A Business Insider beszámolója szerint az Amazon pontosan tisztában volt vele, hogy ügyfeleinek egy része becsapva érzi magát a Prime szolgáltatásra való feliratkozással, és a cégen belül már legalább 2017 óta tárgyaltak a regisztrációs eljárás pontosításáról, de abban érdemi változtatásokra máig sem került sor. A lap belső e-mailek és más dokumentumok, illetve ex-amazonos munkatársak nyilatkozatai alapján arról ír, hogy a vállalatnál megfontolták, milyen módon lehet elkerülni a vásárlók összezavarását, a terveket azonban elvetették, mivel azok lassították az előfizetések számának növekedését.
A hivatkozott anyagokból kiderül, hogy a "sötét mintának" (dark pattern) nevezett dizájnelemek tényleg rendesen megnehezítették a vásárlók életét, amennyiben 14 százalékkal sikerült leszorítani a Prime leiratkozások arányát, mire egyáltalán felmerült, hogy problémás lehet a trükközés. a trükközés. A dark pattern technikák lényege, hogy a weboldalak és appok a szándékaikkal ellentétes dolgokra igyekeznek rávenni a felhasználókat, például a színek manipulatív alkalmazásával vagy az egyes lépések és folyamatok szándékosan körülményes felépítésével.
Csinálhatnánk rendesen is, de inkább nem
Az cégnél "Iliad" projektként futó kezdeményezés a BI szerint bőven bevetette ezeket az eszközöket, csakúgy, mint a "customer shaming" néven ismert módszert. Valószínűleg ezt is minden internetező jól ismeri: ilyenkor a felugró kuponokról vagy az előfizetések meghosszabbításáról nem egy igen/nem opcióban döntünk, hanem a nemleges válaszhoz le kell kattintanunk az "annyira béna vagyok, hogy kihagyom az év legjobb ajánlatát" szöveget. Az ilyen technikákat egyébként már a szabályozói oldalon is célba vették, tekintve, hogy az aktuális fogyasztóvédelmi követelményeket nagyon könnyű ilyen tekintetben kijátszani.
Az Amazon Prime sötét mintáiról már tavaly is bőven lehetett elemzéseket olvasni, sőt a Business Insider cikke szerint az amerikai versenyfelügyelet is nyomást gyakorolt az Amazonra, hogy tegye tisztességesebbé és átláthatóbbá a szóban forgó mechanizmusokat. A BI mostani anyagának, illetve az Iliad projektről közölt írásának legfőbb tanulsága azonban az, hogy az Amazon nem csak teljesen tudatosan alkalmazta ezeket a módszereket, de ugyanilyen tudatosan vetette el a problémák megszüntetésére irányuló javaslatokat is, és természetesen az apró betűs felhasználási feltételekkel is bebiztosította a dolgot.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak