Bár egyelőre nem az 5G volt a fő attrakció, mégis fontos szerepet kapott Zalaegerszegen tegnap, amikor átadták a ZalaZONE nevű tesztpálya első ütemét. Ugyanis a 45 milliárd forintból felépülő tesztpálya, amit regionális szakmai központnak szánnak, erősen épít az 5G technológiára. A második ütem a tervek szerint 2020-ig épül meg.
A 265 hektáron elterülő központban a fontosabb kiszolgáló épületek mellett elkészült a két kilométer hosszú tesztpálya, ahol többek között menetstabilizálási megoldásokat, a kormány- és fékrendszereket vagy a sávtartó funkciókat lehet tesztelni. Emellett elkészült az okosváros első öthektáros területe, ami városi környezetet imitáló körülményeket biztosít.
A tesztpályához a Budapesti Műszaki Egyetem a ZalaZONE-nal közösen kifejlesztett egy speciális önvezetőautó-tesztelési módszert is. A szcenárió alapú tesztelés (Scenario-in-the-Loop - SciL) elmossa a határokat virtualitás és a valóságos környezet között, így az autonóm járművek funkcionalitását a valós környezethez hasonló, komplex közlekedési helyzetben, biztonságos körülmények között lehet tesztelni.
És persze demózták az 5G-s környezetet is.
Fontos az "első" érzés
A bemutató pikantériája volt, hogy a Magyar Telekom és a Vodafone egy időben mutatta be saját 5G-s megoldását, és ahogy múlt héten a Telenornak, a brit szolgáltató hazai leányvállalatának is jutott egy "első" hely. A Telekom helyzete volt a legegyszerűbb: övé az első bekapcsolt 5G-s bázisállomás, a Telenor hozott létre először valódi hálózatot (két bázisállomás között), és használt a demóhoz kereskedelmi forgalomban kapható eszközt (ZTE 5G-s telefon). A Vodafone pedig abban az első, hogy élő, állandó, hálózatába kapcsolt 5G bázisállomást kapcsot be.
A Magyar Telekom januárban kapcsolta be, amihez a hálózati berendezéseket a Huawei szállította. Az azóta eltelt időben a tesztpályán lévő bázisállomást is felkészítették 5G-re, de itt az Ericsson volt a szállító.
A Vodafone azért írhatta közleményében, hogy Magyarország "első élő, állandó, hálózatába kapcsolt 5G bázisállomását” kapcsolta be, mert a másik két szolgáltatóval ellentétben nem kellett ideiglenes frekvenciahasználati engedélyt kérnie az NMHH-tól: a 2016-os frekvenciapályázaton ugyanis már elnyerte a teszthálózathoz szükséges frekvenciát.
A Vodafone tesztállomása csak részlegesen önálló. A passzív infrastruktúra-elemek egy részét a Magyar Telekom biztosítja. A Vodafone bázisállomását, amit a Huawei szállított, ugyanis a Telekom adótornyára szerelték. Az állomás még non-standalone szabványon működik (már meglévő 4G állomásra épül), de véglegesnek tekinthető hardveres és szoftveres eszközökkel.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak