Tegnap egészen parádés, az elemzői várakozásokat gyakorlatilag minden területen túlszárnyaló negyedéves jelentést közölt két közösségi médiában utazó vállalat is. Mind a Twitternél, mind a Snapnél rekordok sora született - jelezvén, hogy a Facebookon és csatolt hálózatain túl is van élet a social media piacán.
Csiripelő dollárok
A most zárt második negyedévben a Twitter forgalma megközelítette az 1,2 milliárd dollárt, ami 74 százalékkal fejeli meg az egy évvel korábban elért forgalmat. A bevételek nagyobb részét a hirdetések hozták. A reklámokból több mint 1 milliárd folyt be a kasszába. Ez közel a duplája a 2020 hasonló időszakában produkált összegnek.
Profit szempontjából talán még vidámabb a helyzet, hiszen egy évvel ezelőtt az üzemi eredmény soron masszív, 274 millió dolláros mínusz csúfoskodott, ám a friss adat már 30 milliós pluszt mutat. Az egyszeri tételektől megtisztított, egy részvényre jutó nettó profit 8 centre jött ki.
A Wall Street elemzői egyébiránt mindkét témában gyengébb számokat vártak: a bevételt 1,06 milliárdra várták, az egy részvényre jutó nyereségnél pedig 7 centet jósoltak.
A közösségi hálózatok esetében ugyanakkor a pénzügyi mutatóknál is fontosabb mérőszámnak tekintik a befektetők a felhasználói tábor alakulását. A Twitter szerencséjére a negyedév ebből a szempontból sem okozott csalódást. A cég terminológiájában monetalizálható napi aktív felhasználókként (monetizable daily active users - mDAU) emlegetett kulcsfontosságú réteg 186 millióról 206 millióra ugrott egyetlen év alatt. A bővülést elsősorban a külföldi piacok hozták, hiszen az USA-ban csak egymillióval nőtt a tavaly 36 milliót számláló aktívan twitterezők köre.
A jó eredményeket azonnal visszatükrözték a vállalat papírjai is. A részvények az üzleti jelentés nyilvánosságra kerülését követően több mint 8 százalékot ugrottak a tőzsdei zárást követő kereskedésben.
Csattanós periódus
A Snapchat eltűnő üzeneteivel 2011-es indulásakor komoly népszerűségre tett szert a fiatalok körében. Ám azt követően, hogy az alapító még 2013-ban visszautasította Mark Zuckerberg 3 milliárd dolláros felvásárlási ajánlatát, nehéz évek jöttek. A később Snap névre váltó vállalkozás elkezdett felhasználókat veszteni, miközben a veszteség hegynyi méretekben termelődött. Úgy tűnik, a negatív spirálnak immár búcsút lehet inteni, mivel a koronavírus a Snapet is katalizálta.
A cég az elmúlt négy évet tekintve legjobb növekedési számait hozta mind az összbevétel, mind a napi aktív felhasználói tábor tekintetében. Utóbbi jelenleg 293 millió főt számlál, ami nagyon jelentős, 50 milliós gyarapodást jelent egy év alatt. A növekedésre egyébként előzetesen a szakértők is számítottak, ám az elemzői becslések így is valamivel óvatosabbnak bizonyultak a valóságnál.
Lényegesen nagyobb meglepetést hoztak azonban a pénzügyi eredmények. A három hónap során elért 982 millió dollár messze túlszárnyalta a piaci elemzők 846 milliós konszenzusát, nem mellesleg pedig több mint a duplája, az egy éve ilyenkor kiszámlázott mennyiségnek.
A jelentés ugyan még nettó nagyjából 150 milliós veszteséget mutat, de már ez is sokkal kedvezőbb adat a korábbi periódusokban megszokott értékekhez képest. Ráadásul az egyeri tételektől megtisztított részvényenkénti profit már nem mínusszal kezdődik. A papíronkénti 10 centes eredmény nem csupán a tavaly ilyenkori 9 centes veszteségnél mutat jobban, mivel a szakértők ezúttal alaposan mellé lőttek az általuk előzetesen bemondott 18 centes mínusszal.
Mindezek mellett a vállalat a most folyó negyedévre is bizakodó célszámokat közölt, így nem tekinthető különösebb meglepetésnek, hogy a Snap árfolyama pillanatok alatt 13 százalékkal emelkedett, majd később is tovább araszoltak felfelé. A cég részvényei idén ezzel már közel 50 százalékot erősödtek, egyéves távlatban pedig megháromszorozódott azoknak a befektetőknek a vagyona, akik 2020 nyarán fektettek a Snapbe.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak