Az már tavaly ilyenkor kiderült, hogy létezik a világgazdaságnak olyan nehéz időszaka, amelyben még a híresen lojális felhasználói bázisra támaszkodó Apple sem tud zavartalanul növekedni. A tegnap kiadott, második naptári negyedévre vonatkozó gyorsjelentés alapján pedig az is nyilvánvaló, hogy egy ideig még Cupertinóban is hátra van az előre.
A világ egyik legmeghatározóbb vállalata az elmúlt három hónap során 81,8 milliárd dollár bevételt tud felmutatni, ami közel 1,5 százalékkal kevesebb, mint az egy éve ilyenkor elért szűk 83 milliárdos forgalom. A visszaesést némileg megszépíti, hogy piaci elemzők ennél is egy hajszállal kevesebbet, 81,7 milliárdot prognosztizáltak.
Amit viszont boldogan lobogtathatott a menedzsment, az a profitabilitási mutatók alakulása. A bruttó árrés több mint 1 százalékot javult, miközben a nettó profit és az egy részvényre jutó eredmény adatai még dinamikusabban javultak. Utóbbi 5 százalékot növekedve 1 dollár 26 centet tett ki, miközben az elemzői konszenzus csak 1,19 dollárt tartott elérhetőnek.
Vas helyett előfizetéseket vesznek
A kisebb forgalom ellenére elért nagyobb profit egyértelműen annak köszönhető, hogy a cég bevételi struktúrájában egyre nagyobb szerepet kapnak a szolgáltatások. Utóbbiak ugyanis még az amúgy a hardverein sokat kereső Apple esetében is lényegesen magasabb profitrátával üzemelnek.
Ami az eszközöket illeti, ott minden fronton visszavonulásra kényszerült a cég. A zászlóshajónak minősülő iPhone csak 39,7 milliárd dollárnyi eladást produkált, ami 1 milliárddal marad el az egy évvel korábbi szinttől. A Macek esetében 7,3 százalékos, az táblagépeknél pedig majdnem 20 százalékos elmaradást hozott a negyedév a 2022-es hasonló időszakhoz képest. (Mindez persze nem meglepő, mivel ezek a szegmensek látványosan szenvednek mostanában.)
Az Apple bevételeinek alakulása termékcsoportok szerint (forrás: MacRumors)
A fentiek fényében nem meglepő, hogy Tim Cook leginkább a szolgáltatási üzletág erősödését hangsúlyozta a gyorsjelentés kapcsán. "A júniusi negyedévben minden eddiginél nagyobb bevételi rekordot értünk el a szolgáltatások területén, amit a több mint 1 milliárd fizetős előfizetésnek köszönhetünk" - mondta az Apple vezérigazgatója. Az említett rekord számszerűleg 21,2 milliárd dollárnyi bevételt jelent, ami 8,2 százalékos éves növekedésnek felel meg.
A közeljövővel kapcsolatban a cég immár hagyományosan nem közöl konkrétumokat, de a társaság pénzügyi igazgatója azt azért elmondta, hogy a mostani negyedévhez hasonló eredményeket várnak (amennyiben nem romlik a világgazdasági helyzet). A befektetők mindenesetre ennél egy kicsit erősebb üzenetekben reménykedhettek, mivel az árfolyam a várakozásokat némileg meghaladó számok ellenére 2 százalékot esett a jelentés nyilvánosságra kerülését követően.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak