A közösségi óriás is beszáll a streamelt játékok piacára. Tanulva egyes korábbi próbálkozók hibájából, a Facebook óvatosan indít.

Tegnap hivatalosan is elindította a szórakoztatás új formáját a Facebook, amellyel a cloudon keresztül streamelt játékok világában igyekszik időben megvetni a lábát. A béta állapotú, helyileg erősen limitált indulást egyébként már megelőzte egy "kisebb" teszt, melynek keretében 200 ezer ember próbálta ki a lehetőséget.

Elsőre a nemekre koncentrálnak

A startról szóló közlemény viszonylag szokatlan módon nem azzal nyit, hogy az új megoldás varázslatos funkcióit magasztalná az egekig, hanem azt igyekszik tisztába tenni, mit ne várjanak a felhasználók. Ezek alapján a Facebook álláspontja a cloud gaminggel kapcsolatban az, hogy biztosan a videojátékok jövőjét jelentik, ám jelenleg a technikai feltételek még nem igazán adottak a platformban rejlő elméleti lehetőségek teljes kihasználásához. A cég szerint ez a forma egyelőre nem a PC-ket és a konzolokat váltja fel, inkább kiszélesítheti a játékokkal szórakozni vágyók amúgy sem szűk körét.

A Facebook nemleges listája azzal folytatódik, hogy nem kell külön kontrollert vásárolni a játékokhoz, hiszen a natív mobil alkalmazásokkal indított kollekció esetében elegendők az ujjaink (PC-n pedig ott van az egér és a billentyűzet). Egyelőre fizetni sem kell majd semmit, mert az indulásnál csakis ingyenes játékok közül választhatnak majd a felhasználók. A vállalat azt is világossá kívánja tenni, hogy a cloudból szolgáltatott játékok nem egyenlőek egy új szolgáltatással, azaz a cég nem egy új platfromot indít, hanem a már meglévő lehetőségeket bővíti ki egy új megoldással. Havonta jelenleg is közel 400 millió ember játszik a közösségi oldalon leérhető, HTML5-alapú instant játékokkal.

Az utolsó nem az Apple-höz kötődik. Ahogy másoknak is meggyűlt már a baja Cupertino zárt ökoszisztémájával, a Facebooknak is komoly problémái vannak az App Store feltételrendszerével. Az Apple-nél ugyanis többek között minden játékot külön alkalmazásként kell feltölteni az alkalmazásáruházba, plusz az sem elhanyagolható probléma, hogy a játékokon belüli fizetést kizárólag Cupertino pénzügyi csatornáján keresztül lehet bonyolítani. Éppen ezért iOS-en egyelőre alkalmazás formájában nem lesznek elérhetők a Facebook streamelt játékai. (Érdekes módon egyébként a szigorú felhasználási feltételekkel a Facebooknak nincs gondja, ha a másik oldalon ül. Épp a napokban kavart ugyanis komoly hullámokat az, hogy a cég az Oculus VR-sisakok használatát facebookos bejelentkezéshez köti.)

Óvatosan duhajkodnak

A bevezetéssel kapcsolatban minden szinten tetten érhető az óvatosság. Indulásnál például csak a kisebb maréknyi cím áll majd rendelkezésre. Ezek is mind olyan kategóriát képviselnek, amelyeknél nem okoz problémát, ha a késleltetési idő viszonylag magas. A cég a fokozatos fejlesztések egyik elemeként említi az olyan műfajok (pl. akciójátékok) bevezetését is, amelyeknél elengedhetetlen lesz a latency alacsonyan tartása.

Az meglehetősen egyértelmű, hogy egy ilyen komoly technikai hátteret igénylő opciót nem lehet azonnal globálisan bevezetni, ugyanakkor a Facebook induláskor még a hazai terepét is csak részlegesen meri bevállalni. A cloudból streamelt játékra ugyanis egyelőre csak az Egyesült Államok bizonyos államaiban élőknek lesz lehetőségük.

Miközben a fizetős játékok indulására még várni kell, a pénz azért már a kezdetekben megjelenik. A Facebook ugyanis a HTML-ös változatban már ismert játszható reklámokat a cloudból streamelt címeknél is elérhetővé teszi.

Nem mindenhol jött be

A Facebook fentebb taglalt óvatossága persze érthető, mivel az elmúlt időszakban nem feltétlenül övezte siker a hasonló próbálkozásokat. A Google például nagyon szerencsétlenül nyúlt a témához. A Stadia tavaly év végén rendkívül szerény kínálattal, és a játékosok számára egyáltalán nem kedvező üzleti modellel indult útjára. Ezt ráadásul csak tetézte, hogy sok esetben nagyon hosszú késleltetési időket produkált a rendszer, ami mondjuk egy akciójáték esetében elég kellemetlen. A keresőóriás azóta bevezetett egy igen szűkös lehetőségeket biztosító ingyenes változatot is, valamint megjelent a 4K-s támogatás, de mindezek ellenére is zsákutcának tűnik a projekt.

Az Amazon alig egy hónapja bejelentett streaming szolgáltatásának sikerét még túl korai lenne megítélni, ám az biztos, hogy a Luna sokkal kedvezőbb feltételekkel vágott neki a játékos kedvű felhasználók megnyerésének. Az üzleti konstrukció már induláskor is kedvezőbbnek tűnik a Stadia kapzsi verziójánál, itt ugyanis nem kell az egyes játékokért külön a teljes árat, vagy ahhoz közeli összeget kifizetni. Arról nem is beszélve, hogy a kezdeti kínálat mennyisége és frissessége is fényévekkel jobb a Luna esetében. Plusz az Amazonnál még egy adu lapul: a 2014-ben potom egymilliárd dollárét felvásárolt Twitch ugyanis mára messze a legnépszerűbb közvetítési platformja lett a játékos közösségnek. 

Konzumer tech

A járvány is segítette a mobilnetet, de a vezetékes még népszerűbb

Az NMHH kutatása szerint már a felnőttek és a gimnazista korúak 67 százalékának van mobilnetje.
 
Jó hír: ehhez rendelkezésre állnak a megfelelő eszközök. Az általánossá váló távmunka még jobban ráirányította a figyelmet, hogy az adatok biztosítása nem csak a cloud szolgáltatók, hanem legalább akkora részben a megrendelők felelőssége is.

a melléklet támogatója a Servergarden

Nem általában a távmunkáé, hanem a mostani tipikus távmunka-helyzeteké. A szervezetek arra nem voltak felkészülve, hogy mindenki otthonról dolgozik.

Alapjaiban kell megújítani a biztonságról kialakított felfogásunkat

Tavaly január végétől megszűnt a Java SE 8 ingyenes frissítése, és a Java SE 11 sem használható ingyenesen üzleti célra. Tanácsok azoknak, akik még nem találtak megoldást. Hegedüs Tamás (IPR-Insights) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2020 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.