Egyre több országban használják intenzíven a közösségi oldalakat politikai dezinformációs kampányokra és a közvélemény manipulálására.

Kormányzatok is egyre gyakrabban nyúlnak azért a közösségi médiához, hogy hamis hírekkel manipulálják az állampolgárokat. Míg 2017-ben 28 országban találtak erre utaló jeleket a vizsgálatot végző oxfordi kutatók, idén már 70 olyan ország szerepel a The Global Disinformation Order című tanulmányukban [PDF]. Az ilyen dezinformációs kampányok mögött a kormányok mellett gyakran feltűnnek politikai pártok is.

Már külföldre is tolják a propagandát

A közösségi oldalak pedig – köztük a három leginkább érintett oldal, a Facebook, a Twitter és a YouTube – nagyon úgy tűnik, hogy tehetetlenek. Hiába próbálkoznak például a kormányokhoz kapcsolódó hamis fiókok felfüggesztésével, vagy mint a Facebook, a moderálás megerősítésével, egyelőre vesztésre állnak. A legkitettebb a problémának helyzetéből adódóan egyébként a Facebook, amelyre idén már 56 országban szerveztek propagandakampányt.

A legtöbb kormányzati propagandagépezet alapvetően saját polgárait célozza, és a belpolitikai viszonyok stabilizálását – azaz a hatalmon levők pozíciójának megőrzését – szolgálja. De egyre több ország indít külföldi kampányokat is. Erre az első és elég látványos példa az orosz beavatkozási kísérlet a 2016-os amerikai választásokba, amit ma már lényegében tényként kezelnek, legfeljebb a tényleges hatásáról vitatkoznak. Összességében egyébként a kampányok 89 százaléka a politikai ellenfelek lejáratását célozta, 71 százaléka pedig adott ország kormányát vagy egyik politikai pártját akarta fényezni.

A kutatók szerint az egyik legaggasztóbb jelenség, hogy mostanra – a hongkongi zavargások kapcsán – Kínai, amely korábban csak belföldi kampányokra összpontosított, szintén megjelent a nemzetközi porondon. A tanulmány szerint egyébként legalább hét ország tett már kísérletet arra idén, hogy külföldön futtasson dezinformációs kampányokat. Az oroszok és a kínaiak mellett Indiában, Iránban, Pakisztánban, Szaúd-Arábiában és Venezuelában is találtak erre utaló jeleket.

Ennek is megvan a módszertanat

A kampányokhoz a legváltozatosabb eszközöket használják. A leggyakoribb a hamis fiókok létrehozása, melyeken keresztül botok vagy a trollhadsereg segítségével osztanak meg manipulatív információkat (Magyarországon a kutatók szerint ez dívik). Az ilyen fiókokat azonban a közösségi platformok elég gyorsan ki tudják szűrni, és törlik. Éppen ezért sokkal hatékonyabb, ha létező személyek valós fiókjain keresztül lehet terjeszteni a hamis híreket. Ez az autokratikus vezetésű államokban viszonylag egyszerű. Vietnamban például állampolgárokat vesznek rá arra, hogy a kormányt támogató posztokat rakjanak ki személyes Facebook-oldalukon. A guatemalai kormány pedig egyszerűen feltörte egy sor polgára közösségimédia-fiókját, hogy azokon hamis és manipulatív tartalmakat tegyen közzé. Ez utóbbi módszer egyébként még viszonylag ritka, indössze a vizsgált országok 7 százalékában alkalmazták.

Ehhez egyébként komoly informatikai háttér kell, ami akár fegyverként exportálható. A mianmari dezinformációs kampányokat például vélhetően orosz katonai kiberszakértők segítették. Ez ráadásul egy olyan terep, ahol kevésbé számít az ország mérete, gazdasági potenciálja, azaz akár kisebb országok is fel tudják venni a versenyt a nagyhatalmakkal.

A tanulmány egyik szerzője, Samantha Bradshaw azt mondta a The New York Timesnak, hogy a reklám már egyáltalán nem hangsúlyos a hamis információ terjesztésében. Helyette érdekesnek tűnő tartalmakat próbálnak megfelelően elhelyezni. Különösen a mémek és a videós tartalmak hatékonyak, amelyek olykor víruskánt terjednek szét megosztásokkal a platformon.

Éppen ezért Bradshaw szerint nem is ér túl sokat, amit eddig például a Facebook tett a hamis hírek terjesztése ellen. Szerinte az, hogy a közösségi oldal átláthatóvá tette a hirdetési archívumát, itt nem sokat ér, hiszen a célzott hirdetések az ilyen kampányok töredékénél jelennek meg.

Magyarországon ez még gyerekcipőben jár

A közösségi platformokon hamis hírekkel manipuláló propagandát közel sem csak a csúnya diktatúrák és autoriter rendszerek használják. A kutatók szerint magas fokon űzi ezt a gyakorlatot az Egyesült Államok vagy Izrael is olyan valóban autoriter országok mellett, mint Kína, Irán, Mianmar vagy Oroszország. Ezekben az országok permanens információs háborút vívnak a kibertérben, hatalmas csapatok dolgoznak óriási költségvetéssel a propagandakampányokban belföldön és külföldön egyaránt.

Velük szemben Magyarország többek között Ausztriával, Csehországgal, Németországgal, Olaszországgal, Lengyelországgal és Spanyolországgal együtt a közösségi oldalakon keresztüli manipulációt alacsony szinten művelő országok közé tartozik. Ezekben az országokban jellemzően kis csapatok foglalkoznak ilyen kampányokkal, tevékenységük belföldre irányul, és a választások, népszavazások idejére korlátozódik – írja a tanulmány.

Piaci hírek

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.