Az internetes óriások érvelése, hogy miért nem fizetnek a hírekért, a demokráciára és a gazdaságra is veszélyes, mondta a kanadai prime minister.

Kanada is olyan törvény elfogadását fontolgatja, amely kötelezné a Facebookot és más internetes platformokat, hogy fizessenek azokért a felületükön megosztott tartalmakért, melyeket különböző lapok újságírói állítanak elő. Az Online News Actként emlegetett tervezet hasonló szabályokat írna elő, mint amit pár éve Ausztrália bevezetett: megkövetelné a nagy platformoktól, hogy állapodjanak meg a kiadókkal a tartalmaik átvételéért fizetendő díjban.

A törvény egyik első számú célpontja, a Meta (a Facebook anyacége), ezért kanadai leányvállalatának közpolitikai felelőse, Rachel Curran a témáért felelős parlamenti bizottság előtt is kifejtette vállalata álláspontját: ott az alapvető probléma, hogy olyan anyagokért kellene kompenzációt fizetnie a kiadóknak, melyeknek sem a Facebook, sem más hasonló internetes hálózat számára nincs gazdasági értéke. Azt persze Curran is elismerte, hogy társadalmi értékük van.

Mint a kanadai hírportálok és a Reuters is beszámoltak róla, Currannak két fontos érve volt: a tervezett modell fenntarthatatlan, mivel a hírcikkekre mutató linkek a felhasználói hírfolyamban található tartalom kevesebb mint 3 százalékát adják. Másrészt meg éppen hogy az újságírók profitálnak abból, ha munkáikat közzétehetik a közösségi médiában. És ha ezért még a Metának fizetnie is kell, az eléggé problémás.

Ez a gondolkodás a demokráciát is veszélyezteti

Justin Trudeau kanadai miniszterelnök felelőtlennek minősítette a nyilatkozatot. Az internetes óriáscégek érvelése nemcsak hibás, hanem veszélyes is "a demokráciánkra és a gazdaságunkra nézve", nyilatkozta. Szerinte Curran mondatai is ezeknek a cégeknek a felelőtlenségét mutatják. Aki például az ukrajnai borzalmakról tudósít, nem arra törekszik, hogy minél több lájkot gyűjtsön a Facebook-oldalán, mondta Trudeau.

Ausztrália már lejátszotta ezt a meccset. 2020-ban jelentették be, hogy rendezik a kérdést. A canberrai kormány alapvetően a versenyjog felől közelített a problémához: az online hirdetési piac sokszorosára nőtt, de a növekmény jelentős része a nagy platformok (mindenekelőtt a Google és a Facebook) zsebébe vándorol. Emiatt a versenyjogi és fogyasztóvédelmi témákért felelős ACCC-nek (Australian Competition and Consumer Commission) kellett előkészíteni azt a kötelező érvényű magatartáskódexet, amely szabályozza a média és a digitális platformok együttműködését.

A Facebook először az ellenállást választotta, és blokkolta a médiatartalmak megosztását. A Google azonban sokkal együttműködőbb volt, így gyorsan tető alá hozott néhány látványos megállapodást, és ez a Facebook hozzáállását is megváltoztatta.

Egyelőre Kanadában is azzal fenyegetőzik a két cég, hogy kitiltják platformjukról a híreket, ha az ottawai törvényhozás változatlan formában fogadja el a törvényt.

Közösség & HR

Sztrájkba kezdenek a videójátékok szinkronszínészei az MI miatt

A hollywoodi színészek és a játékkészítő stúdiók képviselői közel álltak a megállapodáshoz, ám a generatív algoritmusok jelentette problémákat egyelőre nem sikerült megnyugtatóan rendezni.
 
Általános jelenség a hazai nagyvállalatok körében, hogy a szükségesnél jelentősen többet költenek nyilvánosfelhő-szolgáltatásokra. Utánajártunk, mi a pontos helyzet, és mit lehet tenni a költségek optimalizálásáért.

a melléklet támogatója a 4iG Nyrt.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.