Röpködnek a számok, amikor az ilyen jellegű kiadásokra adnak ki előrejelzést a piackutatók.

Információt kaptam egy chatbottól, amely mögött valójában emberek dolgoztak azon, hogy számomra úgy tűnjön, mintha a chatbot mesterséges intelligenciával működő eszközként imitálná, hogy emberként képes válaszolni a kérdésemre – szemléltette valaki egy a jövő technológiáival foglalkozó előadáson, hogy mire is képes ma a mesterséges intelligenciára épülő chatbot a gyakorlatban. Bár a helyzet sokkal összetettebb, a mondat jól kifejezi azt, hogy sok a kérdőjel a területtel kapcsolatban.

Újabb csodafegyver a növekedésre

Kétségtelen ugyanakkor, hogy ma a mesterséges intelligenciára hajlamosak vagyunk olyan csodafegyverként tekinteni, mint a blockchainre, amely kezdetben a bitcoin főkönyveként funkcionált. Ma már viszont az ellátásilánc-menedzsmenttől a nemzetközi kereskedelmen, a tőzsdén és az okosszerződéseken át az insurtech megoldásokig vagy a személyek közötti közvetlen fizetési rendszerekig szinte bárhol felhasználhatónak vélik. A valóság meg az, hogy a technológia egyelőre közel sem alkalmas erre, például – mint azt a terület egy szakértője állította – nem alkalmas olyan mennyiségű tranzakció kezelésére, mint amit a MasterCard rendszerének globálisan kell kezelnie.

A kutatások azonban folynak, és ha a jó felhasználási esetekből még meglehetősen kevés is van – a Google AlphaGo-ját, bár impresszív, egyelőre nem sorolhatjuk ide –, az könnyen belátható, hogy aki nem startol rá időben a területre, nagyon lemaradhat, mert lassabban és rosszabb hatékonysággal találja meg a vevőjét, mert kevesebbet tud róla, mint a konkurencia.

A távlatokkal kapcsolatban az IDC egy a Huawei támogatta elemzésében óvatosan fogalmaz: szerintük kábé tíz év kell például például ahhoz, hogy megoldják annak a hatalmas információtömegeknek a strukturált, biztonságos feldolgozását és tárolását, amelyet a különböző eszközök, például mobilok a felhasználói viselkedés megfigyelésekor vagy a környezeti elemek vizsgálatakor halmoznak fel.

Nő, mintha húznák...

A piackutatók szerint a terület nő, mintha húznák. Az IDC egy szeptember végén kiadott jelentése szerint 2021-ben már közel 58 milliárd dollárt költenek a vállalatok globálisan különböző kognitív és mesterségesintelligencia-megoldásokra. És itt a piackutató a mostani növekedéshez képest óvatos is volt a piac bővülési ütemével: éves átlagban (CAGR) 50 százalékot jósolnak, miközben az idei kiadások ugyanis a tavalyihoz képest közel 60 százalékkal lesznek magasabbak. (Értelemszerűen a piac fejlettebb szintjén és magasabb bázisnál a növekedési ütem lassulásával is számolni kell.)

Arra egyébként az IDC is felhívja a figyelmet, hogy a technológia jelenleg is létező alkalmazásai nagyon is iparágspecifikusak (például az egészségügy), de vannak olyanok is – a bevezetőben említett chatbotok például – melyek bármely iparágban bevethetők az ügyfélszolgálat automatizálására.

Jelenleg a kiskereskedelemben és a bankszektorban használják a legtöbb kognitív és mesterségesintelligencia-megoldást. Ez a két ágazat költései adják az idei teljes piac több mint negyedét, a 12 milliárd dollárból közel 3,5 milliárdot. A felhasználási területekből pedig a chatbotok (1,5 milliárd), az orvosi diagnosztika és gyógykezelés (1,1 milliárd) a legnagyobb.

 
IDC AI-prediction 2016-2021
Infogram

Leveszi a döntés terhét

Az már most is látszik, hogy mesterséges intelligencia az élet minden területén megjelenik majd. Értékesít (chatbot), vezeti az autónkat, ami már nem is a miénk (autonóm járművek), elfoglalja a gyártóüzemeket (öntanuló robotok), diagnosztizálja a betegségeinket (diagnosztikai rendszerek, például a Watson) és így tovább.

A legáltalánosabb – és mindenki által elérhető – helye azonban az okostelefon lesz, állítja az IDC. 2021-ig 8,1 milliárd okostelefont szállítanak le a gyártók világszerte. Ezek többsége már olyan eszköz lesz, amely képes megjósolni a felhasználó következő lépését. És cselekedni is fog helyette – állítják a kutatók, ami ugyan elsőre meredek tűnhet, de könnyen elképzelhető. Például érzékeli, hogy felszállunk a tömegközlekedési eszközre, és kiszálláskor automatikusan fizeti a használatarányos viteldíjat.

Ehhez szükség lesz a zökkenőmentes együttműködésre a felhőben futó, és az adatok nagy tömegét kezelő mesterséges intelligencia és a készülékben futó AI között. A készülékben lévő AI chipnek csak az a feladata, hogy alkalmazza azt, amit a felhős AI algoritmus megtanult.

Így a készülékek akár a különböző forrásból érkező információk komplex értelmezésére és a felhasználó nevében való cselekvésre is képesek lehetnek. Megértik az ember kognitív, motoros és kommunikációs képességeit, illetve előre tervezhető cselekvési módokat modelleznek a környezeti tényezőkre, szituációkra adott emberi reakciók függvényében. A telefonok alkalmas lesznek akár orvosi diagnosztikára és az egészségügyi állapot nyomon követésére – természetesen az adatok automatikus továbbításával.

Cloud & big data

Ezúttal egy iskolaigazgatót hurcoltak meg deepfake miatt

A hatóságok szerint egy bosszúszomjas kolléga kreált és terjesztett MI segítségével hamisított, rasszista megjegyzésektől hemzsegő hangfelvételt.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.