Tegnap az Amazon egy sor új terméket jelentett be, amelyek közül a legérdekesebb vitathatatlanul a Luna elnevezésű játékstreaming szolgáltatás. A cég ezzel egy olyan területen igyekszik megvetni a lábát, ahol aktivitás már bőven van, de egyértelmű nyertes egyelőre nincs.
Kicsiben indulnak
A cloud alapú szórakoztatást ígérő új termék egyelőre meghívásos rendszerű korai hozzáféréses program keretében startol el. A Luna+ előfizetés első körben egy cent híján 6 dollárba kerül havonta a vállalkozó kedvű résztvevőknek. A koncepció teljesen hasonló, a már elindított rivális szolgáltatásokhoz: azaz a játékosoknak nem szükséges letölteniük semmit, az internetes kapcsolatnak köszönhetően egy katalógusból válogatva azt és olyan platformon játszanak, amilyenhez éppen kedvük tartja. Persze utóbbit azért némi megkötéssel kell érteni, mivel a Lunát egyelőre PC-n, Fire TV-n, iPhone-on és iPaden "webes alkalmazásokon", illetve böngészőkön keresztül lehet elérni. Az androidos változat egyelőre csak terv szintjén létezik.
A beharangozó szerint az élvezhető játékélményhez már elég 10 Mbps sebességre képes netkapcsolat, de a hamarosan érkező 4K-s felbontáshoz már 35 a minimális követelmény. Az Amazon egy saját fejlesztésű kontrollert is készített, ami 50 dollárért vihető, de az nem kötelező elem, mivel az Xbox One és PS4 hasonló eszközével is el lehet boldogulni. Ezek nélkül marad az egér vagy a billentyűzet.
A Luna rendszerén belül különböző csatornák lesznek elérhetők. A már említett Luna+ 100 játékkal indul útjára, köztük olyan komoly nevekkel, mint például a Resident Evil 7, a GRID, a The Surge 2. Indulási fázisban van a partnerként beszálló Ubisoft dedikált csatornája is, amelyen a megjelenés napjától lehet olyan címekkel játszani, mint az Assassin's Creed Valhalla, a Far Cry 6 és az Immortal Fenyx Rising.
Azt talán már a hazai felhasználók megszokhatták, hogy Magyarország nem szerepel a nagy internetes vállalatok első számú célpontjainak listáján, így nagy meglepetést nem okozhat, hogy a Luna első körben csak az USA-ban lesz elérhető. Később nyilván szeretne az Amazon terjeszkedni, de a kelet-európai régió eléréséhez még valószínűleg sokat kell aludni.
A Google-nek egyelőre nem jött be
Abban szinte mindenki egyetért, hogy nagyjából mostanra jött el az az idő, amikor a streamelt játékok felvehetik a versenyt a helyben telepített programokkal, és idővel a remények szerint teljesen átvehetik a hatalmat az amúgy hatalmas pénzeket mozgató szórakoztatóipari szektorban. A megvalósítás mikéntjén azonban nagyon sok múlik.
A Google példuál láthatóan nagyon szerencsétlenül nyúlt a témához. A Stadia tavaly év végén rendkívül szerény kínálattal, és a játékosok számára egyáltalán nem kedvező üzleti modellel indult útjára. Ezt ráadásul csak tetézte, hogy sok esetben nagyon hosszú késleltetési időket produkált a rendszer, ami mondjuk egy akciójáték esetében elég kellemetlen. A keresőóriás azóta bevezetett egy igen szűkös lehetőségeket biztosító ingyenes változatot is, valamint megjelent a 4K-s támogatás, de mindezek ellenére is zsákutcának tűnik a projekt.
Az Amazon azonban tanulhat a rivális hibáiból, ráadásul az Amazon Web Services infrastruktúrájára támaszkodva valószínűleg a technológiai oldalon sem merül fel megoldhatatlan probléma. Az üzleti konstrukció már induláskor is kedvezőbbnek tűnik a Stadia kapzsi verziójánál, itt ugyanis nem kell az egyes játékokért külön a teljes árat, vagy ahhoz közeli összeget kifizetni. Arról nem is beszélve, hogy a kezdeti kínálat mennyisége és frissessége is fényévekkel jobb a Luna esetében.
Plusz az Amazonnál még egy adu lapul: a 2014-ben potom egymilliárd dollárét felvásárolt Twitch ugyanis mára messze a legnépszerűbb közvetítési platformja lett a játékos közösségnek. A két rendszer között meglévő szinergiákat természetesen az Amazonnál is látják, így könnyen lehet majd a közvetítések és a személyes játékok között váltani.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak