Az Apple története során gyakran olyankor is képes volt kivételesen jó számokat felmutatni, amikor a riválisai látványosan szenvedtek mondjuk az általános gazdasági nehézségek, vagy egy-egy szegmensben tapasztalható problémák miatt. Ezúttal azonban kiderült, hogy Cupertino sem tökéletesen "golyóálló". Az inflációs nyomás, a geopolitikai feszültségek és az ellátási láncokban meglévő gondok között lavírozva a cég ugyanakkor így is ki tudott egy kis növekedést sajtolni általában hűségesnek és elkötelezettnek jellemzett vásárlóiból.
Az itteni idő szerint csütörtök este nyilvánosságra hozott 2022-es harmadik pénzügyi negyedév 83 milliárd dolláros forgalmat hozott a cégnek, ami mindössze 2 százalékkal haladja meg az egy évvel korább elért összeget. A helyzetet némileg árnyalja, hogy az óvatos elemzői várakozásokat ezzel is sikerült felülteljesíteni.
A több pénzből ugyanakkor végül kevesebb maradt a kasszában. A nettó eredmény a tavalyi 21,7 milliárd dollárhoz képest csak 19,4 milliárd lett, ami nagyjából 10 százalékos csökkenést jelent. Itt azonban ugyanaz elmondható: a borús szakértői előrejelzéseket kicsivel meghaladták a tényadatok.
Az iPhone és a szolgáltatások tolták a szekeret
A vállalati bevételek oroszlánrészét szállító iPhone-részleg közel 40,7 milliárddal járult hozzá az összteljesítményhez. Az egy évvel korábbi forgalmat bő 1 milliárddal meghaladó eredmény azt mutatja, hogy a tavaly ősszel debütáló 13-as széria iránt még a nehéz gazdasági környezetben is erős maradt az érdeklődés. A vállalatot vezető Tim Cook elmondta, hogy a periódusban különösen sok androidos felhasználót sikerült átcsábítaniuk.
A másik jól teljesítő szegmens a szolgáltatási üzletág volt, amely az Apple Musictól kezdve az iCloudon át az AppleCare+-ig mindent magába foglal. A területről befolyt 19,6 milliárd 12 százalékos éves növekedésnek minősül. Utóbbi ugyan a mostani negyedévben a legnagyobb a részlegek között, ám intő jel lehet, hogy az előző periódusokban ennél lényegesen erősebb tempón pörgött az üzletág.
Még kellemetlenebb, hogy az összes többi kategóriában csökkentek az eladások. A Macek értékesítése 10 százalékkal 7,4 milliárd dollárra esett, a táblagépek 2 százalékos zsugorodás mellett 7,2 milliárdot termeltek, az egyéb termékek (Apple Watch, AirPods stb.) forgalma pedig 8 százalékkal szűk 8,1 milliárd dollárra csökkent.
Szép őszben reménykednek
A vállalat nem adott konkrét előrejelzést a következő negyedévre vonatkozóan, de a vezérigazgató azért óvatos bizakodással nyilatkozott a szeptemberi időszakról. Hagyományosan ekkor mutatja be a cég új telefonjait, ami rendszerint az értékesítés felfutásával jár együtt.
Az új iPhone és Apple Watch modellek mellett minden bizonnyal új, M2-es csipekkel szerelt Macek és friss táblagépek is gazdagíthatják Cupertino portfólióját. Ami viszont a cég régóta pletykált új termékét, a kevert valóságot megjelenítő headsetet illeti, arra a legfrissebb hírek szerint valószínűleg 2023-ig várniuk kell az érdeklődőknek.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak