Az Apple szinte minden területen csalódást keltő eredményeket hozott a tavalyi utolsó negyedévben. Az üzletmenetet több negatív tényező szerencsétlen együttállása nehezítette.

Valamivel több mint 117 milliárd dollárt szedett össze a tavalyi év utolsó három hónapjában az Apple. A felfoghatatlanul hatalmas összeg azonban kevéskének tekinthető a világ legnagyobb technológiai cégétől, amely az elmúlt években a világjárvány hullámait meglovagolva rekordot rekordra halmozott. Úgy tűnik, egy időre Cupertinóban is vége lett a jóvilágnak.

Szinte teljes a csalódottság

Hogy mennyire nem jött össze a negyedév a vállalatnak, arról ékesen tanúskodik az alábbi lista, amely a főbb üzleti mutatókban ténylegesen elért eredményeket az előzetes elemzői várakozásokkal állítja párba.

  • Összbevétel: 117,2 milliárd dollár a várt 121,1 milliárddal szemben (5,5 százalékos éves csökkenés);
  • iPhone: 65,8 milliárdnyi bevétel a becsült 68,3 milliárddal szemben (8,2 százalékos éves csökkenés);
  • Mac: 7,7 milliárd dollár a becsült 9,6 milliárddal szemben (28,7 százalékos éves csökkenés);
  • iPad: 9,4 milliárd dollár a becsült 7,8 milliárddal szemben, (29,7 százalékos éves növekedés);
  • Egyéb termékek: 13,5 milliárd dollár a becsült 15,2 milliárddal szemben (8,3 százalékos éves csökkenés);
  • Szolgáltatások: 20,8 milliárd dollár a becsült 20,7 milliárddal szemben (6,4 százalékos éves növekedés);
  • Bruttó árrés: 42,96% a becsült 42,95%-kal szemben;
  • Egy részvényre jutó profit (EPS): 1,88 dollár a becsült 1,94 dollárral szemben (10,9 százalékos éves csökkenés).

Ami a forgalom éves összehasonlításban elszenvedett több mint 5 százalékos csökkenését illeti, ez volt a vállalat legnagyobb negyedéves visszaesése 2016 óta, és az első 2019 óta. A hardveres termékek közül szinte mindegyik szegmens súlyos mínuszokat volt kénytelen elkönyvelni. Öröm az ürömben, hogy a legfontosabb területen, az okostelefonoknál volt a legkisebb mértékű a csökkenés. Igaz, az iPhone-eladások így is több mint 8 százalékkal maradtak el a 2021-es ünnepi szezon szintjétől.

A cég vezérigazgatója szerint a csalódást keltő eredmények mögött leginkább külső okok állnak. Tim Cook ezzel kapcsolatban három fő tényezőt említett: a dollár erősödését (ami rontja a bevételei többségét nem hazai terepen realizáló Apple számait), a kínai gyártóüzemeket érintő tavalyi leállásokat, illetve természetesen általánosságban a csapnivalóan gyenge világgazdasági környezetet.

Azért nem minden fekete

A menedzsment természetesen igyekezett kidomborítani a negyedéves jelentés sorai között megbúvó néhány pozitívumot. Ezek egyike, hogy a táblagépek a nemrégiben végrehajtott vérfrissítésnek köszönhetően kifejezetten jól fogytak. A másik, hogy sikerült elérni egy komoly mérföldkövet: immár több mint 2 milliárd Apple-eszköz van használatban világszerte. Végül ott van az elmúlt években kiemelten kezelt szolgáltatási üzletág, amely a negyedévben nem csupán növekedett, de valamivel még az elemzői várakozásokat is felülmúlta ténylegesen realizált forgalmával. A 20,8 milliárd dollárt megközelítő értékesítés egyben azt is jelenti, hogy a szegmens egyre meghatározóbb szeletet hasít ki a vállalat bevételi tortájából. Mindez pedig jó hatással van az egyébként sem rossz nyereségességi mutatókra.

A vállalat nem volt hajlandó iránymutatást adni a folyó negyedévvel kapcsolatban, de ez mára már nem meglepetés, hiszen a menedzsment a világjárvány kezdete óta konzekvensen nem tesz közzé pontos üzleti célokat. Néhány termékkategóriát érintően azért a pénzügyi igazgató elejtett pár megjegyzést. Ezek alapján a mostani negyedévben folytatódni fog a lejtmenet, de talán a kínai üzemek újbóli felfutásával a telefonoknál sikerülhet a mostaninál jobb eladási számokat hozni.

Piaci hírek

Megerősítette a Fehér Ház, nem elírás a 245 százalékos kínai importvám

A dolog ezen a szinten már régen értelmét vesztette, de az kétségtelen, hogy az értelmetlen rekordok is rekordok.
 
Hirdetés

Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban

A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.

A mesterséges intelligencia új korszakába léptünk. A generatív MI nem csupán kísérleti technológia. Sok cég stratégiai eszköznek tekinti, amely segít a versenyképesség megőrzésében, javításában.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.