Az amerikai versenyfelügyelet új szabályozással igyekszik visszaszorítani azt a gyakorlatot, hogy a vállalatok sportot csinálnak az előfizetések törlésének megnehezítéséből.

Az Egyesült Államok Szövetségi Kereskedelmi Bizottsága (FTC) is elfogadta azt a rendelkezést, amelynek célja, hogy egyszerűbbé tegye az előfizetések regisztrációjnak és lemondásának lehetőségét. A "kattintással megszüntetés” (click to cancel) értelmében a vállalkozások, így akár a kiskereskedők vagy az edzőtermek, csak az ügyfelek aktív hozzájárulásával újíthatják meg az előfizetéseket és bérleteket, és az ingyenes próbaidőszakokat is csak ilyen módon alakíthatják át fizetős tagsággá.

A BBC tudósítása alapján az új szabály körülbelül fél év múlva lép majd életbe. A csatorna ezzel kapcsolatban az FTC elnökét, Lina Khant is idézi, aki szerint a szolgáltatók túl gyakran kényszerítik "végtelen körökre" a felhasználókat az előfizetések lemondásához. Az ilyen manipulatív, kényszerítő vagy megtévesztő technikákra sötét mintaként (dark pattern) szokás hivatkozni, és szándékaikkal ellentétes dolgokra igyekeznek rávenni az embereket a folyamatok szándékosan körülményes felépítésével.

A legnagyobbak is ugyanúgy trükköznek

Az új szabályozás értelmében a vállalkozások nem kényszeríthetik rá az ügyfeleket, hogy más úton mondják le azokat az előfizetéseiket, amelyekre eredetileg egy alkalmazásban vagy webhelyen jelentkeztek, abban az esetben pedig, ha erre személyesen került sor, ugyancsak biztosítaniuk kell a telefonos vagy online havások lehetőségét a visszalépéshez. Hogy a probléma mennyire általános, az jól jelezte pélfául az FTC tavalyi fellépése is az Amazonal vagy az Adobe-val szemben.

A Business insider riportja a jelenségről szólva egy olyan 2022-es felmérésre is hivatkozik, amelyből kiderült, hogy az amerikaiak saját becslésük szerint átlagosan havi 86 dollárt költöttek előfizetésekre. Azonban amikor arra kérték a kutatásban résztvevőket, hogy bankszámlakivonataik alapján külön-külön is összesítsék ezeket a kiadásokat, kiderült, hogy az átlag inkább 219 dollár körül volt, a fogyasztók 42 százalékuk pedig olyan termékeket is talált, amelyekről azt hitte, hogy azokat már nem veszi igénybe.

A click to cancel szabályok egyébként Európában is működnek, bár alkalmazásuk elérő az egyes piacokon. Legutóbb májusban az Egyesült Királyságban fogadtak el egy olyan törvényt, amelyben mások mellett az úgynevezett előfizetési csapdákat is igyekeztek felszámolni. Ebben előírták az egyértelmű tájékoztatási kötelezettséget az előfizetési szerződésekkel kapcsolatban, és a könnyű felmondás lehetősége mellett az emlékeztetőket is kötelezővé tették az ingyenes vagy olcsó próbaverziók lejárata előtt.

Piaci hírek

A Pentagon MI-vel gyártana mesterséges internet-felhasználókat

Olyan technológiákat keresnek, amelyekkel képesek lehetnek a valódi emberektől teljesen megkülönböztethetetlen online személyiségeket előállítani.
 
Hirdetés

Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni

A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.

Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Hirdetés

ITSM a gyakorlatban

Három fájdalompont, amire az IT szolgáltatásmenedzsment gyors válaszokat adhat.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.