Úgy tűnik, Cupertinóban még az sem tragédia, ha visszaesik a forgalom. A szolgáltatási üzletág erősödése miatt jobban hízott a kincstár, mint egy éve.
Hirdetés
 

Az már tavaly ilyenkor kiderült, hogy létezik a világgazdaságnak olyan nehéz időszaka, amelyben még a híresen lojális felhasználói bázisra támaszkodó Apple sem tud zavartalanul növekedni. A tegnap kiadott, második naptári negyedévre vonatkozó gyorsjelentés alapján pedig az is nyilvánvaló, hogy egy ideig még Cupertinóban is hátra van az előre.

A világ egyik legmeghatározóbb vállalata az elmúlt három hónap során 81,8 milliárd dollár bevételt tud felmutatni, ami közel 1,5 százalékkal kevesebb, mint az egy éve ilyenkor elért szűk 83 milliárdos forgalom. A visszaesést némileg megszépíti, hogy piaci elemzők ennél is egy hajszállal kevesebbet, 81,7 milliárdot prognosztizáltak.

Amit viszont boldogan lobogtathatott a menedzsment, az a profitabilitási mutatók alakulása. A bruttó árrés több mint 1 százalékot javult, miközben a nettó profit és az egy részvényre jutó eredmény adatai még dinamikusabban javultak. Utóbbi 5 százalékot növekedve 1 dollár 26 centet tett ki, miközben az elemzői konszenzus csak 1,19 dollárt tartott elérhetőnek.

Vas helyett előfizetéseket vesznek

A kisebb forgalom ellenére elért nagyobb profit egyértelműen annak köszönhető, hogy a cég bevételi struktúrájában egyre nagyobb szerepet kapnak a szolgáltatások. Utóbbiak ugyanis még az amúgy a hardverein sokat kereső Apple esetében is lényegesen magasabb profitrátával üzemelnek.

Ami az eszközöket illeti, ott minden fronton visszavonulásra kényszerült a cég. A zászlóshajónak minősülő iPhone csak 39,7 milliárd dollárnyi eladást produkált, ami 1 milliárddal marad el az egy évvel korábbi szinttől. A Macek esetében 7,3 százalékos, az táblagépeknél pedig majdnem 20 százalékos elmaradást hozott a negyedév a 2022-es hasonló időszakhoz képest. (Mindez persze nem meglepő, mivel ezek a szegmensek látványosan szenvednek mostanában.)

 

Az Apple bevételeinek alakulása termékcsoportok szerint (forrás: MacRumors)


A fentiek fényében nem meglepő, hogy Tim Cook leginkább a szolgáltatási üzletág erősödését hangsúlyozta a gyorsjelentés kapcsán.  "A júniusi negyedévben minden eddiginél nagyobb bevételi rekordot értünk el a szolgáltatások területén, amit a több mint 1 milliárd fizetős előfizetésnek köszönhetünk" - mondta az Apple vezérigazgatója. Az említett rekord számszerűleg 21,2 milliárd dollárnyi bevételt jelent, ami 8,2 százalékos éves növekedésnek felel meg.

A közeljövővel kapcsolatban a cég immár hagyományosan nem közöl konkrétumokat, de a társaság pénzügyi igazgatója azt azért elmondta, hogy a mostani negyedévhez hasonló eredményeket várnak (amennyiben nem romlik a világgazdasági helyzet). A befektetők mindenesetre ennél egy kicsit erősebb üzenetekben reménykedhettek, mivel az árfolyam a várakozásokat némileg meghaladó számok ellenére 2 százalékot esett a jelentés nyilvánosságra kerülését követően.

Piaci hírek

Jól vizsgázott üzletfolytonosságból az ukrán techszektor

Az orosz támadás megindulásakor Harkivban 511 informatikai cég volt. Közülük 500 ma is működik, pedig a munkatársak többsége elköltözött a harcokat közvetlen közelről megszenvedő városból.
 
Az alábbiakban körbejárjuk az Enterprise Service Management fogalmát, és megmutatjuk azt is, miben különbözik az ITSM-től.

a melléklet támogatója a Meta-Inf Kft.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.