Az amerikai versenyfelügyelet (Federal Trade Commission, FTC) szerdán hivatalosan is megvádolta vele az Amazont, hogy fogyasztók millióit rántotta be a fizetős Amazon Prime szolgáltatásába érdemi beleegyezésük nélkül, ezt követően pedig szándékosan megnehezítette számukra az előfizetések lemondást. hétig. Az FTC a seattle-i szövetségi bírósághoz beadott keresetében a felhasználói felületek sötét mintaként (dark pattern) ismert manipulatív, kényszerítő vagy megtévesztő kialakításáról beszél, amelynek révén a cég rávette volna a fogyasztókat, hogy feliratkozzanak az automatikusan megújító Prime szolgáltatásra.
A hatóság már 2021 márciusa óta vizsgálja a Prime program regisztrációs és lemondási folyamatait, amelyeket a vádak alapján direkt alakítottak a kelleténél sokkal körülményesebbre. Ahogy korábban írtuk, a vállalatnál "Iliad" projektként futó kezdeményezés siekresen szorította le a Prime leiratkozások arányát, miután bevetette a dark pattern eszközöket és a fogyasztók szégyenítését (customer shaming). Ilyenkor nem egy igen/nem opciót kínálnak az előfizetések hosszabbításáról, hanem a nemleges válaszhoz rá kell kattintanunk valamilyen "annyira béna vagyok, hogy kihagyom az év legjobb ajánlatát" szövegre.
A statuálás a lényeg
A kereset szerint az Amazon az FTC jelentős nyomására áprilisban már megváltoztatta a lemondáshoz alkalmazott eljárását, de bizonyos jogsértések azóta is folyamatban vannak, mint ahogy a fiókok törléshez továbbra is öt kattintásra van szükség asztali számítógépen és hat kattintásra a mobil eszközökön. A hatóság emellett azzal vádolja az Amazont, hogy szándékos kötelezettségszegést követett el az FTC vizsgálatának késleltetésével, amikor "rosszhiszemű válaszokat" adott a kormányügynökség dokumentumok iránti kéréseire. Az Amazon tényszerűen és jogi értelemben is tévesnek nevezte az FTC állításait.
Az Amazon Prime-ot a világ legnagyobb ilyen jellegű előfizetési programjának tartják, ami évente 25 milliárd dollár bevételt termel. A világszerte több mint 200 millió megrendelővel működő szolgáltatás kulcsfontosságú az Amazon olyan más vállalkozásainak szempontjából is, mint amilyen a Prime Video vagy az élelmiszer-kiszállítás. Az Egyesült Államokban évi 139 dollárba kerülő előfizetések gyors és ingyenes kézbesítést, illetve különféle kedvezményeket kínálnak több millió árucikkhez, filmekhez és zenékhez, ami az Reuters tudósítása alapján a mai napig meghatározza az Amazon online áruházának eladási volumenét.
A hírügynökség riportja az Insider Intelligence vezető elemzőjét is idézi, aki úgy látja, hogy az FTC példát akar mutatni az Amazon elleni fellépésével. Meglehetősen gyakran előfordul ugyanis, hogy az akármilyen online üzletekben sokkal nehezebb megszüntetni a fiókokat, mint létrehozni azokat.
Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel
Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak