Tízből hét informatikai szakember azt nyilatkozta, hogy szervezeténél legalább annyit, ha nem többet költenek IT-re a koronavírus okozta válsághelyzetben, mint korábban.

Bár reprezentatívnak semmiképpen nem mondható, frissessége és globális elérése miatt érdemes átböngészni a The Register április 9-től május 4-ig futott online kutatásának eredményeit. A kérdőívezés célja az volt, hogy felmérjék, a vállalatok informatikai feladatai, költései, prioritásai miként módosultak a világjárvány kitörését követően.

Összesen 2280 informatikai szakember reagált a brit lap kezdeményezésére, a résztvevők pedig a világ minden táját és a céges hierarchia több szintjét is lefedték. Földrajzi eloszlás tekintetében a többség (57 százalék) az Európát, a Közel-Keletet és Afrikát felölelő EMEA régiót képviselte, a negyedük Észak-Amerikában, 15 százalékuk pedig Ázsiában dolgozik. A válaszadók nagyjából hatoda CXO-szintű beosztásban van munkahelyén.

Más pozíció, más feladatok

A kutatás egyik szelete azt firtatta, milyen feladatokat hozott a koronavírus elterjedése. A válaszokból szépen kirajzolódik, hogy a szervezetek különböző szintjein dolgozók mennyire más-más elemére koncentráltak az informatikának. A legfelsőbb körökben elsősorban a biztonsági kérdések, a munkatársak otthoni munkavégzéséhez szükséges eszközök biztosítása és a hálózati infrastruktúra újragondolása volt terítéken, míg "lentebb" a konkrét végfelhasználói modellek kiválasztásával, beüzemelésével, képzéssel és a munkavégzéshez szükséges cloudos megoldások élesítésével teltek a napok.

 

A krízis kirobbanása után ezekkel a témákkal foglalkoztak kiemelten a különböző szintű válaszadók
(forrás: The Register)


Amennyire szórnak a fenti oszlopok színei, annyira egységes ugyanez, ha vállalatméret szerinti bontásban nézzük a válaszokat. A kisebb cégek és az óriásvállalatok esetében egyaránt a munkavállalok eszközzel való ellátása, a hálózati infrastruktúra biztosítása volt a két legfontosabb projekt. Ezeket megosztott harmadik helyen követte a biztonság és a cloud.

Nem vesznek vissza

A kutatás legérdekesebb részének az informatikai büdzsékre vonatkozó válaszok tűnnek. Ezekből ugyanis egyáltalán nem az a világvége-hangulat árad, mint ami a nagy kutatócégek legfrissebb előrejelzéséből kirajzolódik. A legtöbb helyen nemhogy nem vettek vissza az IT-hez köthető kiadásokból, de sok szervezetnél még rá is tettek pár lapáttal.

 

Informatikai költések alakulása a válságban vállalatméret szerint
(forrás: The Register)

 

A válaszadók mindössze tizede nyilatkozott költségcsökkentési intézkedésekről, miközben nagyságrendileg háromszor annyian voltak azok, akiknek cégénél felhízlalt büdzsével igyekeznek megoldani a járvány jelentette problémákat. Az informatikai szállítók számára különösen örömteli lehet az, hogy a költségek visszafogására leginkább a kisvállalkozásoknál kényszerültek, míg például az 1000 és 5000 közötti létszámmal működő nagyvállalatok fele jelentett költségnövekedést.

A Microsoftra lehet számítani

Említést érdemel még a kérdőív egy speciális kérdése is, amelyben azt firtatták, hogy a válságban melyik informatikai cég megoldásai bizonyultak a legértékesebbnek. Itt elsöprő többséggel végzett az élen a Microsoft. Redmond rendkívül széles portfóliójára gondolva ugyanakkor ez nem akkora meglepetés, hiszen az online elérhető irodai alkalmazásoktól a csoportmunka-eszközökön át az Azure-ig rengeteg "kapcsolódási pont" említhető.
 

A válságban leginkább hasznosnak bizonyult szállítók említési gyakoriság és vállalatméret szerint
(forrás: The Register)

 

A The Registernek válaszoló szakemberek ugyanakkor láthatóan nem riadtak vissza a Zoom használatától sem. A néhány hónappal ezelőtt szinte alig ismert videokonferencia-alkalmazás úgy nőtt a harmincszorosára, hogy közben több helyről is éles kritika érte hiányos biztonsági funkciói miatt, és számos szervezetnél konkrétan tiltólistára került.

Piaci hírek

Ezúttal egy iskolaigazgatót hurcoltak meg deepfake miatt

A hatóságok szerint egy bosszúszomjas kolléga kreált és terjesztett MI segítségével hamisított, rasszista megjegyzésektől hemzsegő hangfelvételt.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.