Valamivel több mint 117 milliárd dollárt szedett össze a tavalyi év utolsó három hónapjában az Apple. A felfoghatatlanul hatalmas összeg azonban kevéskének tekinthető a világ legnagyobb technológiai cégétől, amely az elmúlt években a világjárvány hullámait meglovagolva rekordot rekordra halmozott. Úgy tűnik, egy időre Cupertinóban is vége lett a jóvilágnak.
Szinte teljes a csalódottság
Hogy mennyire nem jött össze a negyedév a vállalatnak, arról ékesen tanúskodik az alábbi lista, amely a főbb üzleti mutatókban ténylegesen elért eredményeket az előzetes elemzői várakozásokkal állítja párba.
Ami a forgalom éves összehasonlításban elszenvedett több mint 5 százalékos csökkenését illeti, ez volt a vállalat legnagyobb negyedéves visszaesése 2016 óta, és az első 2019 óta. A hardveres termékek közül szinte mindegyik szegmens súlyos mínuszokat volt kénytelen elkönyvelni. Öröm az ürömben, hogy a legfontosabb területen, az okostelefonoknál volt a legkisebb mértékű a csökkenés. Igaz, az iPhone-eladások így is több mint 8 százalékkal maradtak el a 2021-es ünnepi szezon szintjétől.
A cég vezérigazgatója szerint a csalódást keltő eredmények mögött leginkább külső okok állnak. Tim Cook ezzel kapcsolatban három fő tényezőt említett: a dollár erősödését (ami rontja a bevételei többségét nem hazai terepen realizáló Apple számait), a kínai gyártóüzemeket érintő tavalyi leállásokat, illetve természetesen általánosságban a csapnivalóan gyenge világgazdasági környezetet.
Azért nem minden fekete
A menedzsment természetesen igyekezett kidomborítani a negyedéves jelentés sorai között megbúvó néhány pozitívumot. Ezek egyike, hogy a táblagépek a nemrégiben végrehajtott vérfrissítésnek köszönhetően kifejezetten jól fogytak. A másik, hogy sikerült elérni egy komoly mérföldkövet: immár több mint 2 milliárd Apple-eszköz van használatban világszerte. Végül ott van az elmúlt években kiemelten kezelt szolgáltatási üzletág, amely a negyedévben nem csupán növekedett, de valamivel még az elemzői várakozásokat is felülmúlta ténylegesen realizált forgalmával. A 20,8 milliárd dollárt megközelítő értékesítés egyben azt is jelenti, hogy a szegmens egyre meghatározóbb szeletet hasít ki a vállalat bevételi tortájából. Mindez pedig jó hatással van az egyébként sem rossz nyereségességi mutatókra.
A vállalat nem volt hajlandó iránymutatást adni a folyó negyedévvel kapcsolatban, de ez mára már nem meglepetés, hiszen a menedzsment a világjárvány kezdete óta konzekvensen nem tesz közzé pontos üzleti célokat. Néhány termékkategóriát érintően azért a pénzügyi igazgató elejtett pár megjegyzést. Ezek alapján a mostani negyedévben folytatódni fog a lejtmenet, de talán a kínai üzemek újbóli felfutásával a telefonoknál sikerülhet a mostaninál jobb eladási számokat hozni.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak