Kétségtelen, hogy az elektromos autóknál az év legnagyobb visszhangot kiváltó eseménye a Tesla új futurisztikus járművének, a Cybertruncknak a bemutatása volt. Annyira jól sikerült a felhajtás, hogy pár nap alatt negyedmilliót rendeltek belőle. (A szállítás persze bizonytalan, de a Tesla-hívők eddig is türelmesek voltak.) Ráadásul a Tesla a legutóbbi negyedévében még nyereséget is ki tudott mutatni. Sokak szerint mégsem Elon Musk cége lett az elektromos autózás nagy sztorija 2019-ben, hanem egy ez idáig csak a szűkebb szakmában ismert cég, a 2009-ben alapított Rivian.
A Rivian ugyan nem tud maga mögött olyan látványos – és botrányos – évet, mint Elon Muskék, de volt egy olyan ügylete, ami távlatilag is komoly hatással lehet az elektromobilitásra. Szeptemberben megállapodott az Amazonnal 100 ezer kisteherautó gyártásáról. A startupnak – amelybe egyébként az Amazon és a Ford tette eddig a legtöbb pénzt – 2024-ig kell leszállítania ezt a mennyiséget az internetes kereskedő számára. A megállapodást maga Jeff Bezos jelentette be egy olyan rendezvényen, melyen az Amazon klímavédelmi programját ismertette.
1,3 milliárd a karácsonyfa alá
A Rivian karácsony előtt jelentette be, hogy egy a T. Rowe Price vezette befektetői konzorcium 1,3 milliárd dollárt adott össze a további fejlesztésekhez és a gyártás beindításához, amivel . A befektetés nagyságrendje is figyelemre méltó, de még inkább ebben a T. Rowe Price vezető szerepe, amely már szerzett tapasztalatokat az autóiparban. Az alap alapvetően óvatos befektetési politikát folytat (ellentétben pl. a Softbankkal), bár a GM Cruise nevű leányvállalata mellett a Teslába is komoly pénzeket tett.
A startup, amely azért tette át a székhelyét Kaliforniából a Detroit melletti Plymouth-ba, hogy a nagy autógyártók közelében lehessen, nem csak gyártásban gondolkodik. Olyan elektromos-önvezető ökoszisztémát fejleszt, amelyre bármely hagyományos autógyártó (például a Ford, amely szintén a startup jelentős befektetője) felépítheti saját elektromos hajtású modelljét akár önvezető technológiával is.
A Rivian több kanyar után talált rá a jövedelmező útra. Eredetileg a Tesla riválisa szeretett volna lenni, és roadstert akart fejleszteni. Aztán a 2010-es évek elején az alapító-vezérigazgató, R.J. Scaringe (a fenti képen) stratégiát váltott: a kalandvágyó autósokat vette célba. A Rivian 2018 végén mutatta be két modelljét, egy csúcskategóriás elektromos pickupot és egy SUV-ot, melyek kellően futurisztikusak, de nem olyan extravagánsak, mint a Mad Max-világot idéző Tesla Cybertruck. Ezek a modellek jól teljesítenek terepen is, és a cég szerint hatótávolságuk 400 mérföld (közel 650 km). A sorozatgyártás a tervek szerint jövőre indul, az év végéig leszállítják az első darabokat.
A pickup alapára a tervek szerint 68 ezer, a SUV-é 72 ezer dollár lesz, és 2021-ben a két modellből összesen 20 ezer darabot terveznek leszállítani, egy évvel később pedig a dupláját. (A Tesla az első teljes évében 22 ezer darab Model S-lel, majd 25 ezer Model X-szel indult.) Az autókat nagyságrendileg állítólag 20 ezren rendelték meg, ami elhanyagolható a Cybertruck 250 ezer rendeléséhez képest. Csakhogy Muskék mindössze 100 dollárt kérnek az előrendelőktől, míg a Riviannál ezer dollár a beugró.
Moduláris elektromos alváz
A Rivian számára azonban ez szinte csak a melléküzemág. Az igazi értéket a saját fejlesztésű ún. 'skateboard', azaz 'gördeszka' alváza jelenti. Ezt használják a saját modelljeikben, de erre épülnek az Amazonnak szállítandó kisteherautók és a Ford is erre szeretne építkezni saját elektromos hajtású modelljeinél. Ezek olyan kompakt alvázak, melyekre úgy építik rá az akkumulátort, a felfüggesztést, a fékrendszert és az egyéb mechanikus alkatrészeket, hogy a jármű súlypontja a lehető legalacsonyabbra kerüljön. Ez nem csak az autók menettulajdonságait javítja, hanem a belső terek is nagyobbak lesznek.
A skateborad alvázrendszer kellően rugalmas ahhoz, hogy bármely autógyártó építkezhessen rá. A Ford-partnerség azért is fontos a Riviannak, mert élesben is bizonyíthat a skateboard alvázrendszer. Scaringe szerint egyébként az a legnagyobb előnyük a konkurenseikkel szemben, hogy teljesen rugalmasak: a járműgyártástól az egyes elemek eladásáig bármiből képesek pénzt csinálni.
A Rivian vezére egyébként alapvetően a platformtechnológia fejlesztésben hisz. Ennek szellemlében az autóipar Microsoftjaként pozicionálja cégét a Teslával szemben, amit pedig a szektor Apple-jének tart.
Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban
A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió. A valódi előrelépéshez olyan infrastruktúrára, szolgáltatásokra és partneri támogatásra van szükség, amelyek nemcsak technológiai válaszokat adnak, hanem üzletileg is működőképes megoldásokat kínálnak.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak