A Zoom Video Communications hétfőn kiadott figyelmeztetése szerint a vállalat bruttó árrését a jövő évben is alaposan megnyomják majd az ingyenes szolgáltatások: a nem fizető felhasználók továbbra is özönlenek a videokonferencia-alkalmazásba, amivel az üzemeltetés a költségei is elszállnak, és nem lesz egyszerű fenntartani a fejlődés eddig megszokott ütemét. Az eddigi felfutásra jellemző, hogy a világjárvány kitörése óta a 2019 végi 10 millióról már 2020 áprilisára 300 millióra nőtt a Zoom felhasználói tábora. Bár ezzel párhuzamosan a társaság részvényeinek értéke is már a hétszeresére növekedett az év eleje óta, a közlemény a kedvező negyedik negyedéves előrejelzések ellenére is azonnal 5 százalékos mínuszba vágta az árfolyamot.
A vállalat az utolsó három hónapra 806 és 811 millió dollár közötti bevételre számít, ami ebben az esetben jócskán meghaladja a piaci várakozásokat, amelyek a Refinitiv adatai alapján valahol 730 millió körül mozogtak. Összehasonlításképpen: az augusztus és október közötti harmadik negyedévben a Zoom forgalma 777 millió dollár volt, ami ugyancsak felülmúlta az elemzők 694 milliós prognózisát.
Bár az Zoom saját adatközpontokat is üzemeltet, bizonyos folyamatok és elsősorban a villámgyorsan megugró terhelés kiszolgálásához olyan felhőszolgáltatókra támaszkodik, mint amilyen az Amazon vagy az Oracle. Ezek esetében nyilvánvalóan az ingyenes felhasználás is költségekkel jár, gondoljunk például a szeptemberben megjelenő sok millió diákra és oktatóra.
A tanévkezdés a Zoom bruttó haszonkulcsát is egyből 66 százalékosra csökkentette, ami önmagában nem feltétlenül rossz arány, de figyelembe kell venni, hogy a koronavírus-járvány előtti átlag 80 százalék körül volt, és korábban a befektetők sem számítottak rá, hogy ez a 72 százalékos szint alá csökkenhet. A Zoom pénzügyi vezetője szerint ráadásul a mostani érték jövőre is konzisztens marad, és a mutató érdemi növekedésére csak azután lehet majd számítani.
Mégsem borultak az Oracle karjaiba
Közben az Amazon (AWS) is bejelentette, hogy egy több évre szóló megállapodással meghosszabbította a Zoommal való, 2011 óta fennálló partneri kapcsolatát, sőt ezzel a videokonferencia-alkalmazás előnyben részesített (preferred) felhőszolgáltatója lett. A dolog azért érdekes, mert tavasszal még az Oracle közölte nagy csinnadrattával, hogya Zoomnak a továbbiakban ő biztosítja a zavartalan működéshez szükséges plusz erőforrásokat.
Ennek értelmében mégsem az Oracle zsákolja be a megállíthatatlanul növekvő Zoom-üzletet, csupán egy lesz a társaság beszállítói közül. A beszámolókból egyébként már jóval korábban kiderült, hogy vegyes infrastruktúrát (saját adatközpontok, AWS, Azure) használ, és az Oracle bejelentését az AWS vezérigazgatója is annyival intézte el, hogy a Zoom "legnagyobb részben náluk fut". Ezt természetesen most sem mulasztották el hangsúlyozni; nemsokára persze kiderül majd az is, hogy az Oracle-nek van-e mindehhez bármilyen érdemi hozzáfűznivalója.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak