A Gazdasági Versenyhivatal szerint feltételezhető, hogy a felhasználók az adataikkal fizetnek a szolgáltatásért. A Facebookot már büntették ezért.

Versenyfelügyeleti eljárást indított a Viber ellen a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) – jelentette be a felügyeleti szerv. Az eljárásban a Viber alkalmazással kapcsolatos egyes kereskedelmi gyakorlatok tisztességét vizsgálják.

A hatóság közleménye hangsúlyozza, hogy a vizsgálat megindítása még nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a feltételezett jogsértést elkövette. Mint írják, az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Ugyanakkor az némileg előrevetíti a kimenetelt, hogy a hasonló okoból eljárás alá vont Facebookra (hazai viszonylatban) komoly büntetést szabott ki a hatóság.

Az eljárás lefolytatására három hónapja van a GVH-nak, de a határidő kétszer meghosszabbítható két hónappal.

Ingyenes-e, ha az adatokkal fizetünk?

Amikor ingyenes szolgáltatást használunk, akkor mi, felhasználók vagyunk az áru – derült ki az elmúlt években a különböző közösségi oldalaknál, illetve az olyan szolgáltatások esetében is, mint a Google ingyenes levelezési vagy tárolási szolgáltatása.

A GVH ennek szellemében most a Viber, pontosabban a csetszolgáltatást üzemeltető Viber Media S.á.r.l. kereskedelmi gyakorlatának egyes elemeit vizsgálja. Mint a hatóság közleményében írja, a cég alábbi állításait veszik górcső alá:

– A cég azt állítja, hogy az alkalmazás ingyenes, többek között azzal, hogy az "ingyenes és biztonságos hívások és üzenetek" szlogent használja. A GVH szerint azonban a rendelkezésre álló információk alapján az alkalmazás elérésének feltétele, hogy a fogyasztók a regisztráció, illetve a szolgáltatások használata során adataikat a vállalkozás rendelkezésére bocsássák. A hatóság szerint valószínűsíthető, hogy az adataik átadásával a felhasználók ellentételezést nyújtanak a szolgáltatásért, azaz, a vállalkozás megtéveszthette a fogyasztókat az ingyenesség állításával.

– A GVH nem látja megalapozottnak a "biztonságos" kitételt sem. Szerinte feltételezhető ugyanis, hogy a biztonságot garantáló végpontok közötti titkosítás nem érvényesül alkalmazáson belüli valamennyi beszélgetés esetében (pl. chatbotok használatakor vagy a közösségen belüli interakció alatt).

– A hatóság azt is problémásnak találja, hogy a Viber nem tette magyar nyelven is hozzáférhetővé az alkalmazás igénybevételének legfontosabb feltételei – például az adatkezeléssel érintett adatokra, a végpontok közötti titkosítással érintett beszélgetések körére – vonatkozó tájékoztatóit. Ez szintén minősíthető tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak.

A Viber esetében is azért egyre fontosabb a felhasználók tájékoztatása az adatkezelésről, mert a szolgáltatás kínálatának bővülésével egyre több adat folyik át a rendszerén. Tavaly ősszel indította a pénzküldési szolgáltatását (ez egyébként fizetős), idén pedig a Jegyzeteim funkcióval bővítették az alkalmazást, ami így egy sor személyes információt (teendők, mentett üzenetek stb.) tárolását biztosítja.

A Facebookot már elkaszálták

Közleményében a GVH felhívja a figyelmet arra, hogy már folytatott le hasonló eljárást, amelynek eredményeként tavaly decemberben 1,2 milliárd forintra bírságolta meg a Facebookot tisztességtelen kereskedelmi gyakorlata miatt. A hatóság a döntését akkor épp azzal indokolta, hogy bár a közösségi oldal ingyenesként hirdette szolgáltatását a nyitóoldalán és súgóközpontjában is, azt már nem hangsúlyozta, hogy a fogyasztók lényegében adataikkal fizetnek a szolgáltatásért, hiszen az adatokból a Facebook bevételre tesz szert.

A GVH indoklásában azt írja, hogy félrevezető, ha egy szolgáltatás kockázatmentességet, kötelezettség nélküliséget sugall, miközben több szintű felhasználói elköteleződés áll mögötte, ami ráadásul a kezelt és a felhasznált adatok összetettsége miatt nem is egészen átlátható. A magyar hatóság arra döntésében arra is hivatkozott, hogy az Egyesült Államokban és Európában is születtek hasonló döntések a Facebook gyakorlatával kapcsolatban.

Az aggregált felhasználói adatok értékéről egyre több szó esik. Mint a közelmúltban írtuk, egy amerikai kutatás például megkísérelte forintosítani is ezeket. Mint kiderült, az egyes országokban a felhasználók eltérő értékűnek gondolták az adataikat, de nem idegenkednének attól, ha a közösségi oldalak fizetnének érte.

Közösség & HR

MI-vezérelt embermosógép készül Japánban

A pilótafülkére emlékeztető szerkezet gyors mosó-szárító programot és teljes felfrissülést ígér a felhasználóknak.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.