Az ellenségem ellensége a barátom - gondolhatta az Apple, amikor az Epic Games ellen tavaly nyár óta folyó küzdelmébe megpróbálta behozni a Valve-ot. Utóbbi tulajdonában van a Steam, a PC-s játékok legnagyobb digitális terjesztési platformja, a vállalat maga pedig valóban nem kebelbarátja az Epic Gamesnek, mivel az a fejlesztőknek, kiadóknak kedvezőbb feltételeket biztosító saját digitális áruházával igyekszik megtörni a Steam egyeduralmát.
Cupertino még tavaly novemberben kezdeményezte a Valve beidézését az Epic Gamesszel folytatott perében, azt követelbe, hogy a Steam tulajdonosa hatalmas mennyiségű üzletileg érzékeny adatot szolgáltasson a platform értékesítési számairól és általában a működéséről. Mindezt több évre visszamenőleg, gyakorlatilag a teljes játékállományra vonatkozóan.
Az Apple első körben többek között azt kérte, hogy a Valve dokumentumokkal igazolja, hogy mennyi volt az egyes programok éves forgalma, beleértve és külön kitérve a játékokon belüli fizetési lehetőségekre. Szintén a kért információk között volt az éves hirdetési bevétel, a külső termékek éves értékesítésének alakulása, illetve az is, hogy összességében a Steam milyen forgalmat produkált évente, és hogy ebből végül mekkora profitot realizált a Valve. Az Apple ezen kívül a Steamen megjelent programokról egy teljes listát kért, ahol nem csak a játékok neve kell hogy szerepeljen, hanem azok dátum szerinti elérhetősége, ára, alkalmazáson belüli vásárlási lehetőségei.
A fenti, meglehetősen alapos adatigénylés eredetileg több mint 30 ezer játékra vonatkozott, ám a hírek szerint Cupertino némi önmérsékletet mutatva ezt később mintegy 600 címre szűkítette. Más kérdés, hogy a Valve egy ekkora csomagot sem akar pántlikával átkötve átadni az Apple-nek. A Steam üzemeltetője ugyan bizonyos észszerű mértékig hajlandó volt együttműködni az almás vállalattal, ám arról a Valve-nál hallani sem akarnak, hogy ennyire részletesen kiteregessék a kártyáikat egy per kedvéért, amihez álláspontjuk szerint semmi közük. Ez utóbbit a cég meglehetősen frappánsan fogalmazta meg: "a Valve nem az Epic, a Fortnite pedig nem elérhető a Steamen".
Királyok csatája
Mint arról mi is beszámoltunk, az Epic Games tavaly augusztusban igen bátor lépésre szánta el magát azzal, hogy a népszerű Fortnite játékának mobilos változatában közvetlen, ráadásul jelentős diszkontot tartalmazó fizetési lehetőséget helyezett el. Mivel az ilyen tranzakciók után mind az Apple, mind a Google komoly, 30 százalékos jutalékot szed, így kérdés sem fért hozzá, hogy ezt nem fogják eltűrni a kincseskamrájukat féltve őrző digitális cégóriások.
A válaszcsapás szinte azonnal érkezett is: a kiadókra vonatkozó felhasználási feltétlek megsértése miatt a Fortnite először az App Store, majd nem sokra rá a Play Áruház kínálatából is eltűnt. Hogy ez mennyire nem érte váratlanul a játék kiadóját, arról árulkodik az a videó, amelyet még a kitiltás napján élesítettek a Fortnite csatornáján.
A fentiek miatt természetesen mindenki mindenkit elkezdett beperelni. Az Apple ellen vívott jogi csatározásba aztán olyan komoly nevek is beszáltak mint például a Microsoft. Sőt nem sokkal később egy valóságos koalíciót is sikerült összetoborozni: Coalition for App Fairness alapítói gyökeres változásokat szeretnének kierőszakolni az Apple alkalmazásboltjának működésében.
Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében
"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak