A Bloomberg és a South China Morning Post értesülései szerint a távol-keleti, okostelefonokat gyártó vállalat a tőzsdén is megmérettetné magát. Ennek során 10 milliárd dollárt tervez összekalapozni a befektetni vágyók körében.
Akár 100 milliárdot is érhet a cég
Hivatalosan is benyújtotta tőzsdére lépési kérelmét a Xiaomi Hongkongban, olvasható a város tőzsdei dokumentumaiban. Ha sikeres lesz a 10 milliárd dollár értékűre becsült tőkebevonás, akkor az az egész vállalatot nagyjából 100 milliárd dollárosra értékeli.
A lépés ideális helyzetben következik be a vállalat számára. 2015-ig ugyan lendületesen nőtt a Xiaomi, de aztán megakadt a szekér. Az IDC 2014-es harmadik negyedéves adatai szerint az akkor még fiatalnak számító kínai cég harmadik helyen landolt az okostelefon gyártók között. Az évben pedig összesen 61 millió készüléket értékesített, amivel 227 százalékos növekedést ért el 2013-hoz képest. Az éves bevétel is igen erős volt, mivel a körülbelül 12,1 milliárd dollárnyi jüan 135%-os ugrást jelent az 2013-as év pénzügyi számaival összehasonlítva.
2015 azonban vízválasztó volt a cég életében, és a vállalat bázisának számító Kínában visszacsúszott az olyan, szintén helyi riválisai mögé, mint a Huawei, az Oppo és a Vivo. Az eladások esésével visszaütött a speciális üzletpolitika is: a Xiaomi elsősorban nem a telefonokon, hanem a rajtuk nyújtott szolgáltatásokon keresett. Ezért gyakorlatilag egészen minimális haszonnal értékesítette készülékeit.
A tavalyi évben azonban kilábalt a válságból: 2017 során már összesen 91,4 millió darab okostelefon eladásáról számolhatott be a Xiaomi. Ez egyben a bevételek és a nyereség megugrásával is járt. A vállalat beszámolója szerint 18 milliárd dolláros bevételt realizált a tavalyi év során, melyhez 2,3 milliárd dollárnyi profit társult. Ezzel az eredménnyel egyébként jelenleg a világ negyedik legnagyobb okostelefon-gyártója, a dél-koreai Samsung, az amerikai Apple és a szintén kínai Huawei mögött.
Célkeresztben India és az Amerikai Egyesült Államok
A Strategy Analytics értesülései szerint a Xiaomi az idei első félévben is remekelt. Eladásainak duplázásával 28,3 millió darabra tornázta fel az értékesített okostelefonjainak számát. Ettől függetlenül egyelőre előttük jár a Huawei a maga 39,3 milliós eladásával, az élen pedig az Apple és a Samsung csatározik, 52,2 és 78,2 millió értékesített készülékkel.
Mi a távol-keleti vállalat sikerének receptje? A titok abban rejlik, hogy a Xiaomi Indiára, a világ második legnépesebb, de okostelefon-penetráció tekintetében Kínához képest még jóval éretlenebbnek számító piacra koncentrál. Ebben az országban egyértelmű elsősége, még a globálisan vezető Samsungot is le tudta nyomni az eladott készülékek darabszámát tekintve.
A nyereségrátára jótékony hatással lehet a Xiaomi belépése az amerikai piacra. Erre azonban még várni kell, mert a tervek szerint 2018 végére, 2019 elejére időzítették az eseményt. A terep előkészítése ugyanakkor már zajlik; a vállalat amerikai online boltjában már számos szórakoztatóelektronikai eszköz kapható, az okosotthonokhoz szánt kameráktól egészen az elektromos robogókig.
Segítheti USA-beli terjeszkedését a kínai riválisaival szembeni egyre növekvő ellenállás is. Mint beszámoltunk róla, az FBI igazgatója eltanácsolt mindenkit a Huawei és ZTE gyártású telefonok használatától. Szerinte ezeket a készülékeket a kínai kormány kémkedési célokra alkalmazza. Nem esett szó viszont a Xiaomiról, melynek amerikai "szüzessége" kifejezetten jól jön most.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak