A hálózat egy éve kezdett összefoglalókat publikálni a közösségi szabványait megsértő esetek kezelésével kapcsolatban. A friss adatok szerint több helyen sikerült előrelépni, de riasztóan sok a hamis fiók.

A Facebook az utóbbi időben a kisebb-nagyobb adatkezelési botrányok és az erőszakos, gyűlöletkeltő, vagy egyéb törvénybe ütköző tevékenységek elleni gyenge hatásfokú fellépés által leterített aknamezőn igyekszik átevickélni. A jobb PR megteremtésében a folyamatos fogadkozások, vagy a törvényhozási meghallgatások sokat nem segítettek, de a közelmúltban bevezetett Community Standards Enforcement Report rendszeres publikálásával kicsit konkrétabban látszik, mi ellen és milyen eredményességgel küzd a pénzügyileg amúgy rendkívül sikeres vállalat.

A nagyság átka

Bár az alapító Mark Zuckerberg mindig is a szabad véleménynyilvánítás mellett tört lándzsát, ez természetesen nem jelenti azt, hogy a posztoknak nem kellene megfelelnie egy sor szabálynak. Tilos többek között a pornográfia (sőt a meztelenkedés is), a gyűlőletbeszéd, a zaklatás vagy éppen az erőszakos tartalmak közlése. Az ilyen jellegű bejegyzések eltávolítása folyamatos feladat a cég számára, amelynek hatékonyságát különösen sokan megkérdőjelezték azt követően, hogy az Új-Zélandon elkövetett mészárlást a terroista jó ideig élőben közvetítette a közösségi oldalon.

A felhasználási feltételek különböző megsértését és azok kezelését összegző friss jelentésből kiderül, hogy a gépi algoritmusok bevetése és fejlesztése lassan, de biztosan javítja a fellépés hatásfokát. A tárgyalt kilenc nem kívánt megnyilvánulási forma kétharmadában például már 96,8 százalékos a proaktivitási arány. Utóbbi azt jelenti, hogy a cég rendszere még az előtt kiszúrja ezeket a tartalmakat, mielőtt azt bárki a felhasználók közül jelentené. Ezekben a szoftverek által könnyebben detektálható esetekben egyébként csak marginális volt a javulás, hiszen az előző év utolsó negyedévében 96,2 százalékon állt a mutató.

Sokkal jobb a helyzet viszont a bonyolultabb, a gép számára nehezebben értelmezhető esetekben, mint amilyen például a gyűlöletbeszéd. Jelenleg nagyjából 4 millió ilyen tartalmat távolít el a cég negyedévente, amelyek közel kétharmadában (65%) már az algoritmus figyelmeztetését követően lépnek. Összehasonlításképpen: ez az arány egy éve még csak 24 százalék volt, de az előző negyedévben sem érte még el a 60-at.

Egyre jobban alakul az illegális áruk gépi felismerése is. Kábítószeres fronton például az idei első három hónapban nagyjából 900 ezer ügyben kellett eljárni, amelyek 5/6-át szoftveres riasztás előzte meg. 670 ezer esetben kellett lépni tűzfegyverek kereskedelme miatt. Utóbbinál 70 százalékos hatékonysággal dolgozott a mesterséges intelligencia.

Harc sok millió hidra ellen

Miközben sikerül mind gyorsabban beazonosítani a tiltott, nem kívánt tartalmak egyre nagyobb részét, úgy nő a nyomás a hamis fiókok elleni küzdelemben. Utóbbi logikus, bár nem kellemes folyománya az előbbinek, hiszen a letiltott posztolók, csoportok esetében kézenfekvő megoldás lehet az újrakezdés.

Ehhez kapcsolódóan a cég éves F8-as konferencián a Facebook technológiai vezetője nyilatkozott, miszerint immár milliárdos nagyságrendben kell eltávolítaniuk spamelő fiókokat, több mint 700 millió esetben pedig azért kellett lépni, mert bebizonyosodott, hogy nem valós felhasználó áll a megnyitott account mögött. Ezeken a területeken szintén óriási segítséget jelent a gépi szűrés.

A friss jelentés szerint el is kell a segítség, mivel az egy évvel ezelőtti bő 500 millió után az idei első negyedévben közel 2,2 milliárd (!) fiókot kellett törölni a fenti okok miatt. Azaz a Facebook három hónap alatt majdnem annyi fiókot gyomlált ki, mint amennyien jelenleg havi szinten aktívan használják a közösségi hálózatot.

Közösség & HR

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.