A rendőrség az autó vezetőjét tartóztatta le, de a baleset a Tesla önvezető technológiájával kapcsolatban is vet fel kérdéseket.

Újabb Tesla-baleset borzolja a kedélyeket. Áprilisban Seattle környékén egy Model S autó Full Self-Driving üzemmódban halálra gázolt egy 28 éves motorost. Az eset azért csak most kapott nagyobb figyelmet, mert a rendőrség a napokban közölte: a vizsgálat szerint az autó teljes önvezető üzemmódban működött. Az 56 éves sofőr, akit azóta letartóztattak, beismerte, hogy teljesen a rendszerre hagyatkozott, és közben a mobiltelefonját nézte.

A Tesla elintézheti az ügyet annyival, hogy mindig felhívja a vásárlók figyelmét: a szoftver aktív vezetői felügyeletet igényel, és – elnevezésével ellentétben – nem teszi a járműveket autonómmá.

Az áprilisi baleset már nem az első halált okozó csattanása a Full Self-Drivingnak a közlekedés valóságával. Az első (nyilvánosságra hozott) eset még 2016-ban történt: egy Tesla Model S önvezető módban fékezés nélkül belerohant egy keresztben áthaladó kamionba. A legutóbbi halálos kimenetelű baleset (legalábbis az USA-ban, és amiről a közúti közlekedésbiztonsági hatóságnak, az NHTSA-nak is tudomása van) a Full Self-Driving miatt tavaly történt.

Korlátosak a Tesla önvezetési képességei

Bár Elon Musk folyamatosan ígérgeti az önvezetés látványos előrelépését (egészen pontosan: tökéletes megoldását), a Tesla technológiájának, amely a drága LIDAR-ok helyett kamerákkal, radarokkal és mesterséges intelligenciával "lát", egyelőre erős korlátai vannak. Ezt igazolja az is, hogy míg az Alphabet tulajdonában lévő Waymo június végén már általánosan elérhetővé tette robotaxijait San Franciscóban (bár az élet ott sem felhőtlen), a Tesla – Musk hangzatos ígéretei ellenére – egyre csak halasztgatja a szolgáltatás beindítását.

A rendszer ugyanis megbízhatatlan. Például pontatlanul mérheti meg az autó előtt felbukkanó tárgyak távolságát, mondta a Reutersnek Sam Abuelsamid, a Guidehouse Insights elemzője.

A probléma megoldása közel sem triviális: nehéz összegyűjteni és megfelelően kezelni-elemezni egy jármű közlekedését befolyásoló összes elemet. Számítanak az időjárási és útviszonyok, a forgalom nagysága, és akkor még nem is beszéltünk az autóktól eltérően mozgó kétkerekű járművekről (motorok, kerékpárok, rollerek stb.) és a váratlanul felbukkanó elemekről (gyalogosok, tárgyak stb.). Ennek ellenére Musk kitart, hogy jövőre előáll a tökéletes megoldással, ezért még a Tesla-népautó fejlesztését is leállította.

Egyelőre azonban még az a vizsgálat sem zárult le, amit az NHTSA 2021 augusztusában indít ott a Teslák sorozatos balesetei miatt, és amelyeknek a többsége kapcsolatba hozható az önvezető funkciókkal.

Magyar cégtől érkezhet a megoldás

A két keréken közlekedők védelme annyira speciális eset, hogy az önvezető technológiák határterületén mozgó magyar startup, a Commsignia ezt önálló fejlesztési projektként is kezeli. A cég eddigi fejlesztései arra világítanak rá, hogy az önvezetés területén nem egy valakinek van kezében a bölcsek köve. A problémát csak úgy lehet megoldani, ha a közlekedés minden résztvevője – járművek, út, közlekedési lámpák, jelzőtáblák, sőt akár a gyalogosok – képes kommunikálni egymással (V2X, azaz vehicle-to-everything kommunikáció).

Ez a kerékpárok, motorok esetében hatványozottan igaz, hiszen az autókkal egy térben mozognak, és az autósoknál sokkal sérülékenyebbek. Érdemes visszalapozni az önvezetés témájának szentelt tavalyi podcastunkhoz, amelyben a startup kutatási igazgatója, Váradi András is beszél erről.

A V2X azért jó megoldás a Commsignia szerint, mert egyaránt növeli a járművek láthatóságát, látótávolságát és látószögét. Például a V2X kommunikációra képes jármű "belát" a keresztutcákba, sőt akár azt is érzékelheti, ha egy alsóbb rendű úton érkező nem lassít a kereszteződés előtt. Így a vezető időben fel tud készülni az ütközés elkerülésére.

A cég tavaly augusztusban mutatta be a kerékpárokra, rollerekre szabott megoldását. Az OBU Lite egy gyárilag integrálható rádiós adóvevő, amely titkosított és anonim módon a közlekedésbiztonsági rendszereknek dedikált frekvenciasávon küldött szabványos üzenetekkel tájékoztatja környezetét a kerékpáros helyzetéről, haladási irányáról, illetve üzeneteket fogad más járművektől. Az autó vezetője és a kerékpáros is kap vizuális és hangriasztást a lehetséges veszélyhelyzetekről. Így az adott kölekedési szituáció minden résztvevője kellő időben fel tud készülni, hogy elkerülje a vészhelyzetet.

Piaci hírek

A Meta szerint ő megtette, amit a DMA megkövetelt

A rivális üzenetküldő platformokkal való együttműködést a Messenger és a WhatsApp üzemeltetője nem jókedvében erőlteti. Az új európai szabályozás miatt ezt ugyanis kötelező biztosítania.
 
A teljes életciklust lefedő rendszerek képesek megszüntetni azt a káoszt, ami a szervezetek zöménél még mindig akadályozza az információáramlást.

a melléklet támogatója a GLOBAL-UNION Kft., a Kyocera márka kizárólagos magyar disztribútora

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.