Kezdjük a rossz hírrel: az amerikai piackutató előzetes kalkulációja alapján idén elég komoly, 3 százalékos eladásvisszaesés mutatkozik az okostelefonoknál. Az IDC azonban jó hírt is csomagolt az ünnepek előtti elemzésébe, hiszen az előttünk álló néhány évben visszatérhet a mérsékelt, de folyamatos növekedés.
Kockázatok és mellékhatások
A szakértői optimizmust kicsit beárnyékolja az USA és Kína közötti kereskedelmi szkandermeccs bizonytalan kimenetele, de a kutatók szerint a feltörekvő régiók élénkülése, az 5G-s hálózatok és készülékek megjelenése így is elég kakaót biztosít majd a szegmens újraindításához.
Addig is azonban le kell nyelni az idei békát. A tavaly eladott 1,47 milliárd készülékhez képest nagyjából 50 millióval kevesebbet fognak idén értékesíteni. Az IDC üveggömbje 2019-re tekintve 2,6 százalékos emelkedést mutat, négy év múlva pedig a globális szállítások mennyisége meghaladhatja az 1,57 milliárdos darabszámot.
A világ teljesítményét nagyban befolyásolja a teljes forgalom nagyjából 30 százalékát kiadó kínai piac, ami idén 8,8 százalékot zuhanhat, jövőre azonban már nagyjából tudja hozni az idei bázisértéket, utána pedig ott is felfelé indulhat a görbe. Az USA-ban hasonló folyamatok játszódnak le, csak nem ilyen nagy kilengésekkel. Az Egyesült Államok idei teljesítményére negatívan hatott a ZTE időszakos letiltása is.
Befagy az iPhone
Az előrejelzés kitér arra is, hogy miként alakulnak az erőviszonyok a mobil operációs rendszerek frontján. Ugyan az már eddig sem volt kérdés, hogy csak a Google Androidja és az Apple iOS rendszere tekinthető komolyan vehető szereplőnek, ám a 2022-re vonatkozó becslésben már tényleg a kimutathatóság küszöbére ért minden egyéb próbálkozás.
Ahogy a számokból jól kivehető, Cupertinóban annak is örülni kell az elkövetkező években, ha nem esnek vissza az eladások. Mivel azonban az Apple-nek van a legdrágább kínálata, amivel nem mellesleg a legtöbbet is tudja zsebre tenni, így azért nem kell különösebben siratni a gyártót.
Az androidos szállítók viszont apránként fokozni tudják jelenlétüket a kétszereplősre egyszerűsödött piacon. Számukra jó hír, hogy az átlagos eladási ár (ASP) idén elég szépen, közel 10 százalékkal nőtt, azaz a Google operációs rendszerére szavazó közönség is hajlandó kicsit többet kiadni egy-egy mobilért. A drágulás enyhébb mértékben, de kitarthat az előrejelzési időszak végéig.
A méret lesz a lényeg
Az IDC elkészített egy speciális diagramot is, amelyen az látszik, hogy miként alakul a készülékek aránya a kijelzőméret tekintetében. Jelen pillanatban épp egy őrségváltás közepén vagyunk, hiszen a piackutatónál az előző negyedév volt az első, amikor a 6 és 7 hüvelyk közötti mobilokból adták el a legtöbbet. Ez egyébként annak volt köszönhető, hogy éves összehasonlításban a négyszeresére nőtt az ilyen méretű telefonok értékesítése.
Ahogy az előrejelézésben haladunk előre, úgy válnak egyre dominánsabbá a nagyméretű kijelzők. 2022-ben 5 hüvelyk alatti telefonnal már nem lehet labdába rúgni, de azok a (kicsit) nagyobb mobilok sem fogynak majd jól, amelyek nem érik el a bűvös 6 hüvelykes határt.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak