Kijöttek a friss adatok a PC-piac harmadik negyedéves teljesítményéről. Az IDC és a Gartner összességében nem teljesen ugyanazt állítja, de az eltérő metódusokból eredő különbségek ellenére nagyjából hasonló kép rajzolódik ki: a szegmens köszöni, elvan.
Kis eltérés, látványos különbség
Az ilyen jellegű gyorsjelentések egyik, ha nem legfontosabb mutatószáma az, hogy a teljes piac miként teljesített az egy évvel ezelőtti periódushoz képest. Pont itt van a két amerikai piackutató között a legmarkánsabb, bár inkább csak szimbolikus jelentőségű eltérés. A Gartner által mért 67,2 milliós eladás ugyanis náluk 0,1 százalékos növekedésnek felel meg, míg az IDC-nél regisztrált szűk 67,4 millió darabos forgalom 0,9 százaléknyi visszaesést jelez.
A különbség tehát nem nagy, de az előjelváltás miatt látványos. A Gartnernél egyébként ez a plusznullás állapot nagyjából megfelel az év elején jósolt trendnek, bár ugyanők nyáron már lényegesen óvatosabban nyilatkoztak. A két kutatócég közötti egyet nem értés persze nem kirívóan ritka eset, legutóbb tavaly tavasszal fordult elő ilyesmi a PC-k szegmensében, ráadásul akkor még a legnagyobb szállító kilétével kapcsolatban sem volt egyértelmű a helyzet.
Ami a kategória királyi pozícióját illeti, ezúttal nincs kérdőjel: az IDC-nél és a Gartnernél is a Fujitsu részlegét egy vegyesvállalattal átvevő Lenovo áll az élen. A japán gyártó mindkét felmérésben jóval felülmúlta a piac átlagos teljesítményét, és így visszavette első helyét a korábban vitézkedő HP-tól. Az amerikai szállítónál sincs azért világvége, mert a tavalyi eladási számokat azért ott is sikerült valamennyivel megfejelni.
Általánosságban elmondható a piacról, hogy a nagyok még nagyobbak lettek, míg a kisebb szereplők egyre inkább háttérbe szorulnak. A piac koncentrálódását jól mutatja, hogy egy évvel ezelőtti helyzethet képest az öt legnagyobb szállító 2-3 százalékponttal tudta növelni jelenlétét. Ha csak a legnagyobb háromra koncentrálunk, akkor pedig még látványosabb, 3-5 százalékpontos a tortaszelet növekedése, attól függően, melyik piackutatónak hiszünk inkább.
Az ötlettől az értékteremtésig – egy jól működő adattudományi szervezet alapjai
Miért bukik el annyi adattudományi kezdeményezés már az indulás után? A válasz gyakran nem az algoritmusok összetettségében, hanem az adatok minőségében és kezelésében keresendő. Stabil adatforrások, következetes feature-kezelés és egy jól felépített Feature Store nélkül a gépi tanulás ritkán jut el a valódi üzleti értékteremtésig.
EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT MA EGY PROJEKTMENEDZSERNEK TUDNIA KELL!
Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, csapattopológiáról. Folyamatos programok három teremben és egy közösségi térben: exkluzív információk, előadások, interaktív workshopok, networking, tapasztalatcsere.
2026.03.10. UP Rendezvénytér
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak