Az amerikai hatóságok több százezer jármű szoftvereinek javítására kötelezték a Teslát, de a legnagyobb kockázatot továbbra is a sofőrök viselkedése jelenti.

A Teslának több mint 360 ezer autóját kellett visszahívnia, mert azok teljes önvezető szoftvere (Full Self-Driving, FSD) balesetet okozhat – közölte csütörtökön az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal (NHTSA). A visszahívás kifejezés ebben az esetben természetesen csak a megszokott terminológia, hiszen a szövetségi ügynökség szerint a járműgyártó egy vezeték nélküli, automatikus szoftverfrissítést fog kiadni a probléma megoldására. A dolog olyan Tesla modelleket érint, amelyeket az FSD béta kiadásával rendelkeznek, köztük a 2016 és 2023 között gyártott Model S, a 2020 és 2023 között gyártott Model 3, illetve a 2017 és 2023 között gyártott Model X típusokat. A tulajdonosok állítólag április 15-ig kapnak értesítést a frissítésről.

Az ügynökség szerint a szoftverprobléma növeli az ütközések kockázatát, lehetővé teszi, hogy az autó túllépje a megengedett sebességet, emellett pedig "törvénytelen vagy kiszámíthatatlan módon" haladjon át a kereszteződéseken. Ebbe az NHTSA beletartozik a kanyarodósávból való egyenes áthaladás, illetve a stoptáblák vagy a sárga lámpák figyelmen kívül hagyása. A Business Insider riportjából kiderül, hogy a Tesla nem válaszolt azonnal a megkeresésekre, a vállalat vezérigazgatója, Elon Musk viszont szükségesnek tartotta megjegyezni a szintén általa irányított Twitteren, hogy mennyire anakronisztikusnak és hibásnak tartja a visszahívás szót egy távoli szoftverfrissítésre alkalmazva.

A marketingeseknél már működik az önvezetés

A szóban forgó programot először 2020-ban adták ki a kiválasztott Tesla-tulajoknak, és azóta legalább 400 ezer telepítésről számoltak be az Egyesült Államokban. Az FSD hivatalosan a mai napig béta verzióban működik, és használatához egy érvényes jogosítvánnyal rendelkező sofőr állandó felügyelete szükséges, vagyis a gyakorlatban egy fejlett vezetéstámogató rendszerről van szó – igaz, a sofőrök a figyelmeztetések ellenére is hajlamosak rá, hogy úgy kezeljék járműveiket, mintha azok teljes önvezető képességekkel rendelkeznének. Egy tavaly ősszel kiadott tanulmány szerint ez nem is csoda, mivel a Full Self-Driving vagy az Autopilot márkanevek hozzájárulnak a technológia koráltainak hibás értékeléséhez.

A George Mason University professzora, Missy Cummings, aki korábban az NHTSA-nél is megfordult, éppen néhány napja beszélt a The New York Timesnak a szigorúbb szabályozói fellépés szükségességéről. A szakember (aki mellesleg az amerikai haditengerészet egyik első női vadászpilótája volt) arra a több száz balesetre hivatkozik, amit a Tesla vagy akár a General Motors megoldásainak felelőtlen használata okozott, egyben bírálta a járműgyártó cégeket, amiért agyonreklámozzák az autók "hands-free" vezetési képességeit. Musk korábban extrém elfogultnak nevezte Cummingst a Teslával szemben, aki ennek nyomán a rendőrség által vizsgált halálos fenyegetéseket is kapott, és a Tesla-fanatikusok petíciót indítottak az NHTSA-től való visszahívásáért.

Piaci hírek

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.