A Győrben kísérletező Telenor után a Magyar Telekom és a Vodafone a zalaegerszegi tesztpályát, a ZalaZONE-t választotta.

Bár egyelőre nem az 5G volt a fő attrakció, mégis fontos szerepet kapott Zalaegerszegen tegnap, amikor átadták a ZalaZONE nevű tesztpálya első ütemét. Ugyanis a 45 milliárd forintból felépülő tesztpálya, amit regionális szakmai központnak szánnak, erősen épít az 5G technológiára. A második ütem a tervek szerint 2020-ig épül meg.

A 265 hektáron elterülő központban a fontosabb kiszolgáló épületek mellett elkészült a két kilométer hosszú tesztpálya, ahol többek között menetstabilizálási megoldásokat, a kormány- és fékrendszereket vagy a sávtartó funkciókat lehet tesztelni. Emellett elkészült az okosváros első öthektáros területe, ami városi környezetet imitáló körülményeket biztosít.

A tesztpályához a Budapesti Műszaki Egyetem a ZalaZONE-nal közösen kifejlesztett egy speciális önvezetőautó-tesztelési módszert is. A szcenárió alapú tesztelés (Scenario-in-the-Loop - SciL) elmossa a határokat virtualitás és a valóságos környezet között, így az autonóm járművek funkcionalitását a valós környezethez hasonló, komplex közlekedési helyzetben, biztonságos körülmények között lehet tesztelni.

És persze demózták az 5G-s környezetet is.

Fontos az "első" érzés

A bemutató pikantériája volt, hogy a Magyar Telekom és a Vodafone egy időben mutatta be saját 5G-s megoldását, és ahogy múlt héten a Telenornak, a brit szolgáltató hazai leányvállalatának is jutott egy "első" hely. A Telekom helyzete volt a legegyszerűbb: övé az első bekapcsolt 5G-s bázisállomás, a Telenor hozott létre először valódi hálózatot (két bázisállomás között), és használt a demóhoz kereskedelmi forgalomban kapható eszközt (ZTE 5G-s telefon). A Vodafone pedig abban az első, hogy élő, állandó, hálózatába kapcsolt 5G bázisállomást kapcsot be.

A Magyar Telekom januárban kapcsolta be, amihez a hálózati berendezéseket a Huawei szállította. Az azóta eltelt időben a tesztpályán lévő bázisállomást is felkészítették 5G-re, de itt az Ericsson volt a szállító.

A Vodafone azért írhatta közleményében, hogy Magyarország "első élő, állandó, hálózatába kapcsolt 5G bázisállomását” kapcsolta be, mert a másik két szolgáltatóval ellentétben nem kellett ideiglenes frekvenciahasználati engedélyt kérnie az NMHH-tól: a 2016-os frekvenciapályázaton ugyanis már elnyerte a teszthálózathoz szükséges frekvenciát.

A Vodafone tesztállomása csak részlegesen önálló. A passzív infrastruktúra-elemek egy részét a Magyar Telekom biztosítja. A Vodafone bázisállomását, amit a Huawei szállított, ugyanis a Telekom adótornyára szerelték. Az állomás még non-standalone szabványon működik (már meglévő 4G állomásra épül), de véglegesnek tekinthető hardveres és szoftveres eszközökkel.

Mobilitás

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.