Jutalmazós reklámfelületként reinkarnálódik a 2020-ban becsődölt MoviePass, amely eredetileg előfizetéses rendszerben kínált mozijegyeket.

Pontos definíciója még nincs, sőt sokan még nem is hallottak róla, mégis egyre többen meg vannak győződve arról, hogy a web3 lesz az internet jövője. És ennek megfelelően mindenki gőzerővel fejleszti web3-as megoldásait. Legutóbb egy már több mint tíz éve létező szolgáltatást fazoníroztak nagyon webhármassá.

A 2011-ben alapított, majd egy csőd után 2021-ben újraindított MoviePass jutalmazással serkenti a felhasználókat reklámnézésre: a reklámok nézésével mozijegyre váltható krediteket lehet szerezni. És hogy ne lehessen kicselezni, azaz pl a háttérben futtatni botokat, melyek imitálják a felhasználói aktivitást, arcfelismerő és szemkövető technológiával még azt is ellenőrzik, hogy ki és mikor nézi az adott reklámot.

Inkább merketinges hívószó a web3, mint tartalom

A MoviePass 2011-ben indult mozijegy-értékesítő platformként. 2016-ban előfizetéses szolgáltatássá alakították: az előfizető bizonyos átalánydíjért nézhetett meg havonta-hetente meghatározott számú filmet a rendszerhez csatlakozó mozikban. Bár a cég sokféle modellel próbálkozott (például prémium előfizetéssel, amivel 3D-s és IMAX filmeket is lehetett nézni), rendszere üzletileg nem működött, így 2020-ban csődöt jelentett.

A szolgáltatás egyik alapítója, Stacy Spikes (a fenti képen), aki 2018-tól, amikor a MoviePasst a Helios és a Matheson Analytics felvásárolta, nem dolgozott a cégnél, azonban nem hagyta annyiban. Újra nekirugaszkodott, ígért fűt-fát szabályzóknak és befektetőknek, így tavaly ősszel visszakapta a céget, valamint aktiválhatta a domaint is. Így jött létre a MoviePass 2.0, amit február 10-én be is mutattak a nagyközönségnek.

Spikes az új MoviePasst a legújabb divatszavakkal akarja eladni. A Vice beszámolója szerint a bemutatón röpködtek a webhármak, walletek, "play to earn" modellek... A lap finoman be is sorolja az alapító-cégvezetőt a Steve Jobsot (és hogy egy kevésbé pozitív példát is hozzanak: az utóbbi évek legnagyobb startupos átverését jegyző Elizabeth Holmesot)  majmolók népes táborába. A cégvezető ugyanis az ebben a körben alapnak számító fekete garbó – farmer – teniszcipő outfitben jelentette be az immár web3-asra fazonírozott MoviePasst. A modell nem túl eredeti, szórványosan a web2 hajnalától is próbálkoztak vele, sőt a Google még mindig ismeri ezt a formát: ha valaki vállalja, hogy rendületlenül néz reklámokat, azzal jutalompontokat gyűjt (most már virtuális valutának hívják), amiket beválthat mozijegyre.

Spikes szerint ezzel fenntarthatóvá válik a rendszere, amivel a reklámnéző is nyer. Lényegében ugyanabból a hirdetési kínálatból lát reklámokat, amiket amúgy is levetítenek neki, amikor például elmegy megnézni egy mozifilmet. Csak itt megkapja azt a lehetőséget, hogy kiválogassa a számára érdekes tematikát. Ha például nem érdekli a szárnyas betét, de az ízületvédő készítmény igen (vagy viszont), akkor választhat.

Spikes szerint az új MoviePass azért webhármas, mert minden lokálisan történik, a felhasználó telefonján. "Ez csak a te telefonodon történik, egyedülállóan neked, és a kreditek, amiket megszerzel, a te kreditjeid, melyek a virtuális pénztárcádba kerülnek... Tehát ez a saját pénzed" – idézte a cégvezetőt a Vice.

Teljes figyelmet követel

De az igazán érdekes innen jön, tudniillik hogy mivel jár, ha valaki csatlakozik az új MoviePasshoz. A rendszer a telefon kameráit használja annak ellenőrizésére, hogy a felhasználó valóban megnézte a reklámokat. A reklámvideó csak addig pörög, amíg a felhasználó nézi. Egyrészt arcalapú azonosítást végez, hogy valóban a rendszer tagja nézi-e a hirdetést. Másrészt a lejátszás dinamikusan követi a felhasználó figyelmét: ha elfordítja a tekintetét a reklámról, azonnal megáll a lejátszás, és csak akkor folytatódik, amikor a felhasználó szeme visszatér.

A cégvezető szerint ez alapvetően megváltoztatja a videós hirdetések hatékonyságát, melyek 70 százalékát szerinte a kutya sem nézi meg. A MoviePass viszont win-win szituációt teremt: a hirdetők üzenete eljut a közönséghez, és a felhasználó is jól jár, mert releváns hirdetéseket kap (ami így akár informatív is lehet), aminek végignézésével még (virtuális) pénzt is keres.

A rendszer továbbfejlesztésénél Spikes a közvetlen konverzióban gondolkodik. A jövőben az emberek a MoviePass alkalmazáson belül azonnal megvásárolhatják a reklámozott termékeket, amivel még több kreditet szerezhetnek az ingyenes mozizáshoz.

A MoviePass úgy is próbál bevételre szert tenni, hogy a vállalat bizonyos tulajdonrészét értékesíti a rendszerhez csatlakozó tagoknak. A befektetés nagyságának függvényében a tagokat további előnyök illetik meg.

A platform élesben nyáron indul. Érdeklődve várjuk, hányan kattannak rá a reklámokra ingyenes mozijegyért. (Akit az is érdekel, milyen egy web3-as platform bemutatója Jobs-stílusban, egy kattintásnyira végignézheti a mintegy háromnegyed órás műsort.)

Mobilitás

CIO Hungary 2025: hogyan válhat veszélyessé egy félrenevelt MI?

Beszámolónk harmadik része a 16. CIO Hungary konferencia második napjáról, ahol a stresszes témák mellett a stresszcsökkentésről is sokat megtudhattunk.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.