segítők újra stabil internetes kapcsolatot. Annyi bizonyos, hogy a Fidzsin éppen kialakítás alatt lévő Starlink-állomás a tervek szerint hat hónapig fog üzemelni. Ennyi időnek biztosan elégnek kell lenni ahhoz, hogy a megrongálódott tengeri kábelt újra munkába állítsák.
Légből kapott segítség
Mivel a levegőből szolgáltatott internet egyik legnagyobb előnye, hogy nem szükséges hozzá komoly felszíni infrastruktúra, így teljesen természetes, hogy egy súlyos katasztrófa bekövetkeztekor azonnal felmerül a technológia bevetésének lehetősége. A Google ugyan tavaly kipukkasztotta Loon elnevezésű, ballonokra alapozott projektjét, ám a technikát több ízben is bevetették korábban éles helyzetben. 2017-ben például a hurrikán pusztította Puerto Ricóban, majd két évvel később Peruban, ahol a 2019-es nagy földrengést követően mindössze két nap alatt felállt a mentési munkállatokat nagyban segítő ideiglenes internetkapcsolat.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak