Az akkor még csak Google-ként létező cég 2013 nyarán állt elő az ötlettel, hogy nagy magasságba feljuttatott hőlégballonokkal juttatná internethez a földi infrastruktúrával nehezen lefedhető régiókat. A Project Loonnak keresztelt terv azóta számos teszten esett át, bevetették két éve Puerto Ricóban, közben pedig zajlanak az előkészületei a kereskedelmi bevezetésnek is. Utóbbinak köszönheti Peru, hogy mindössze két nap alatt felállt a mentési munkállatokat nagyban segítő ideiglenes internetkapcsolat.
Gyorsreagálású hadtest
A hétvégén Peru területén súlyos, 8-as szintű földrengés pusztított, ami sok más mellett a földfelszínen kiépített kommunikációs hálózatokban is komoly károkat okozott. Az Alphabet szárnyai alatt fejlődő Loon leányvállalat munkatársainak mindössze 48 órára volt szüksége, hogy a katasztrófa sújtotta terület felett beüzemeljék a 4G-s kapcsolatot biztosító ballonos rendszerüket.
Az ideiglenes hálózat megerősítésére további ballonok vannak érkezőben, de az első körben elvégzett munka is felbecsülhetetlen segítséget jelenthet a terepen dolgozók számára. A Loon vezetője egy friss blogbejegyzésben nem is titkolta, milyen büszke arra, hogy munkatársai ilyen rövid idő alatt képesek voltak a segítségnyújtásra.
A telepítés sebességét nagyban befolyásolta, hogy a cég már folyamatban lévő teszteket végez az országban a kereskedelmi szolgáltatás beindítása kapcsán. A leendő partner Telefónica és a perui kormányzat kérésére ezeket az eszközöket lehetett gyorsan a földrengés helyszínére vezényelni.
Fent említett írásában Alastair Westgarth kihangsúlyozta, hogy a jövőben bekövetkező hasonló szituációknál is kulcskérdés lehet, mi áll már rendelkezésre a helyszínen. Azaz egy ország számára nem csak azért lehet fontos a Loon jelenléte, hogy a nehezen elérhető helyeken is minőségi internetkapcsolatot tudjanak szolgáltatni a helyi telekommunikációs vállalatok, hanem azért is, hogy a krízishelyzetekben hamarabb érkezzen a segítség.
Beérett a projekt
A Loon ballonjait nem most vetették be először válságkezelésre. Szűk két évvel ezelőtt a Maria hurrikán pusztítása gyakorlatilag leradírozta a térképről Puerto Rico kommunikációs infrastruktúráját. A cégnek viszont akkor még négy hetébe telt, mire felállt az ideiglenes rendszere, ami több mint 100 ezer ember számára biztosította a kapcsolatot a külvilággal. Egyébként magában Peruban sem ez volt az első bevetés, mert 2017 elején, egy árvíz miatt már használták élesben a Loon technológiáját.
Természetesen a cég nem csupán katasztrófavédelmi feladatokat szeretne ellátni. A Peru mellett például már Kenyában is folyik az előkészítése egy kereskedelmi szolgáltatásnak. Ezek beindításával a Loon végre pénzt is tud termelni az anyavállalat számára, ami az Alphabetnél egyszerűen csak X-nek hívott kísérleti projektek jó részéről egyáltalán nem mondható el.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak