Az idei első negyedévben 2 százalékkal kevesebb okostelefont szállítottak a világpiacra a gyártók, mint egy éve. Meghosszabbodott a készülékek csereciklusa, a szolgáltatók is jóval kisebb mértékben támogatják az új eszközök vásárlását és általános a vélekedés szakmai körökben, hogy főként a hardveres újítások hiányoznak a telefonokból – állapítja meg a Strategy Analytics.
A vezető triumvirátus pozíciója töretlen
A nemzetközi piacelemző cég legutóbbi jelentése szerint az idei év első három hónapjában 345 millió okostelefon került a globális kiskereskedelembe, szemben az egy évvel korábbi 354 millióval. Éves összevetésben a Samsung megőrizte az első helyét, amihez elegendő volt a 22,6 százalékos piaci részesedés. A dél-koreai gyártót rövid időre a múlt év utolsó negyedévében szorította le a dobogó legfelső fokáról az Apple, miután novemberben piacra dobta az iPhone X-et, de még éreztette a kedvező hatását az iPhone 8 előző negyedév végi premierje is. A Samsung viszont a zászlóshajóinak a piacra vitelét inkább az első negyedév végére időzíti. A koreai cég stabilan őrzi a pozícióit Észak-Amerikában, Nyugat-Európában és otthon is, ám igen komoly kihívókat kapott Kínában és Indiában.
A második legjelentősebb tételt 55,2 millió készülékkel az Apple szállította a világpiacra, amivel az egy évvel korábbinál is jobb, bő 15 százalékos részesedést szerzett magának. Az almalogójú gyártó az utóbbi négy negyedévből háromban növelni tudta az eladásait. A már említett iPhoneX főleg Kínában és az USA-ban hasít, de jó kilátásai vannak Indiában és Afrikában is.
A kínai Huawei is felfért még a dobogóra, eddig még nem látott ütemű növekedésével, amivel a tavalyi 9,8 százalék után az idei első negyedévben 11,4 százalékra tudta feltornászni a piaci részesedését. Minden régióban növelni tudta az eladásait olyan népszerű új modelljeinek köszönhetően, mint a Honor 7X.
A Huawei ezerrel cáfolja, hogy saját operációs rendszere lesz
Azt viszont kategórikusan cáfolja a távol-keleti gyártó, hogy belátható időn belül saját mobil operációs rendszert fejlesztene a Google-tól való függés csökkentésére. A vállalat Honor részlegének a vezetője korábban még arról beszélt, hogy a Huawei képes lenne rá, de manapság nem gondolják, hogy erre szükség lehet. Ismert, hogy két kínai mobilgyártó a ZTE és a Huawei is többször került a szőnyeg szélére az USA-ban, feltételezett ipari kémkedést tulajdonítva nekik. A ZTE ellen már meg is hozták a kemény szankciókat. A Huawei egyelőre azt tapasztalja, hogy készülékei mostanában már nem kapják meg az ottani szolgáltatók támogatását.
A globális ötösfogat további tagjai is kínaiak. Az utóbbi időszak leglátványosabb kiugrását a Xiaomi mutatja, amely már a tőzsdére készül, és az idei első negyedévben 28,3 millió okostelefont szállított a világpiacra, ezzel a negyedik helyet kaparintva meg magának. Részesedését lényegében egy év alatt megduplázta 4-ről 8 százalékra. A Xiaomi futótűzként terjed Ázsia-szerte, különösen Indiában. Magyarországon is elindult már hivatalos csatornákon is a készülékek értékesítése, az Ingram Micro közreműködésével.
De ott van szorosan a nyomában a másik nagy kínai rivális az OPPO is, igaz utóbbi nem tudta felvenni a Xiaomi és a Huawei által diktált tempót. Az OPPO idén 7 százalékos részesedést mondhat magáénak a tavalyi 7,8 százalék után. Az új generációs kínaiak rohama olyan korábbi nagy neveket szorított a 7 százalék alatti sávba, mint a Sony, az LG, a Lenovo, a ZTE és a HTC.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak