A témát vizsgáló kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy felhasználók döntéseinek figyelmen kívül hagyása nem csak gyakori, de nem is igazán jár semmilyen következménnyel.

Bár minden webhelyen kötelező lehetőséget biztosítani a látogatóiknak, hogy leiratkozzanak az ottani adatgyűjtésről, egy február végén közzétett kutatás is igazolja, hogy ez nem mindig működik a gyakorlatban. A lapok tehát akkor is gyűjtik, feldolgozzák és megosztják a felhasználók adatait, ha azok már éltek a leiratkozás lehetőségével, de annak eredményéről nyilvánvalóan nem győződhettek meg. A texasi és washingtoni egyetemi kutatók szerint több prominens hirdető esetében is felmerül a GDPR és a CCPA (az európai vagy az amerikai adatvédelmi szabályok) megsértése, miután kidolgoztak egy módszert a leiratkozási megfelelőség ellenőrzésére.

Az említett jogi keretek megkövetelik, hogy az oldalak és a kapcsolódó harmadik felek hozzájárulást kérjenek a személyes adatok gyűjtése és feldolgozása előtt, a szabályos eljárásokat pedig már úgynevezett hozzájáruláskezelési platformok (CMP) is segíthetik az adott országok törvényeihez igazodva. A fenti anyagból azonban kiderül, hogy ezek a platformok nem feltétlenül garatálják a megfelelést, vagyis az opt-out ebben az esetben nem sokban különbözik a webes böngészőkből ismer követéstiltás (do not track) specifikációtól: a felhasználó úgy nyilvánítja ki a preferenciáját, hogy annak figyelmen kívül hagyása nem igazán jár bármiféle következménnyel.

Így nem sokat ér a szabályozás

A The Register összeállítása alapján 50 olyan népszerű webhelyet vizsgáltak meg különböző területeken, amelyik a CMP-ket használó leiratkozás mellett a Prebid header bidding automatizált hirdetési technikáját is támogatja. A kapcsolódó ügyféloldali tranzakciók elemzéséből kiderült, hogy a leiratkozás az adathasználat, az ügyféloldali adatmegosztás és a szerveroldali adatmegosztás tekintetében sem csökkentette egy üres böngészőprofil szintjére a felhasználók érdeklődése szerinti megjelenítési ajánlatokat, vagyis adataikat annak ellenére felhasználják a megcélzásukhoz, a szabályozás adta lehetőségükkel élve jelezték a kilépési szándékukat.

Miután az opt-in és az opt-out eredményeket statisztikailag hasonlónak értékelték, a kutatók megállapították, hogy a felhasználók jelzéseinek nem igazán van hatása az adatok feldolgozására és eladására. Az értékelésben megjegyzik, hogy egyes CMP-k a többinél hatékonyabban közvetítik a felhasználói döntéseket, de a kutatás eredményei így is komolyan kétségbe vonják a magánélet védelmét célzó szabályozás hatékonyságát. A netezőknek ugyanis a mai napig érdemes olyan alternatív adatvédelmi eszközökre hagyatkozniuk, mint a hirdetéseket és nyomkövető kódokat (tracker) blokkoló bővítmények vagy az adatvédelemre fókuszáló böngészők.

Biztonság

CIO Hungary 2025: aki felkészül, az győz?

Beszámolónk második része a 16. CIO Hungary konferencia első napjáról, benne az elmaradhatatlan biztonsági panellel, amit természetesen már a mesterséges intelligencia is tematizált.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.