A Business Insider beszámolója alapján szándékosan nehezítették meg az Amazon Prime szolgáltatás lemondását a felhasználói felület összezavarásával.

A Business Insider beszámolója szerint az Amazon pontosan tisztában volt vele, hogy ügyfeleinek egy része becsapva érzi magát a Prime szolgáltatásra való feliratkozással, és a cégen belül már legalább 2017 óta tárgyaltak a regisztrációs eljárás pontosításáról, de abban érdemi változtatásokra máig sem került sor. A lap belső e-mailek és más dokumentumok, illetve ex-amazonos munkatársak nyilatkozatai alapján arról ír, hogy a vállalatnál megfontolták, milyen módon lehet elkerülni a vásárlók összezavarását, a terveket azonban elvetették, mivel azok lassították az előfizetések számának növekedését.

A hivatkozott anyagokból kiderül, hogy a "sötét mintának" (dark pattern) nevezett dizájnelemek tényleg rendesen megnehezítették a vásárlók életét, amennyiben 14 százalékkal sikerült leszorítani a Prime leiratkozások arányát, mire egyáltalán felmerült, hogy problémás lehet a trükközés. a trükközés. A dark pattern technikák lényege, hogy a weboldalak és appok a szándékaikkal ellentétes dolgokra igyekeznek rávenni a felhasználókat, például a színek manipulatív alkalmazásával vagy az egyes lépések és folyamatok szándékosan körülményes felépítésével.

Csinálhatnánk rendesen is, de inkább nem

Az cégnél "Iliad" projektként futó kezdeményezés a BI szerint bőven bevetette ezeket az eszközöket, csakúgy, mint a "customer shaming" néven ismert módszert. Valószínűleg ezt is minden internetező jól ismeri: ilyenkor a felugró kuponokról vagy az előfizetések meghosszabbításáról nem egy igen/nem opcióban döntünk, hanem a nemleges válaszhoz le kell kattintanunk az "annyira béna vagyok, hogy kihagyom az év legjobb ajánlatát" szöveget. Az ilyen technikákat egyébként már a szabályozói oldalon is célba vették, tekintve, hogy az aktuális fogyasztóvédelmi követelményeket nagyon könnyű ilyen tekintetben kijátszani.

Az Amazon Prime sötét mintáiról már tavaly is bőven lehetett elemzéseket olvasni, sőt a Business Insider cikke szerint az amerikai versenyfelügyelet is nyomást gyakorolt az Amazonra, hogy tegye tisztességesebbé és átláthatóbbá a szóban forgó mechanizmusokat. A BI mostani anyagának, illetve az Iliad projektről közölt írásának legfőbb tanulsága azonban az, hogy az Amazon nem csak teljesen tudatosan alkalmazta ezeket a módszereket, de ugyanilyen tudatosan vetette el a problémák megszüntetésére irányuló javaslatokat is, és természetesen az apró betűs felhasználási feltételekkel is bebiztosította a dolgot.

Közösség & HR

CIO Hungary 2025: hogyan válhat veszélyessé egy félrenevelt MI?

Beszámolónk harmadik része a 16. CIO Hungary konferencia második napjáról, ahol a stresszes témák mellett a stresszcsökkentésről is sokat megtudhattunk.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.