Tegnap a Zoom (nem túl hosszú) története legjelentősebb akvizícióját jelentette be. A célpont a call centerek szoftveres hátterét biztosító Five9, az ügylet értéke pedig közel 15 milliárd dollár.
Gombócból is sok
A gigantikus felvásárlással a mindössze 2011-ben alapított Zoomhoz kerül a kétszer annyi ideje működő Five9. A vevő a vételárat teljes egészében részvényekkel fizeti ki: minden Five9-papírból 0,5533 Zoom-részvény lesz. Így a bejelentéskori árfolyamon számolva az üzlet 14,7 milliárd dollárt tesz ki.
A Five9 a tervek szerint külön egységként működik majd az új szervezetben, annak mostani vezetője, Rowan Trollope pedig a Zoom elnöki pozícióját is megkapja amellett, hogy továbbra is az ő irányítása alatt folytatódhat a munka a divíziónál.
A 2020 első felében lezárni tervezett akvizíciótól természetesen azt remélheti a Zoom, hogy a vállalati ügyfelek számára szélesebb, vonzóbb termékportfóliót kínálhat. Ez a cég bevételtermelő képessége szempontjából kritikus, hiszen önmagában az, hogy százmilliók használják videóhívásokra alkalmas platformját, még automatikusan nem generál forgalmat, mivel a felhasználók többségének tökéletesen elég az ingyenes változat funkcionalitása.
A cégvezetői nyilatkozatok alapján a felek azt remélik, hogy a skálázható online ügyfélszolgálati platformot működtető Five9 képességei jól összeilleszthetők a Zoom meglévő megoldásaival, és ebből a házasságból olyan szolgáltatás születhet, ami "újraértelmezheti a vállalatok és az ügyfelek közötti kapcsolattartás folyamatát".
Felívelő pályán
Az ügyletben érintett mindkét vállalat szekerét alaposan megtolták a világjárvány miatt elrendelt korlátozások. Az online térbe terelődő kommunikáció, munka és tanulás óriási keresletnövekedést hozott. A Zoom a tavaly év elején felmerült biztonsági aggályok ellenére áprilisra már 300 millió felhasználó felett járt, és ugyan ezek nagy része nem fizetett, de a platform általános népszerűsége magával hozta a céges ügyfélkör érdeklődését.
Mindezzel párhuzamosan a cég értéke is exponenciális növekedésbe kezdett. Az árfolyam a tavaly januári 70 dollár alatti szintről október közepére 560 dollár közelébe ugrott. 2020 vége felé azonban egyre világosabbá vált az a probléma, hogy az ingyenes felhasználók jelentette hatalmas terhelés költségoldalon komoly terhet jelent. Ez is közrejátszhatott abban, hogy idén a kifejezetten jó első negyedéves számok sem tudták jobb kedvre deríteni a vállalat befektetőit: a részvényárfolyam jelenleg nagyjából ott van, ahol januárban kezdett.
Ami a Five9-t illeti: a cég papírjai a koronavírus első hulláma okozta tőzsdei mélyrepülésből még valamennyire kivették a részüket, hogy utána egy év alatt a háromszorosára emelkednek a papírok értéke. Az idei első negyedévban a vállalat 138 millió dollár bevételt ért el, ami közel másfélszerese az egy évvel korábbi teljesítménynek. A profitabilitáson azonban még van mit dolgozni, hiszen a GAAP szerinti nettó profit 12,3 milliós mínuszt mutatott.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak