2005 áprilisában, azaz tíz évvel ezelőtt indult el a hazai elektronikus kormányzati rendszer legfontosabb eleme. Az Ügyfélkaput immár közel kétmillió honsitársunk használja.

2005 áprilisában, azaz tíz évvel ezelőtt indult el a hazai elektronikus kormányzati rendszer legfontosabb eleme. Az évforduló alkalmából a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató (NISZ) egy képre rendezte az Ügyfélkapu eddigi eredményeit.

Lassan, de haladunk

A hónap elején már közel kétmillió, egészen pontosan 1 975 833 regisztrált felhasználó regisztrált a kormányzati portálon. A rendszeren keresztül átmenő dokumentumforgalom tavaly elérte az 5,5 milliós darabszámot, miközben öt évvel korábban még csak ennek szűk harmadát bonyolították. 

Bejelentkezés után már csaknem száz szolgáltatás érhető el. Ezek közül minden bizonnyal a legtöbben az elektronikus adóbevallást ismerik, illetve használják, de végezhető az Ügyfélkapun keresztül többek között az anyakönyvi kivonatokkal, forgalmi engedélyekkel vagy vállalkozói igazolványokkal kapcsolatos ügyintézés is. Ugyanitt idén már elérhető több pályázat elektronikus ügyintézési felülete, ilyen például a homlokzati nyílászáró-csere, a kazáncsere vagy az Otthon melege program is.

A NISZ közleménye további fejlesztéseket ígér.Az Ügyfélkapu-regisztrációval rendelkező felhasználóknak hamarosan lehetőségük lesz helyi önkormányzati ügyeket is elektronikusan intézni, hiszen a közeljövőben induló Önkormányzati Hivatali Portál szintén az Ügyfélkaput használja majd a felhasználók beléptetésére.

Nem csak a szépre emlékezünk

A hazai elektronikus kormányzati eszköztár kiépítése, beleértve magát az Ügyfélkaput is, azonban az elmúlt években korántsem nevezhető diadalmenetnek. Kezdetekben például élő ember számára érthetetlen hivatali értesítőket kaptak a felhasználók arról, ha számukra fontos dokumentum érkezett az ügyfélkapus fiókjukba. Ezekből az emailekből csak az nem derült ki, hogy miről van szó, és pontosan hol is kellene ezt megtekintenie a kétségek közt őrlődő polgárnak. (Azóta ha sokat nem is, de valamit javult az értesítési rendszer.)  

De nem vonul be az informatikai fejlesztések dicsőségcsarnokába az Ügyfélkapu öt évvel ezelőtti megújítása. A közel ötmilliárd forintnyi forrást felemésztő Ügyfélkapu 2 projekt előbb jókorát csúszott, majd induláskor egy rövid agóniát követően teljes csődöt mondott.

Izgalmas pillanatokat hozott 2011 második fele is, amikor kiderült, hogy több mint félmillió embernek lejár a bejelentkezési jelszava, és ha ezt nem változtatják meg, vagy nem erősítik meg az eddig használt kódot, akkor egyáltalán nem tudták volna használni a rendszert. Végül a tömeges újraregisztrációt elkerülendő kormányrendeletben kellett meghosszabbítani a korábbi jelszavak érvényességi idejét.

Jókívánság a Baltikumból

Ne legyünk azonban túlságosan ünneprontók, örüljünk, hogy már tíz éve működik az Ügyfélkapu, és minden hibája ellenére tényleg egyre több dolgot tudunk a nappalinkból is elintézni. A születésnaposnak azt kívánjuk, minél hamarabb érje el azt a szintet, ahol észt "kollégája" tart.

Piaci hírek

Spanyol tudósok: a túlóra nem hogy káros, hanem egyenesen építő

Ha angol tudósok jöttek volna ezzel, meg sem lepődnénk. De épp a szieszta hagyományát mind a mai napig ápoló spanyolok?!
 
Hirdetés

Hazánk régiós SolarWinds-központ lett

A SolarWinds és a RelNet megállapodása révén utóbbi magas színvonalú szolgáltatásokat nyújt régiónkban a SolarWinds viszonteladói és ügyfelei számára.

Manufacture IT

Az 5G legnagyobb nyertesei az ipari vállalkozások

MEGNÉZEM »

a melléklet támogatója a Vodafone

Igen, ahogy mindenki mondja: sokba, nagyon sokba. De közel sem csak a fizetése miatt. A költségekhez hozzá kell számolni a növekvő kiválasztási költségeket – és a magas fluktuációt.

a melléklet támogatója a Mndwrk

A KPMG immár 22. alkalommal kiadott CIO Survey jelentése szerint idén az informatikai vezetők leginkább a digitalizációra, a biztonságra és a szoftverszolgáltatásokra koncentráltak.

Használtszoftver-kereskedelem a Brexit után

Az EU Tanácsa szerint összeegyeztethető a backdoor és a biztonság. Az ötlet alapjaiban hibás. Pfeiffer Szilárd fejlesztő, IT-biztonsági szakértő írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2021 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.