Minden jó, ha a vége jó. A számítógépgyártók 2018-ról ennek pontosan az ellenkezőjét élhették meg. Tegnap mindkét meghatározó amerikai piackutató előállt a PC-eladások utolsó negyedéves előzetes adataival. Az IDC és a Gartner táblázataiban ugyan vannak eltérések, de a végkötkeztetés és a trend ugyanaz: tavaly sem sikerült megállítani a szegmens erodálódását.
Erőtlenre sikerült a hajrá
Pedig év közben egészen jól alakultak a dolgok. A forgalom mind a második, mind a harmadik negyedévben erősödést mutatott (legalábbis a Gartner számításai szerint), ám az ünnepi szezon lényegesen alúlmúlta a 2017-ben elért, acélosnak egyáltalán nem mondható teljesítményt. A két kutatócég nagyjából 4 százalékos éves visszaesést regisztrált a negyedik negyedévben, ami bőven elég volt ahhoz, hogy idén is mínusszal kezdődjön az összforgalmat mutató szám.
A Gartnernél végül 259,4 milliónál állt meg a számláló, ami 1,3 százalékos visszaesést jelent éves szinten. Ez pedig azt jelenti, hogy a piac immár hetedik éve megállás nélkül zsugorodik. Nagyjából hasonló eredményre jutottak az IDC-nél is. Ott 258,5 millió eladott számítógépet, és 0,4 százalékos éves recessziót regisztráltak.
A két piackutató a folyamatok mögötti mozgatórugókkal kapcsolatban is egyetértésben van. A keresletet tavaly jellemzően három dolog befolyásolta. A pozitív oldalon a vállalati és kormányzati megrendelések állnak, amelyeket leginkább a Windows 10-re való átállás fűt. Rontotta viszont a képet az, hogy az év végére igen súlyos ellátási gondok alakultak ki az Intel processzoroknál, valamint az a tény, hogy a végfelhasználók nemigen akarnak új gépeket venni. Utóbbira egy szemléletes adat az, hogy míg 2014 végén a forgalom majdnem felét a konzumer szektor generálta, addig 2018-ban ez az arány már 40 százalékra csökkent.
A nagyok nagyjából jól vannak
Ha szállítói bontásban nézzük az eredményeket, ott különösebb meglepetést nem találunk, mert csak a több éve tartó folyamatok folytatódtak. Jelesül: a kisebb szereplők teret vesztettek, miközben a legnagyobbak eltérő mértékben, de kitartóan képesek javítani pozíciójukon.
Ahogy a fenti táblázatból kitűnik, a HP és a Lenovo késhegyre menő párharca az első helyért még mindig tart. A Gartnernél egy kicsivel a kínaiak, az IDC-nél pedig az amerikai vállalat áll jobban. Mindkettőről elmondható, hogy összességében elégedettek lehetnek, hiszen a globális piaci folyamatok ellenére növelni tudták forgalmukat. Az időszak nyertesének viszont a Dell tekinthető. A cég az utóbbi években rendre messze a piaci átlag felett teljesít, ami azt eredményezi, hogy egyre kisebb a lemaradása a két éllovastól.
Itt viszont vége is a pozitívumoknak, hiszen a többi kiemelt szállító és úgy általában a kisebb gyártók mind siralmas, piaci átlagot alulmúló értékesítési adatokat hoztak. Az Apple-nél például nem elég, hogy a koronagyémántként kezelt telefonok sem fogynak jól, de láthatóan a Maceket sem kapkodják el.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak